BE Groupin tuotteiden ja palveluiden kysyntä kasvussa

• Toimitetut tonnimäärät kasvoivat ensimmäisen vuosineljänneksen loppupuolella. Kaikki BE Groupin liiketoimintayksiköt tekivät maaliskuussa positiivisen liiketuloksen. • Liikevaihto oli 110,6 miljoonaa euroa (134,8), jossa laskua 18 prosenttia vuoden 2009 tammi–maaliskuuhun verrattuna. Toimitetut tonnimäärät olivat edellisvuoden vastaavan ajanjakson tasolla. • Vuosineljänneksen liiketappio pieneni -2,9 miljoonaan euroon (-9,6) ja kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,6 miljoonaa euroa). • Sitoutunut käyttöpääoma laski edelleen. • Terästen hintojen nousu ja vuoden toisen neljänneksen aikana lisääntynyt kysyntä vaikuttavat BE Groupin tulokseen positiivisesti. BE Group AB:n toimitusjohtaja, konsernijohtaja Lars Bergström kommentoi osavuositulosta seuraavasti: – Terästuottajat ilmoittivat ensimmäisen vuosineljänneksen loppupuolella korottavansa hintojaan raaka-ainekustannusten nousun seurauksena. Terästehtaiden hinnat nousivat kautta linjan maaliskuussa, ja nousu on jatkunut toisen neljänneksen aikana. – BE Groupin markkinat kääntyivät nousuun ja kysyntä lisääntyi vuosineljänneksen lopussa. Uskomme suhdanteiden paranevan. Toimituksemme lisääntyvät ennen kaikkea koneita ja laitteita valmistavan teollisuuden asiakkaille. Tämän ns. OEM-segmentin osuus kokonaismyynnistämme on yli puolet. – Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettua operatiivista liikevoittoamme (EBITA) heikensi hintatason lasku, mutta sitä tasapainotti osittain kustannusrakenteemme paraneminen. Olemme onnistuneet laskemaan kustannustasoamme vuoden 2009 aikana toteutetun säästöohjelman avulla. Jatkamme ponnistelujamme varastojen optimoimiseksi. Sitoutunut käyttöpääoma laski vuosineljänneksen aikana 11 prosenttiin liikevaihdosta. – Terästeollisuuden hinnankorotusten seurauksena BE Groupin myyntihinnat nousevat huhti–kesäkuussa, mikä vaikuttaa tulokseemme positiivisesti. – Kysyntä Ruotsin markkinoilla on vähitellen piristynyt. Suomessa kysyntä nousi ilahduttavan selvästi neljänneksen loppupuolella ennen kaikkea konepajateollisuuden asiakkaiden tilausten ansiosta. Itäisen Keski-Euroopan markkinoilla jatkui jo aiemmin alkanut kysynnän elpyminen, ja liiketoimintayksikön toimitetut tonnimäärät kasvoivat 13 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Liikevaihto- ja tulosluvut on muunnettu Ruotsin kruunuista euroiksi 31.3.2010 valuuttakurssin 9,7135 mukaan. Kurssimuutosten vuoksi eri vuosineljännesten euromääräiset luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia. BE Group AB raportoi ja ilmoittaa virallisen tuloksensa Ruotsin kruunuissa. Osavuosikatsauksen yhteydessä järjestetään tänään 27.4.2010 kello 14.00 (Suomen aikaa) analyytikoille ja medialle englanninkielinen webcast- ja puhelinkonferenssi, jossa tulosta kommentoivat konsernijohtaja Lars Bergström ja talousjohtaja Torbjörn Clementz. Ilmoittautuminen webcastiin: http://wcc.webeventservices.com/r.htm?e=204781&s=1&k=DAD6B034E791736A30DC58003E6C8DB3&cb=blank Rekisteröityä voi myös puhelimitse juuri ennen konferenssin alkamista numerossa +46 8 5052 0110. Huom. vain webcastiin rekisteröityneet voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden aikana.