BMW 5 -sarja uudistuu

Yli miljoona kappaletta myynyt BMW 5 -sarja uudistuu syksyllä. Sedan, Touring ja Gran Turismo käyvät läpi muotoilun muutoksia ja saavat valikoimaansa uusia moottoreita.

5-sarjan Sedanin ja Touringin keulan ilme muuttuu entistä urheilullisemmaksi puskurin ja ilmanottoaukkojen uudelleenmuotoilulla. Perän leveyttä korostetaan virtaviivaisesti muotoilluilla takavaloilla. Gran Turismon perän uusi muotoilu vie painopistettä alemmas.

Xenon-ajovalot tulevat vakioksi kaikkiin 5-sarjan malleihin, ja lisäksi mukautuvat LED-ajovalot tulevat saataville lisävarusteina. Sivuvilkut siirtyvät sivupeileihin.

BMW 5 -sarjan Gran Turismon takamatkustajien jalkatilat kasvavat 60 litralla 500 litraan. Käytännöllisyyttä lisätään myös uusilla säilytystiloilla ja juomatelineillä.

Moottorivalikoima laajenee ja muuttuu entistäkin polttoainetehokkaammaksi

Kaikki 5-sarjan moottorit vastaavat jatkossa EU6-päästöstandardeja, jotka astuvat voimaan vasta syyskuussa 2014. Polttoaineenkulutusta on saatu pienennettyä ilman että tehoista on tarvinnut tinkiä. Diesel-mallien vakiovarustukseen kuuluu jatkossa myös typpioksideja vähentävä BMW BluePerformance -teknologia.

Moottorivalikoima kasvaa malliston uudella alkaen-mallilla, BMW 518d:llä. Sedaniin ja Touringiin saataville tuleva moottori tuottaa 143 hevosvoimaa vain 4,5 litran EU-yhdistetyllä kulutuksella. Hiilidioksidipäästöt jäävät 119 grammaan kilometrillä. Lisäksi 5-sarjan Sedanin ja Touringin suosikkimallin, 520d:n saa nyt myös xDrive-nelivedolla.

”Sekä uuden alkaen-mallin, 518d:n että 520d xDrive -nelivedon ennakkokysyntä on ollut todella vahvaa. BMW 5 -sarjan merkitys mallistossamme tuleekin vahvistumaan entisestään näiden kahden uutuuden myötä”, BMW Suomen viestintäpäällikkö Henri Jantunen kertoo.

Moottorivalikoiman toisessa päässä on uusi V8-moottori, jonka saa kaikkien 5-sarjalaisten keulalle. BMW TwinPower -turbolla varustettu moottori tuottaa 450 hevosvoimaa. Sedan ja Touring -malleissa on jatkossa neljä bensiinimoottoria ja kuusi dieselmoottoria. Lisäksi tarjolla on kaksi M-sarjalaista: BMW M550d xDrive Sedan ja Touring.

Uuden 5-sarjan alustaa on kehitetty entisestään yhdistämällä parhaita puolia sekä urheilullisuudesta että ajomukavuudesta. Esimerkiksi 5-sarjan Touring tulee vakiona ilmajousituksella, joka sisältää myös automaattisen taka-akselin tasapainotuksen vetokäytössä.

Uudistetun 5-sarjan ConnectedDrive-varustepakettiin saa hirvikolariskiä pienentävän BMW Night Vision -pimeänäköavustimen. Lisäksi BMW Luxury Line ja Modern Line -varusteversiot tulevat myös saataville 5-sarjaan.

Uudistetun BMW 5 -sarjan hinnat julkaistaan kesäkuun alussa ja samalla alkaa ennakkomyynti. Suomen lanseeraus tapahtuu syksyllä.

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217, henri.jantunen(at)bmw.fi, www.bmw.fi

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 28 tuotantolaitosta 13 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,85 miljoonaa autoa ja 117 000 moottoripyörää vuonna 2012. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2012 oli 76,85 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,82 miljardia euroa. Vuoden 2012 lopussa yhtiöllä oli noin 105 876 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten kahdeksan vuoden ajan.

www.bmwgroup.com

Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup