BMW Group kertoi ennätyslukemista ensimmäisellä vuosineljänneksellä

BMW Group teki historiansa parhaan ensimmäisen vuosineljänneksen. Aiemmat ennätykset rikottiin myyntimäärissä, liikevaihdossa ja liikevoitossa. BMW Group vahvistaa vuoden 2012 tavoitteensa.

BMW Groupin liikevaihto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 14,1 prosenttia 18 293 miljoonaan euroon (Q1 2011: 16 037 miljoonaa). Ensimmäisen neljänneksen tulos ennen rahoituseriä ja veroja (EBIT) kasvoi 18,8 prosenttia 2 132 miljoonaan euroon (Q1 2011: 1 795 miljoonaa). Tulos ennen veroja (EBT) nousi 21,8 prosenttia 2 076 miljoonaan euroon (Q1 2011: 1 705 miljoonaa). BMW Groupin nettotulos kasvoi 18,1 prosenttia saavuttaen 1 349 miljoonaa euroa (Q1 2011: 1 142 miljoonaa).

Autojen myyntimäärä kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 11,2 prosenttia

BMW-, MINI- ja Rolls-Royce -autojen myyntimäärät nousivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä uuteen ennätykseen: myytyjen autojen määrä oli 425 528 (Q1 2011: 382 758). Prosentuaalinen kasvu oli 11,2 prosenttia.

BMW Groupin autosegmentin liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat ennätyslukemiin. Liikevoitto kasvoi 12,4 prosenttia 16 159 miljoonaan euroon (Q1 2011: 14 373 miljoonaa). EBIT kasvoi 10,0 prosenttia ollen 1 878 miljoonaa euroa (Q1 2011: 1 708 miljoonaa). Segmentin EBIT-marginaali oli 11,6 prosenttia ja tulos ennen veroja nousi 1 820 miljoonaan euroon (Q1 2011: 1 605 miljoonaa). Autosegmentin vapaa kassavirta nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 1 635 miljoonaan euroon (Q1 2011: 1 624 miljoonaa).

BMW-autojen myyntimäärä saavutti maailmanlaajuisen ennätyksensä: 356 548 yksikköä (Q1 2011: 321 175). Prosentuaalinen kasvu oli 11,0 prosenttia. Uuden BMW 1 -sarjan myynti kasvoi jyrkästi. 54 160 yksikön myynti tarkoitti 20,2 prosentin kasvua (Q1 2011: 45 075). Helmikuusta alkaen markkinoilla ollut uusi BMW 3 -sarjan Sedan sai vahvan alun ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Sen myynti kasvoi 13,6 prosenttia. Asiakkaille luovutettiin tuona aikana 91 189 BMW 3-sarjan Sedania, mikä tarkoittaa 3,9 prosentin kasvua (Q1 2011: 87 762).

Uuden BMW 6 -sarjan myyntimäärä kasvoi 4 651 yksikköön (Q1 2011: 789). Kesäkuussa myyntiin tuleva 6-sarjan Gran Coupén odotetaan kasvattavan 6-sarjan myyntiä entisestään. 7-sarjan myynti kasvoi peräti 20,0 prosenttia 17 786 yksikköön (Q1 2011: 14 817). Uusi BMW X3 saavutti voimakkaan kasvun. Sen maailmanlaajuinen myynti kasvoi 55,3 prosenttia 35 248 yksikköön (Q1 2011: 22 693).

Myös MINI saavutti uudet myyntimääräennätykset ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Uusien mallien tukemana MINIn myyntimäärä kasvoi 12,1 prosenttia 68 210 yksikköön (Q1 2011: 60 860). Kolmen kuukauden aikana 3 029 MINI Coupéta luovutettiin asiakkaille. Maaliskuussa 2012 lanseerattu MINI Roadsteria on myyty jo 980 kappaletta. MINI Countrymanin myyntimäärä kasvoi voimakkaasti 22 001 yksikköön (Q1 2011: 16 078). Kasvua oli peräti 36,8 prosenttia.

BMW Group kasvatti myyntiään lähes jokaisella maantieteellisellä alueella. Euroopassa BMW-, MINI- ja Rolls-Royce -autoja myytiin kaikkiaan 201 063 kappaletta, mikä oli 0,5 prosenttia enemmän kuin vastaavana jaksona vuonna 2011. Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa BMW Group saavutti uudet ennätykset myyntimäärissä. Pohjois-Amerikan myyntimäärä kasvoi 16,7 prosenttia 83 177 yksikköön. Yhdysvaltojen osuus tästä oli 75 931 yksikköä, mikä on 16,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Aasiassa BMW Group jatkoi voimakasta kasvuaan saavuttamalla 31,9 prosentin kasvun myyntimäärällä 118 880.

BMW Group vahvistaa vuositavoitteensa

Ennätyksellisen ensimmäisen vuosineljänneksen, vahvan tilauskirjan, nuoren ja houkuttelevan malliston sekä uuden 3-sarjan menestyksekkään lanseerauksen ansiosta BMW Group on luottavainen vuoden 2012 tavoitteidensa toteutumisesta. Tavoitteet pysyvät ennallaan.

”Tähtäämme edelleen uuteen myyntimääräennätykseen ja ennätykselliseen liikevoittoon ennen veroja tänä vuonna. BMW Group aikoo kasvaa nopeammin kuin markkinat ja saavuttaa uudet ennätykset BMW-, MINI- ja Rolls-Royce -autoillaan”, BMW AG:n hallituksen puheenjohtaja Norbert Reithofer kertoo.

BMW Groupilla oli 31.3.2012 henkilöstöä 101 260, mikä on 5,4 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna (96 045).

Oy BMW Suomi Ab, Roope Lahti, markkinointipäällikkö, (09) 6137 4206, info@bmw.fi, www.bmw.fi

BMW on World Design Capital Helsinki 2012 -pääyhteistyökumppani
Muotoilulla on hyvin vahva jalansija BMW:n historiassa ja tulevaisuudessa. Menestyksemme ei ole koskaan perustunut pelkkään tekniseen osaamiseen, vaan kykyyn puhutella ihmisiä myös tunteiden kautta. Osana tätä vahvaa sidettä BMW Suomi on World Design Capital Helsinki 2012 -pääyhteistyökumppani.

BMW tulee tarjoamaan suomalaisille entistä laajemman ja läheisemmän kosketuspinnan BMW:n maailmaan ja elämyksiä designin parissa. Tervetuloa nauttimaan muotoilun kaikista ulottuvuuksista ja WDCH 2012 -vuodesta kanssamme.

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 25 tuotantolaitosta 14 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,67 miljoonaa autoa ja 113 000 moottoripyörää vuonna 2011. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2011 oli 68,82 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,38 miljardia euroa. Vuoden 2011 lopussa yhtiöllä oli noin 100 000 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten seitsemän vuoden ajan.