BMW Groupin vuoden 2011 tulos historiansa paras

BMW Groupin liikevaihto nousi 13,8 prosenttia 68 821 miljoonaan euroon (2010: 60 477 euroa). Koko vuoden tulos ennen rahoituseriä ja veroja (EBIT) kasvoi 56,9 prosenttia 8 018 miljoonaan euroon (2010: 5 111 miljoonaa) ja tulos ennen veroja (EBT) 52,1 prosenttia 7 383 miljoonaan euroon (2010: 4 853 miljoonaa). Koko vuoden nettotulos nousi 51,3 prosenttia myös ennätykselliseen 4 907 miljoonaan euroon (2010: 3 243 miljoonaa).

BMW-, MINI- ja Rolls-Royce-autojen myynti teki myös uuden ennätyksen: 1 668 982 auton myynti merkitsi 14,2 prosentin nousua edellisvuoteen (2010: 1 461 166).

”BMW Groupille viime vuosi oli yhtiön historian paras. Ylitimme omat tavoitteemme, ja myytyjen autojen määrä, liikevaihto sekä tulos nousivat ennätystasolle. Odotamme ylittävämme tänä vuonna vielä nämäkin saavutukset”, BMW AG:n hallituksen puheenjohtaja Norbert Reithofer kertoo.

Uusi BMW 5-sarja vahvisti asemaansa kokoluokkansa johtajana. BMW 5 -sarjan autoja myytiin 332 501 kappaletta eli 39,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010 (238 454 kappaletta).

Myös MINI menestyi edelleen hyvin: myynti kasvoi 21,7 prosenttia 285 060 autoon (2010: 234 175). MINI Countryman oli erityisen suosittu – sen myynti yli kuusinkertaistui 89 036 kappaleeseen (2010: 14 337).

Rolls-Royce-autoja myytiin enemmän kuin koskaan aiemmin: 3 538 autoa (2010: 2 711).

BMW Group kasvatti myyntiään lähes jokaisella maantieteellisellä alueella. Euroopassa BMW-, MINI- ja Rolls-Royce-autoja myytiin kaikkiaan 858 383 kappaletta, mikä oli 8,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010. Pohjois-Amerikan myynti kasvoi 14,4 prosenttia 341 345 kappaleeseen.

Aasian markkinoilla myytyjen autojen määrä kasvoi 31,1 prosenttia kaikkiaan 375 452:een. Tästä määrästä 233 630 autoa myytiin Kiinassa.

BMW Group, yleiskatsaus:

Muutos/
prosenttia
Toimitusmäärät
Autot 1 668 982 1 461 166 14,2
näistä:BMW                                        yksikköä 1 380 384 1 224 280 12,8
MINI                                         yksikköä 285 060 234 175 21,7
Rolls-Royce                              yksikköä 3 538 2 711 30,5
Moottoripyörät                                                        yksikköä 113 572 110 113 3,1
näistäBMW                                        yksikköä 104 286 98 047 6,4
Husqvarna                                yksikköä 9 286 12 066 -23,0
Henkilöstöä vuoden 2011 päättyessä1 100 306 95 453 5,1
Liikevaihto                                miljoonaa euroa 68 821 60 477 13,8
näistä:Autot                               miljoonaa euroa 63 229 54 137 16,8
Moottoripyörät                 miljoonaa euroa 1 436 1 304 10,1
Financial Services            miljoonaa euroa 17 510 16 617 5,4
Tulos ennen rahoituseriä ja veroja miljoonaa euroa 8 018 5 111 56,9
näistä:Autot                               miljoonaa euroa 7 477 4 355 71,7
Moottoripyörät                 miljoonaa euroa 45 71 -36,6
Financial Services            miljoonaa euroa 1 763 1 201 46,8
Tulos ennen veroja             miljoonaa euroa 7 383 4 853 52,1
näistä:Autot                               miljoonaa euroa 6 823 3 887 75,5
Moottoripyörät                 miljoonaa euroa 41 65 -36,9
Financial Services            miljoonaa euroa 1 790 1 214 47,4
Tuloverot                           miljoona euroa -2 476 -1 610 53,8
Nettotulos                                miljoonaa euroa 4 907 3 243 51,3
Tulos per osake2                               euro 7,45/7,47 4,93/4,95 -
1   luvut eivät sisällä vuorottelu-, opinto- tai perhevapaalla olevia työntekijöitä, osa-aikaeläkkeellä olevia eikä matalapalkkaisia
2   tulos per osake IAS 33:n mukaan

Oy BMW Suomi Ab, Roope Lahti, markkinointipäällikkö, (09) 6137 4206, info@bmw.fi, www.bmw.fi

BMW Group

BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 25 tuotantolaitosta 14 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,46 miljoonaa autoa ja 110 000 moottoripyörää vuonna 2010. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2010 oli 60,5 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 4,8 miljardia euroa. Vuoden 2010 lopussa yhtiöllä oli noin 95 500 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten seitsemän vuoden ajan.

BMW