BMW:n infrapunakamera pienentää hirvikolaririskiä

BMW Night Vision -pimeänäköavustimen kolmas sukupolvi lisää aktiivista turvallisuutta pimeässä ajettaessa. Eläintunnistuksen ansiosta mahdollisuus välttää hirvikolari paranee entisestään. Lisäksi jalankulkijat saavat entistä paremman turvan.

Uuden sukupolven pimeänäköavustimen infrapunakamera tunnistaa nyt myös pimeästä auton kulkuväylälle suuntaavat eläimet jopa 100 metrin päästä. Jos järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäysriskin esimerkiksi hirveen tai peuraan, kuljettaja saa tilanteen vakavuudesta riippuen eriasteisia varoituksia.

Pimeänäköavustimeen kuuluu etuhelmaan sumuvalojen tilalle asennetut kääntyvät LED-kohdevalot. Ne kääntyvät valaisemaan tavallisten ajovalojen ulottumattomissa olevan kohteen parantaen kuljettajan mahdollisuuksia estää mahdollinen törmäys esimerkiksi jalankulkijan tai hirven kanssa.

Kohdevalo valaisee havaitun eläimen kirkkaalla vilkkuvalla valolla ja jalankulkijat vilkkumattomalla tarkalla kohdevalolla siihen saakka kunnes kohde on normaalien ajovalojen valaisualueella. Tämän jälkeen kohdevalo himmenee ja toimii jälleen osana lähi- tai kaukovaloja. Järjestelmä osaa myös olla häikäisemättä muita tiellä liikkujia.

Infrapunakamera erottaa kohteen heijastaman lämmön perusteella onko kyseessä ihminen vai eläin. Head-Up-näyttöön tuleva lämpökameran liikkuva kuva ja järjestelmän varoitusnäyttö kertovat onko kohde oikealla, vasemmalla vai keskellä.

Uusi BMW Night Vision -pimeänäköavustin eläinten tunnistuksella ja kohdevaloilla tulee saataville osaksi BMW ConnectedDrive -varustepakettia kesästä 2013 alkaen.

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217,
henri.jantunen@bmw.fi, www.bmw.fi

Rekisteröitymällä BMW:n
PressClub-palveluun saat tunnukset, joilla pääset BMW Groupin PressClubeihin eri puolilla maailmaa. Palvelusta löytyvät muun muassa BMW Groupin tuotteiden valokuvat sekä tarkemmat tekniset tiedot.

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI, Husqvarnan moottoripyörät ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 29 tuotantolaitosta 14 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,85 miljoonaa autoa ja 117 000 moottoripyörää vuonna 2012. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2011 oli 68,82 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,38 miljardia euroa. Vuoden 2011 lopussa yhtiöllä oli noin 100 000 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten kahdeksan vuoden ajan.

www.bmwgroup.com

Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup