BMW varovaisen optimistinen vuonna 2013

Vuoden 2012 ennätystuloksen jälkeen BMW Group näkee vuoden 2013 kunnianhimoiset tavoitteensa varovaisen optimistisesti vaikeasta ja epävakaasta talousympäristöstä huolimatta.

”Tähtäimessämme on kasvattaa myyntiä myös tänä vuonna ja saavuttaa näin uusi myyntimääräennätys”, BMW AG:n hallituksen puheenjohtaja Norbert Reithofer kertoo.

BMW Groupin autojen ja moottoripyörien vahvasta kysynnästä johtuen yhtiö jatkaa panostamistaan tuotantokapasiteetin kasvattamiseen vuonna 2013. Uusien ajoneuvojen ja ajoneuvokonseptien tuotantokustannukset jatkavat kasvuaan. Tänä vuonna lanseerataan 11 uutta mallia. Vuoden 2014 loppuun mennessä valikoimassa on 25 uutta mallia, joista 10 on täysin uusia malleja.

Voiton odotetaan olevan vuoden 2012 tasolla

”Uusien teknologioiden ja mallien korkeat kokonaismenot ja investoinnit tuotantolaitoksiin pitänevät BMW Groupin tuloksen ennen veroja samalla tasolla kuin vuonna 2012”, Reithofer jatkaa.

Lisäkustannuksista huolimatta autosegmentin liikevoittomarginaalin (EBIT) odotetaan olevan 8–10 prosentin tasolla tänä vuonna ja kehityksen odotetaan jatkuvan vakaana myös 2013 jälkeen. Poliittiset ja taloudelliset muutokset voivat kuitenkin vaikuttaa liikevoittoon.

Moottoripyöräsegmentissä odotetaan myynnin kasvua uusien mallien, erityisesti R 1200 GS:n ansiosta. Sen uskotaan kasvattavan segmentin liikevaihtoa ja tuottoa.

Finanssisegmentin oman pääoman tuoton odotetaan olevan vähintään 18 prosenttia. Vuoden 2013 ennuste perustuu oletukseen, että maailmanlaajuinen taloustilanne ei muutu merkittävästi.

”Strategia numero yksi”: ensimmäinen kolmannes saavutettu

BMW Group on ponnistellut menestyksekkäästi Strategia numero yhdeksi nimetyn strategiansa tavoitteiden täyttämiseksi vuodesta 2007. Se on tehnyt yhtiöstä entistä kannattavamman ja kilpailukykyisemmän.

”Olemme vieneet onnistuneesti käytäntöön ensimmäisen kolmasosan strategiasta ja saavuttaneet kaikki väliaikatavoitteet”, Reithofer sanoo.

BMW Groupin tulos ennen veroja kaksinkertaistui vuosien 2007 ja 2012 välisenä aikana. Autosegmentin liikevoittomarginaali (EBIT) oli 10,9 prosenttia, mikä ylitti tavoitteeksi asetetun 8–10 prosenttia. Vuonna 2006 liikevoittomarginaali oli vain 6,4 prosenttia. Vuonna 2012 finanssisegmentin oman pääoman tuotto oli 21,2 prosenttia, kun strategian mukainen tavoite oli vähintään 18 prosenttia. Menestys on näkynyt myös osakkeiden hinnoissa. BMW:n osakkeen hinta nousi vuodesta 2007 vuoden 2012 loppuun yli 70 prosenttia.

Strategia numero yksi on tuonut mukanaan myös lukuisia uusia innovaatioita, kuten BMW i3-sähköauton ja polttoaineen kulutuksen vähentämiseen keskittyvän EfficientDynamics-teknologian. Vuoden 2013 alussa peräti 73 BMW-mallin hiilidioksidipäästöt eivät ylitä 140 grammaa kilometrillä. Viisi vuotta sitten vastaava luku oli 27 mallia. Keskikulutus diesel-mallistolla on 5 litraa sadalla kilometrillä ja bensiini-mallistolla 6,3 litraa.

BMW Group jatkaa strategiansa jalkauttamista toteuttamista vuoteen 2020 saakka. Vuonna 2016 tavoitteena on myydä yli 2 miljoonaa BMW-, MINI- ja Rolls-Royce-autoa.

Satoja ennakkotilauksia BMW i3 -sähköautosta

Sähköautot ovat yksi keskeisimmistä teemoista BMW Groupille vuonna 2013.

”Tulevaisuus kuuluu riskinottajille”, Reithofer muotoilee.

Ensimmäiset ennakkomallit i3:sta valmistuivat tammikuussa 2013. Innovatiivinen nollapäästöinen i3 tulee markkinoille loppuvuoteen mennessä.

”Olemme saaneet jo useita satoja ennakkotilauksia i3:sta” Reithofer kertoo.

Investointikustannukset ja T&K-menot suunnitellun mukaisia

Investointikustannukset nousivat voimakkaasti (41,9 %) vuoden 2011 3,7 miljardista eurosta vuoden 2012 5,2 miljardiin. Tämä johtui lukuisista uusista malleista, tuotantokapasiteetin kasvattamisesta ja valmistautumisesta BMW i:n lanseeraukseen. Käyttöomaisuusinvestointiaste kasvoi 6,8 prosenttiin (2011: 5,4 %). Tutkimus- ja tuotekehityskulut kasvoivat 17,2 prosenttia 4,0 miljardiin euroon johtuen yhtiön tulevaisuuden turvaamiseen tähdänneistä projekteista. T&K-aste oli 5,1 prosenttia (2011: 4,9 %).

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217,
henri.jantunen@bmw.fi, www.bmw.fi

Rekisteröitymällä BMW:n
PressClub-palveluun saat tunnukset, joilla pääset BMW Groupin PressClubeihin eri puolilla maailmaa. Palvelusta löytyvät muun muassa BMW Groupin tuotteiden valokuvat sekä tarkemmat tekniset tiedot.

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 28 tuotantolaitosta 13 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,85 miljoonaa autoa ja 117 000 moottoripyörää vuonna 2012. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2012 oli 76,85 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,82 miljardia euroa. Vuoden 2012 lopussa yhtiöllä oli noin 105 876 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten kahdeksan vuoden ajan.

www.bmwgroup.com

Twitter: http://twitter.com/BMWGroup