Boschin lämpötilatunnistin paljastaa kodin lämpövuoto- ja homeriskikohdat

Auttaa arvioimaan sisäilman terveellisyyttä

- Antaa tarkat tulokset napin painalluksella selkeälle näytölle
- Paljastaa kriittiset kohdat muutamassa sekunnissa
- Punainen, keltainen ja vihreä LED-valo kertoo riskin tason

Sisäilman terveellisyydestä ja talon energiatehokkuudesta pääsee jatkossa selvyyteen napin painalluksella. Bosch PTD 1 -lämpötilatunnistin nimittäin paljastaa hetkessä kylmäsiltoina tunnetut lämpövuotokohdat ja alueet joissa home saattaa löytää kasvualustan. Tyypillisesti näitä ovat ikkunoiden ja ovien tiivisteet sekä lattioiden ja seinien liitokset.

Lämpötilatunnistimella voidaan mitata sisälämpötilaa, seinien ja muiden kohteiden pintalämpötilaa tai kosteutta. Laite analysoi mittaustuloksen ja kertoo tuloksen liikennevaloista tutuilla värikoodeilla muutamassa sekunnissa. Kosteutta mitattaessa punainen valo kertoo kosteusongelmasta ja kylmäsiltaa etsittäessä se paljastaa huomattavan lämpötilaeron mitatun pinnan ja ympäröivän ilman välillä. Keltainen LED-valo viestii kohonneesta kosteusriskistä tai osittaisesta lämpövuodosta. Vihreä valo puolestaan kertoo, että mittaustulosten osalta kaikki on kunnossa.

Nopeita tuloksia helposti mittaamalla

Lämpötilatunnistinta on helppo käyttää. Siinä on kolme eri toimintoa:
Tila 1: Laite mittaa pintalämpötiloja esimerkiksi seinistä +/- 1 asteen tarkkuudella.
Tila 2: PTD 1 mittaa lämpötilan useista kohdista ja paljastaa mahdolliset lämpövuotokohdat.
Tila 3: Mahdolliset homeriskikohdat paljastuvat, kun laite mittaa huoneen ja pintojen lämpötilat sekä kosteusprosentin 2 prosentin tarkkuudella.

Tarkat mittaustulokset näkyvät valaistulla näytöllä. Selkeät symbolit osoittavat mikä tila on käytössä, paljonko virtaa on jäljellä ja mittaustulokset Celsius-asteina tai prosentteina. Laserympyrä näyttää kohdan, jolta mittaus tehdään. Bosch PTD 1 -lämpötilatunnistimen maksimi toimintaetäisyys on viisi metriä ja optimaalinen etäisyys noin metrin. Käteen sopiva muotoilu mahdollistaa tukevan otteen. Laitteen saa kytkettyä päälle joko kahvassa olevalla kytkimellä tai näytön virtakytkimellä. Virtalähteenä toimii kaksi AA-paristoa.

Bosch PTD 1 -lämpötilatunnistimen suositushinta on 129,90 € ja se tulee myymälöihin lokakuun alussa.

Tekniset tiedot PTD 1 -lämpötilatunnistin
Lämpotila-asteikko, Celsius -20…+200 °C
Lämpötilamittauksen tarkkuus +/- 1 °C
Kosteusmittauksen tarkkuus +/- 2 %
Mittausalueen näyttö Laserympyrä 12 laserpisteestä
Maksimi työskentelyalue 5 m
Optimaalinen työskentelyalue 1 m
Patterityyppi AA
Mittauskerrat per patterien kesto vähintään 600
Paino 300 g

Robert Bosch Oy
Pasi Kivimaa
pasi.kivimaa(at)fi.bosch.com

Cocomms Oy
Joni Svärd
joni.svard(at)cocomms.com

Bosch-konsernin sähkötyökaluliiketoiminta on maailman markkinajohtaja sähkötyökaluissa ja sähkötyökalujen tarvikkeissa. Vuonna 2011 toimiala tuotti liikevaihtoa noin 3,8 miljardia euroa, josta 90 prosenttia tuli Saksan ulkopuolelta. Tuotemerkit Bosch, Skil ja Dremel edustavat asiakaskeskeisyyttä ja teknistä edistyksellisyyttä. Tärkeimmät menestystekijät ovat innovaatiovoima ja ‑vauhti. Bosch-sähkötyökalut tuo markkinoille vuosittain yli 100 uutta tuotetta. Toimialan vuoden 2011 liikevaihdosta 40 prosenttia muodostui tuotteista, jotka ovat olleet markkinoilla alle kaksi vuotta. Boschin sähkötyökaluliiketoiminnan kaikki viisi liiketoimintasegmenttiä – käsikäyttöiset sähkötyökalut, pöytäkoneet, tarvikkeet, mittalaitteet ja sähkökäyttöiset puutarhatyökalut – kasvoivat markkinoita nopeammin.

Bosch-konserni on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, kulutustarvikkeita sekä rakennusteknisiä tuotteita valmistavan konsernin vuoden 2011 liikevaihto oli 51,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 300 000 työntekijää. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 350 tytäryhtiötä yli 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2011 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan yli 4 miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti yli 4 100 patenttihakemusta. Tuotteidensa ja palvelujensa avulla Bosch parantaa elämänlaatua ja tarjoaa innovatiivisia ja hyödyllisiä ratkaisuja.

Lisätietoja on osoitteissa www.bosch.fi,
www.bosch-press.com