Boschin uudet Compact-poravasarat ovat luokkansa pienimpiä

• Kevyt ja helppo käyttää, vain 278 mm pitkä runko
  • Esiasetukset poraukseen ja ruuvaukseen
  • Pneumaattisellla iskutoiminnolla saa jopa 12 millimetrin reikiä betoniin

Boschin uudet GBH 14,4 V-LI Compact ja GBH 18 V-LI Compact -poravasarat ovat luokkansa kevyimpiä ja pienimpiä työkaluja. Ne painavat vain 1.8 ja1.9 kilogrammaa ja rungon pituus on ainoastaan 278 millimetriä. Muotoilu edistää tarkkaa työskentelyä ja käteen sopivat kahvat sekä pehmustettu pinta takaavat turvallisen ja mukavan työskentelyn.

Entistä pidempi käyttöaika

Uudet työkalut tarjoavat yhden joulen iskuvoiman ja maksimissaan 680 (14,4 V) tai 1 050 (18 V) kierrosta minuutissa. Paineilmalla toimiva porausmekanismi tekee jopa 12 millimetrin reikiä betoniin. Laitteen optimaalinen käyttöalue sisältää reikäkoot neljästä kahdeksaan millimetriin asti.

Reikien porauksen lisäksi laitteella voi myös ruuvata ruuveja kytkemällä iskutoiminnon pois. SDS-plus-kiinnityksen avulla terät vaihtuvat vaivattomasti ilman erillistä työkalua. Laitteesta löytyvä sisäänrakennettu LED-valo valaisee työkohteen.

Uudet poravasarat on varustettu 1,5 Ah:n Compact-luokan litiumioniakuilla. Yhdellä latauksella voi porata jopa 45 reikää betoniin (6 x 40 mm). Akun lataustilan näyttö kertoo kuinka paljon akussa on virtaa jäljellä. Boschin pikalaturin avulla akun voi ladata 45 minuutissa.

Oikea työkalu kaikkiin tilanteisiin

Bosch jaottelee 14,4 ja 18 voltin litiumioniakuilla varustetut ammattisähkötyökalut ominaisuuksiensa mukaisesti kolmeen eri luokkaan: robustseries, dynamicseries ja lightseries. Ammattilaiset voivat valita yhtenäisestä tuotesarjasta oikean työkalun jokaiseen työvaiheeseen. Boschin uudet GBH 14,4 V-LI Compact ja GBH 18 V-LI Compact - poravasarat kuuluvat lightseries-sarjaan, jonka ominaispiirteitä ovat keveys ja korkealuokkainen suorituskyky, ammattilaiskäytön vaatimuksista tinkimättä.

Bosch Premium -akuissa on käytetty elektronista kennojen suojausta (ECP), joka suojaa akkuja ylikuormitukselta, ylikuumenemiselta ja syväpurkautumiselta. Akuissa ei ole muisti-ilmiötä, joten laitteet ovat valmiita käyttöön jopa kuukausien tauon jälkeen.

Akkukäyttöiset GBH 14,4 and 18 V-LI Compact Professional -poravasarat ovat saatavilla jälleenmyyntiliikkeistä syyskuusta 2011 alkaen kahtena eri versiona:

• L-BOXX-kuljetus- ja säilytyslaukulla varustettuna, kahden litiumioniakun sekä pikalaturin kanssa 399 euroa (14.4 V) ja 469 euroa (18 V)

• Pahvikotelossa ilman akkuja ja laturia 229 euroa (14.4 V) ja 279 euroa (18 V).

Kaikki hinnat sisältävät ALV:n 23 %.

Tekniset tiedot GBH 14,4 V-LI Compact
Professional
GBH 18 V-LI Compact
Professional
Akun jännite 14.4 V 18 V
Akun kapasiteetti 1.5 Ah 1.5 Ah
Suurin iskuenergia EPTA-normien mukaan 1.0 J 1.0 J
Nimelliskierrosluku 0–680 rpm 0–1,050 rpm
Optimaalinen käyttöalue betoniin vasaraporanterillä 4–8 mm 4–8 mm
Poran maksimi halkaisija betoniin vasaraporanterillä 12 mm 12 mm
Maksimi poran halkaisija puuhun 16 mm 16 mm
Maksimi poran halkaisija teräkseen 8 mm 8 mm
Maksimi ruuvin halkaisija 6 mm 6 mm
Mitat
(pituus x korkeus x leveys)
278 x 202 x 76 mm 278 x 202 x 76 mm
Paino akun kanssa 1,8 kg 1,9 kg

Lisätietoja: Robert Bosch Oy, Erkki Rissanen, Erkki.Rissanen (at) fi.bosch.com, puhelin: 010 480 8351

Lehdistön yhteyshenkilö: Joni Svärd, Cocomms Oy, joni.svard (at) cocomms.com, puhelin: 09 6689 6913

Bosch-yhtymä on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja ‑palveluiden toimittajia. Ajoneuvo- ja teollisuustekniikkaa, kulutustarvikkeita sekä rakennusteknisiä tuotteita valmistavan yhtymän vuoden 2009 liikevaihto oli 38,2 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli runsaat 275 000 työntekijää. Yhtymä käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 300 tytäryhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin kasvun perusta. Bosch käyttää tutkimukseen ja kehitykseen yli 3,5 miljardia euroa vuodessa ja hakee vuosittain noin 3 800 patenttia. Tuotteidensa ja palvelujensa avulla Bosch parantaa elämänlaatua ja tarjoaa innovatiivisia ja hyödyllisiä ratkaisuja.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Bosch-yhtymän taloudellinen riippumattomuus ja yrittäjänvapaus perustuvat poikkeukselliseen omistusrakenteeseen, jonka ansiosta yhtiö kykenee toteuttamaan merkittävät investointinsa ja kantamaan yhteiskunta- ja ympäristövastuunsa perustajansa Robert Boschin hengessä. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Yritystoiminnan omistajuustoiminnoista huolehtii säätiö. Jäljellä olevat osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoja: www.bosch.fi