Cassidianin tehokas 3D-tutka Rajavartiolaitoksen uuteen ulkovartiolaivaan

Cassidian, EADS-konsernin puolustus- ja turvallisuusyksikkö, toimittaa Suomen Rajavartiolaitoksen uuteen ulkovartiolaivaan TRS-3D-monitoimitutkan ilma- ja merivalvontaan.

Aluksen rakentaja STX Finland on tehnyt sopimuksen Cassidianin kanssa tutkan toimituksesta vuoden 2013 puoliväliin mennessä.

“Luotettavan valvontatiedon saaminen vaativissa rajaturvallisuustehtävissä Suomen rannikon hankalassa ympäristössä vaatii erittäin tehokkaita sensoreita. TRS-3D-tutkamme on osoittanut käytännössä olevansa oikea ratkaisu näihin haasteisiin”, sanoo Elmar Compans Cassidianin sensoreihin ja elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneesta yksiköstä.

Tutkan avulla muodostetaan luotettavaa ja kattavaa tilannekuvaa Suomen rannikkovesien vaikeissa olosuhteissa. Sillä kyetään johtamaan helikopteritoimintaa sekä pelastusoperaatioita merellä.

TRS-3D on jo käytössä Merivoimien Hamina- ja Hämeenmaa-luokkien aluksissa.

Tutkaa on toimitettu yli 60 kappaletta merivoimille ja rannikkovartiostoille eri puolilla maailmaa, mikä tekee siitä luokkansa markkinajohtajan. TRS-3D:n käyttäjiä ovat muun muassa Norjan rannikkovartiosto, Saksan merivoimat ja Yhdysvaltain rannikkovartiosto.

Kuvateksti:

Cassidianin TRS-3D-tutka Suomen Merivoimien Hamina-luokan ohjusveneessä. Kuva: Cassidian

Cassidian:

Tapio Mäkinen                                                                                     Puh: 010 408 0409
Markkinointijohtaja                                                                               tapio.makinen@cassidian.com

Anke Sturtzel                                                                                        Puh: +33 (1) 6138 5330
Senior Manager, External Media                                                      anke.sturtzel@cassidian.com

Lothar Belz                                                                                           Puh.: +49 731 392 3681
                                                                                                               lothar.belz@cassidian.com

Viestintätoimisto Cocomms:

Anna-Mari Tiilikainen                                                     Puh. 09 6689 6925
                                                                                         anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Cassidianin sivut medioille:

Cassidian Finland Oy on osa EADS-konserniin kuuluvaa Cassidiania, joka on johtava turvallisuus- ja puolustusjärjestelmien integroija ja toimittaja. Liiketoiminta kattaa radiopuhelinverkot viranomais- ja vaativaan ammattikäyttöön sekä niiden päätelaitteet ja hätäkeskus-, raja-, rannikkovalvonta- ja ilmavalvontajärjestelmät. Suomessa yhtiöllä on yhteensä 350 työntekijää Helsingin ja Jyväskylän toimipisteissä.

EADS-yhtiö Cassidian on maailmanlaajuinen puolustus- ja viranomaisjärjestelmien toimittaja. Yrityksen laajaan tuotevalikoimaan kuuluu valvonta- ja puolustusjärjestelmiä, viranomaisverkkoja sekä lentokoneita ja miehittämättömiä ilma-aluksia. Tarjonta kattaa myös järjestelmäintegroinnin, globaalin turvallisuuden ja kyberturvallisuuden palvelut ja tukiratkaisut.

Vuonna 2011 Cassidian työllisti noin 28 000 työntekijää ja saavutti 5,8 miljardin euron liikevaihdon. EADS-konsernin liikevaihto oli samana vuonna 49,1 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli noin 133 000 työntekijää. EADS-konserniin kuuluvat Airbus, Astrium, Cassidian ja Eurocopter. www.cassidian.com