Cisco ja Tieto yhteisvoimin kasvattamaan kaiken internetiä

Pohjoismaiden ensimmäinen sumulaskennan yhteistyö tehostaa laitteiden välisiä yhteyksiä

Cisco ja Tieto aloittavat yhteistyön kaiken internetin hyödyntämiseksi. Tieto on ensimmäinen pohjoismainen yhtiö, joka liittyy Ciscon verkkolaitteiden IOx-sovelluskehitysyhteisöön. Yhteistyön myötä eri toimialat valmistavasta teollisuudesta terveydenhuoltoon pääsevät paremmin hyödyntämään erilaisten koneiden ja laitteiden tuottamaa dataa ja kehittämään niiden avulla toimintaprosessejaan.

Ciscon ja Tiedon yhteistyö liittyy vahvasti sumulaskentaan (fog computing), joka tehostaa ja nopeuttaa yhteyksiä pilvipalveluiden ja dataa tuottavien päätelaitteiden välillä. Sen avulla voidaan muun muassa yhdistää erilaiset laitteet toisiinsa nopeammin yhteyksin. ”Kaiken internet” (Internet of Everything, IoE) syntyy ja kasvaa, kun internetiin yhdistetään aiemmin tietoverkkojen ulkopuolella olleita ihmisiä, tietolähteitä ja prosesseja.

”Erilaiset laitteet ja sensorit tuottavat yhä enemmän dataa, ja tämän massan kanssa organisaatiot ovat helisemässä. Datahyökyaallon alle ei kuitenkaan ole pakko jäädä. Hyökyaallon voi muuntaa ja ohjata pienemmiksi vesivirroiksi, kun tietovirta käsitellään oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja asianmukaisin resurssein – palvelutasoa unohtamatta. Sumulaskennan avulla esimerkiksi reititin voi käsitellä jonkin tuotantolaitteen tilaviestit siten, että OK-viestit menevät vain reitittimeen asti. Tällöin säästetään verkon kapasiteettia tärkeämpiin tehtäviin, kuten esimerkiksi monimutkaisemman prosessin käynnistävän virheviestin lähettämiseen pilveen asti käsiteltäväksi”, sanoo Ciscon Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Simo Leisti.

Cisco ja Tieto esittelevät yhteistyötään openBerlin-keskuksessa, joka on juuri avattu Cisco IoE Innovation Center valmistavan teollisuuden, liikenteen ja logistiikan ratkaisuille.

”Teollisen internetin vallankumous tapahtuu nyt ja koskettaa kaikkia toimialoja. Teollisen internetin tuomat mahdollisuudet haastavat perinteisen bisnesajattelun ja vaikuttavat syvällisesti liiketoiminnan luonteeseen kaikkialla”, sanoo Taneli Tikka, Tiedon teollinen internet -liiketoiminnan vetäjä. ”Tiedolla on eri toimialoja edustavien asiakkaiden pitkäaikaisena kumppanina erinomainen tilaisuus toimia teollisen internetin tuoman muutoksen kätilönä. Teollinen internet -liiketoiminta toimii Tiedon sisällä kuten start up -yritys. Osana uuden alustan kehittämistä teemme aktiivisesti yhteistyötä muiden markkinoiden johtavien toimittajien kanssa. Tavoitteena on luoda ketterä, maailmanlaajuinen teollisen internetin ekosysteemi, jonka kautta pystymme tarjoamaan parasta laatua, luotettavuutta ja toimivuutta asiakkaidemme eduksi”, Tikka jatkaa.

Ciscon selvitysten mukaan vuoteen 2020 mennessä maailmassa on 50 miljardia konetta ja laitetta yhteydessä toisiinsa tietoverkon kautta. Näiden tuottama data tuo organisaatioille entistä enemmän tietoa niiden toiminnasta ja suorituskyvystä. Tämän tiedon avulla organisaatiot voivat parantaa tuottavuuttaan. Cisco IOx on Ciscon teollisuuden reitittimiin asennettu alusta, joka tuo laskenta- ja tietoliikennetehoa verkon reunalle. Näin dataa voidaan hyödyntää lähempänä datalähdettä. Cisco IOx mahdollistaa myös kolmansien osapuolien tekemien Linux-pohjaisten sovellusten hyödyntämisen.

Ciscon ja Tiedon yhteistyö yhdistää kummankin yhtiön vahvuudet. Cisco tuo kaiken internetin (Internet of Everything, IoE) -osaamisensa sekä vahvan tietoverkkokokemuksensa. Lisäksi tärkeänä osa-alueena on Ciscon IOx-sumulaskennan käyttöjärjestelmä (Cisco Fog Computing with IOx), joka muuttaa verkon reunan jaetuksi, sovelluspohjaiseksi arkkitehtuuriksi. Tieto puolestaan tuo kokonaisuuteen järjestelmäintegraatiokokemuksensa, eri toimialojen tietämyksensä ja innovatiivisen koneiden välisen viestinnän osaamisensa.

Cisco ja Tieto tuovat tarjolle erilaisia toimialakohtaisia ratkaisuja jo tämän syksyn aikana.

Englanninkielinen tiedote: http://ciscoemearnetwork.com/en-us/contents/1482/cisco-and-tieto-accelerate-the-internet-of-everything-revolution

Lisätietoa (englanniksi)

Cisco Systems Finland Oy

Simo Leisti, Ciscon Suomen ja Baltian toimitusjohtaja
simo.leisti (at) cisco.com

Merja Kössi, viestintä- ja markkinointijohtaja
merja.kossi (at) cisco.com

Tieto Oyj

Taneli Tikka, Head of Industrial Internet
taneli.tikka (at) tieto.com

+358 40 7719 828

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava IT-yhtiö, joka auttaa organisaatioita näkemään ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia yhdistämällä ihmisiä, tietolähteitä, asioita ja prosesseja uusin tavoin. Lisätietoja löytyy osoitteesta http://thenetwork.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikkapalveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita sekä yksityiselle että julkiselle sektorille ja tuotekehityspalveluita viestintäteknologian ja sulautettujen järjestelmien alueella. Yhtiön tuotekehitysliiketoiminta ja toimituskeskukset toimivat maailmanlaajuisesti. Tieto on sitoutunut kehittämään yrityksiä ja yhteiskuntaa tietotekniikan ja vahvan toimiala- ja asiakasymmärryksen avulla sekä auttamaan asiakkaitaan löytämään uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan muutoksessa. Me Tiedossa uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja työmme tuloksiin.

Tieto on perustettu vuonna 1968, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 14 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:ssä Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja osoitteessa www.tieto.fi.