Ciscon uusi avaus: Tietoverkot sovelluskeskeisiksi

Cisco avaa rajapintansa kolmansille osapuolille

Cisco esittelee kokonaan uudenlaisen tavan rakentaa ja hallita tietoverkkoja. Ciscon sovelluskeskeinen verkkorakenne (Application Centric Infrastructure, ACI) yhdistää fyysiset ja virtuaaliset verkot. Tämä mahdollistaa helpon, nopean ja joustavan sovellusten käyttöönoton kaikkialla verkossa ja tekee tietoverkoista, datakeskuksista ja pilvipalveluista helposti ja keskitetysti hallittavia. Samalla Cisco avaa tietoverkkojärjestelmänsä kolmansille osapuolille ja luo laajan kumppaniekosysteemin tietoverkkojen rakentamiselle.

”Cisco ACI on kokonaan uudenlainen avoin verkkoalusta. Verkko tulee alusta saakka suunnitella niin, että sitä voidaan keskitetysti, nopeasti ja helposti muuttaa liiketoiminnan tarpeiden mukaan. Tämä koskee kokonaisuutta arkkitehtuurista laitteisiin. Kaikkien verkon laitteiden ja kokonaisuuksien avoimien rajapintojen ansiosta saadaan verkko, jota voi ohjelmoida ja optimoida kunkinhetkisen tarpeen mukaan. Sovellukset saadaan käyttöön minuuteissa, ja jo olemassa olevat IT-investoinnit saa entistä tehokkaampaan käyttöön”, sanoo Ciscon tekninen asiantuntija Lauri Toropainen.

Tietoverkon rooli käyttäjien, sovellusten ja datakeskusten yhdistäjänä on yhä kriittisempi. Tämä vaatii verkkorakenteiden yksinkertaistamista. Cisco ACI:n tehtävä on tuoda yhteen verkot, tallennus, palvelut, laskentateho, sovellukset ja tietoturva ja mahdollistaa koko kokonaisuuden joustava ja dynaaminen hallinnointi. Tämä helpottaa ja nopeuttaa uusien sovellusten käyttöönottoa yritysverkoissa ja nopeuttaa huomattavasti uusien liiketoimintaprosessien rakentamista. Lisäksi Cisco ACI:n avulla IT-infrastruktuurin hallinnointiin menee vähemmän resursseja ja aikaa.

”Organisaation erilaiset verkot muodostavat monimutkaisen kokonaisuuden. Siiloissa olevat kokonaisuudet ovat hitaita muutettavia, hankalia vikatilanteissa ja heikentävät sovellusten toimintakykyä. Perinteisesti niiden hallintaan on luotu virtuaalikerros. Tämä ratkaisu kuitenkin jättää verkon monimutkaiseksi ja hankaloittaa asioita pidemmän päälle. Ei vesijohtovuotoa voi paikata ilmastointiteipillä: hetken se pitää, mutta kohta taas vesi virtaa”, Toropainen sanoo.

Cisco ACI perustuu alan standardeihin. Alan toimijoista sitä tukevat jo muun BMC, CA Technologies, Citrix, EMC, Embrane, Emulex, F5, IBM, Microsoft, NetApp, OpsCode, Panduit, Puppet Labs, NIKSUN, Red Hat, SAP, Splunk, Symantec, VCE ja VMware. Lisäksi Cisco ACI tulee tukemaan myös avoimen lähdekoodin kehitysyhteisöjä kuten OpenStack.

”Sovellukset ovat liiketoiminnan keskiössä, ja niiden käyttöä pitää huomattavasti tehostaa, jotta organisaatiot pystyvät pysymään jatkuvan toimintaympäristön muutoksen kyydissä. ACI pistää IT-siilot sileiksi, kun se tuo yhteen koko IT-infran ja sen hallinnoinnin. Näin se tukee erityisesti palveluntarjoajia ja pilvipalveluita, koska se istuu erittäin suuriin monitoimittajaympäristöihin aivan uudella lailla. Tämä on tärkeää erityisesti Suomessa, IT-ulkoistamisen luvatussa maassa”, sanoo Suomen ja Baltian Ciscon toimitusjohtaja Esa Korvenmaa.

Ensi vaiheessa Cisco ACI:n pääosat ovat Cisco Application Policy Infrastructure Controller (APIC) ja uusitut Cisco Nexus 9000 -kytkinperhe ja NX-OS-käyttöjärjestelmä.

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote:

Ciscon pääjohtajan John Chambersin blogaus aiheesta:

Cisco Systems Finland Oy

Lauri Toropainen, tekninen asiantuntija
lauri.toropainen (at) cisco.com

Esa Korvenmaa, Ciscon Suomen ja Baltian toimitusjohtaja
esa.korvenmaa (at) cisco.com

Merja Kössi, Ciscon Suomen ja Baltian viestintä- ja markkinointijohtaja
merja.kossi (at) cisco.com

Cisco (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava verkottamista ja verkottumista edistävien innovaatioiden, palveluiden ja ratkaisujen kehittäjä. Ciscon avulla organisaatiot voivat uusin tavoin yhdistää aiemmin tietoverkkojen ulkopuolella olleita ihmisiä, tietolähteitä ja prosesseja. Näin voidaan luoda kokonaan uusia toimintamalleja ja mahdollisuuksia. Lisätietoja löytyy osoitteesta http://thenetwork.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.