Deloitte: Yritykset aikovat kasvaa epävarmuudesta huolimatta

Deloitten tuoreimman Global CFO Signals -raportin mukaan markkinoiden epävakaus on horjuttanut maailmanlaajuisesti talousjohtajien optimismia tulevaisuuden suhteen. Kasvustrategioita ei ole silti hylätty: orgaaninen kasvu ja laajentuminen ulkomaille pysyvät eurooppalaisten yritysten loppuvuoden agendalla.

Katsauksessa haastateltujen talousjohtajien mukaan Pohjois-Amerikassa yritysten strateginen painopiste on siirtymässä kulujen vähentämisestä liikevaihdon kasvattamiseen, joskin raaka-aineiden hinnannousu, heikko kuluttajakysyntä ja lisääntynyt kilpailu mutkistavat tilannetta.

Euroopassa toimintaansa koti- ja ulkomaille suuntaavien yritysten strategioissa näkyy eroja. Yritykset, joiden toiminta on pääosin kansainvälisillä markkinoilla, keskittyvät jatkossakin laajentumisstrategioiden toteuttamiseen yrityskauppojen ja uusien tuotteiden tai palvelujen avulla. Kotimarkkinoille keskittyvät yritykset ovat puolestaan varovaisempia ja pyrkivät tiukempaan kulukuriin.

”Erityisesti Isossa-Britanniassa korostuu yritysten halukkuus ottaa riskiä epävarmuudesta huolimatta”, toteaa Suomen Deloitten Corporate M&A alueesta vastaava Partner Eija Kuittinen.

”Vaikka talousjohtajien optimismi on alimmalla tasolla yli kahteen vuoteen ja kolmannes heistä uskoo uuden taantuman olevan edessä, kasvua aiotaan hakea orgaanisen kasvun kautta sekä laajentamalla tuotteiden ja palveluiden vientiä uusille markkinoille. Valmiutta löytyy myös yrityskauppoihin ja investointien kasvattamiseen”, hän jatkaa.

Korkea riskinottohalu Isossa-Britanniassa selittyy sillä, että yritysten taseet ovat vahvat, pääomaa on saatavilla suhteellisen matalilla kustannuksilla ja epävarmuus tulevaisuuden suhteen luo myös mahdollisuuksia kannattavalle kasvulle. Pohjois-Amerikassa sen sijaan uusia sijoituspäätöksiä tullaan punnitsemaan entistä tiukemmin.

Epävarmuuden kasvaessa ei liene yllätys, että riskien hallinta on talousjohtajien prioriteettilistalla korkealla kaikilla tutkituilla markkinoilla. Euroopassa valuuttaluottokriisiä pidettiin tärkeimpänä ulkoisena uhkana yrityksille, ja monet talousjohtajat ovatkin lisänneet käyttöpääomien kontrollointia sekä leikanneet kuluja varautuakseen eurooppalaisten kauppakumppaniensa mahdollisiin maksuhäiriöihin. Pohjois-Amerikassa vallitseva uskonpuute kulutukseen yhdistettynä velkakattokriisiin on aiheuttanut vielä huomattavampia toimenpiteitä: pääomasta pidetään kiinni sekä investointeja ja yrityskauppoja lykätään odottamaan vakaampia aikoja.

”Valtioiden säätely vaikuttaa talousjohtajien näkemyksiin eri puolilla maailmaa”, Kuittinen kertoo. Esimerkiksi sillä, että Belgiassa vallitsee tietämättömyys siitä, milloin uusi hallitus saadaan pystyyn, on joka kolmannen talousjohtajan mielestä negatiivinen vaikutus heidän yrityksiinsä. Myös yksittäiset asetukset, kuten Australiassa hiljattain säädetty hiilivero, voivat laimentaa talousjohtajien tulevaisuudenuskoa.

Global CFO Signals -raportti luotaa neljä kertaa vuodessa maailmantalouden ja eri markkinoilla toimivien yritysten tilannetta talousjohtajien näkökulmasta. Tällä kertaa kartoitettiin vuoden 2011 toisen neljänneksen näkymiä. Kyselyyn vastasivat talousjohtajat kymmenellä eri markkinalla (Australia, Belgia, Hollanti, Irlanti, Itävalta, Keski-Eurooppa, Sveitsi, Tanska, Iso-Britannia ja Yhdysvallat).

Vuoden 2011 toisen vuosineljänneksen raportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta

Eija Kuittinen
Partner, yritysjärjestelyt
eija.kuittinen(at)deloitte.fi

Deloitte on maailman johtavia asiantuntijapalveluorganisaatioita. Palveluksessamme on noin 170 000 asiantuntijaa yli 150 maassa. Tarjoamme asiakkaillemme tilintarkastukseen, verotukseen, konsultointiin ja yritysjärjestelyihin liittyviä palveluita. Asiakkainamme on yli puolet maailman suurimmista yrityksistä sekä lukuisa määrä kansallisia yrityksiä, julkisia organisaatioita ja kansainvälisiä kasvuyrityksiä. Suomessa palveluksessamme on noin 400 asiantuntijaa, jotka toimivat 6 aluetoimistossa ympäri Suomen.
www.deloitte.fi