Diabetesriski vaanii jopa joka kolmatta – testaa oma riskisi uusilla kiertuepaikkakunnilla

Lääkeyhtiö sanofi-aventis jatkaa viime syksynä suuren suosion
saanutta diabeteksen riskitestikiertuetta. Kiertue pysähtyy
toukokuun aikana
kahdeksassa suomalaiskaupungissa ja tarjoaa mahdollisuuden selvittää oma diabeteksen sairastumisriskinsä sekä saada konkreettisia neuvoja sairastumisen ehkäisemiseen.

Lääkeyhtiö sanofi-aventis tarjoaa Suomen suurimpien kaupunkien asukkaille mahdollisuuden selvittää oma riskinsä sairastua diabetekseen ja saada konkreettisia neuvoja vauhdilla lisääntyvään kansansairauteen. Riskitestiin voi osallistua kauppakeskuksessa nopeasti esimerkiksi ostosreissun yhteydessä. Testien yhteydessä elämäntapaohjausta antavat paikalliset diabeteshoitajat, ja paikalliset diabetesyhdistykset kertovat omasta toiminnastaan.

Viime syksynä kiertue keräsi jokaisessa kaupungissa eli Helsingissä, Turussa, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa satoja osallistujia ja paljon kiinnostusta, joten kiertue jatkuu tänä keväänä uusilla paikkakunnilla. Toukokuun 5. päivä Raumalta alkava kiertue pysähtyy Porissa, Närpiössä, Pietarsaaressa, Vaasassa, Kristiinankaupungissa, Kokkolassa ja Seinäjoella.

Tunnista riskisi

Syksyllä testiin osallistuneista jopa joka kuudennella oli vähintään suuri ja joka kolmannella kohtalainen riski sairastua tyypin 2 diabetekseen kymmenen vuoden kuluessa. Jonkin verran lisääntynyt riski oli 36 prosentilla vastanneista. Pieneksi sairastumisriski osoittautui 32 prosentilla vastanneista.

Oman diabetesriskin tunnistaminen voi tuntua tarpeettomalta, mutta jos vyötärönympärys on päässyt kasvamaan ja varsinkin jos lähisuvussa on diabetesta, testiin osallistuminen on itsestä huolehtimista parhaimmillaan.

– Suhtaudumme myönteisesti toimintaan, jolla pyritään löytämään ja neuvomaan suuressa sairastumisvaarassa olevia ihmisiä, sanoo vs. ylilääkäri Vuokko Kallioniemi Suomen Diabetesliitosta.

Näin riskitesti toimii

Suomalaisiin Finriski-tutkimuksiin perustuvassa riskitestissä on kahdeksan kysymystä, joista neljä antaa esitietoa: ikä, sukulaisten diabetes (perimän vaikutus), aikaisemmin todettu kohonnut ja lääkehoidettu verenpaine tai kohonnut verensokeri. Kaikki vaikuttavat tulevaan diabeteksen vaaraan.

Ylipainoon liittyy kaksi kysymystä eli painoindeksi ja vyötärönympärys. Niistä voi korkeimmillaan saada yhteensä 7 riskipistettä. Luku kertoo, miten voimakkaasti ylipaino vaikuttaa diabeteksen syntyyn. Kaksi kysymystä liittyy elintapoihin, kasvisten käyttöön ja liikuntaan. Liikuntakysymyksessä riskipisteitä ei tule, jos terveysliikunnan vaatimus, eli puoli tuntia päivässä, täyttyy. Kasviksissa riittää, että käyttää jotain kasviksia, hedelmiä tai marjoja päivittäin.

Testi laskee kaikista kysymyksistä saadut pisteet yhteen. Mitä suurempi pistemäärä, sitä suurempi
on riski sairastua diabetekseen seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Testi luokittelee diabetesriskin viiteen ryhmään:

• alle 7 pistettä, pieni riski: yksi sadasta sairastuu kymmenen vuoden aikana
  • 7–11 pistettä, jonkin verran lisääntynyt riski: neljä sadasta sairastuu
  • 12–14 pistettä, kohtalainen riski: 17 sadasta sairastuu
  • 15–20 pistettä, suuri riski: 33 sadasta sairastuu
  • yli 20 pistettä, hyvin suuri riski: 50 sadasta sairastuu.

Riskitestin voi tehdä myös verkossa osoitteessa www.diabetes.fi/riskitesti.

Uudet testikaupungit tuovat lisää tietoa

Syksyn kiertueella pienin sairastumisriski oli pääkaupunkiseudun alueella testiin osallistuneilla henkilöillä. Painoindeksillä mitattuna testiin osallistui normaalipainoisia eniten Kuopiossa (59 %) verrattuna Tampereella (45 %) tai Oulussa (46 %) testattuihin.

Kaikilla paikkakunnilla testiin osallistui hyvin eri-ikäisiä suomalaisia. Myönteistä on, että esimerkiksi Tampereella ja Oulussa yli 30 % osallistuneista oli alle 45-vuotiaita. Tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn onkin tärkeää kiinnittää huomioita jo nuoresta alkaen – erityisesti jos diabetesta on lähisuvussa.

”Rohkaisemme testiin erityisesti niitä suomalaisia, joilla on lähisuvussa diabetesta tai muita diabeteksen riskitekijöitä. Sairastumisriskin arviointi ja mahdollisen tyypin 2 diabeteksen varhainen toteaminen on todella tärkeää, sillä ajoissa aloitetulla hyvällä hoidolla vältetään elinkomplikaatiot. Riskitestipaikoilla asiantuntijat opastavat elintapamuutoksissa kuten esimerkiksi laihduttamisessa ja ruokavalion korjaamisessa. Elintapojen muuttaminen onnistuu parhaiten, kun siihen löytyy sisäinen motivaatio ja asiaan saa tukea”, muistuttaa sanofi-aventiksen asiantuntijalääkäri Hanna Laine.

Valtakunnallisen riskitestikiertueen paikkakunnat:

Rauma

Pori

Närpiö

Pietarsaari

Vaasa

Kristiinankaupunki

Kokkola

Seinäjoki

Viestintäjohtaja Mirka Rinkinen, sanofi-aventis Oy

puhelin 0201 200 460

gsm 040 744 6168

mirka.rinkinen@sanofi-aventis.com

Asiantuntijalääkäri Hanna Laine, sanofi-aventis Oy
puhelin 0400 427 902
hanna.laine@sanofi-aventis.com

sanofi-aventis

Sanofi-aventis on yksi Euroopan ja maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, neljä miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, keskushermoston sairaudet, diabetes, sisätaudit ja rokotteet. Suomessa toimipiste sijaitsee Helsingin Munkkivuoressa.

www.sanofi-aventis.fi

www.diabeteselamaa.fi