EADS:n liikevaihto ja tulos jatkavat kasvuaan

• EADS saavuttamassa vuoden 2012 liikevaihtotavoitteen
  • Liikevaihto kasvoi 14 prosenttia 37,3 miljardiin euroon
  • EBIT ennen kertaluonteisia eriä kasvoi 82 prosenttia 1,9 miljardiin euroon
  • Nettotulos ennen kertaluonteisia eriä nousi 1,1 miljardiin euroon; nettotulos yli kaksinkertaistui 903 miljoonaan euroon
  • Kassavirta miinuksella 3,2 miljardia euroa takapainotteisten toimitusten ja julkishallinnon maksutapojen takia
  • Uudet 27 miljardin arvoiset suojaukset lisäävät taloudellista vakautta

EADS:n kolmen ensimmäisen neljänneksen tulos vuonna 2012 on vahva. Kaudella saadut tilaukset olivat arvoltaan 50,4 miljardia euroa. Syyskuun lopussa yhtiön tilauskanta oli 547,5 miljardia euroa. Liikevaihto kaudelta oli 37,3 miljardia euroa ja EBIT 1,9 miljardia euroa. Kassavaroja EADS:llä on 8,1 miljardia euroa.

“Kannattavuuden selvässä parantumisessa näkyy keskittymisemme ohjelmiemme hallintaan ja toteutukseen. Haasteita on kuitenkin vielä edessä varsinkin Eurocopterissa ja Airbusissa. Loppuvuoden ajan korostamme kassavirtaa. Lentokoneiden toimitukset ovat tässä avainasemassa”, EADS:n pääjohtaja Tom Enders sanoo.

Liikevaihto kasvoi kaikissa EADS-yhtiöissä. Toimitukset pysyivät edelleen korkealla tasolla. Airbus toimitti syyskuun loppuun mennessä 405 kaupallista lentokonetta ja Eurocopter 300 helikopteria. Syyskuussa Astriumin Ariane 5 -kantoraketti laukaistiin menestyksekkäästi jo 51. kerran.

Vuoden 2012 ohjeistuksen perustana on oletus, että maailman talous ja ilmailuliikenne kasvavat riippumattomien tahojen ennusteiden mukaan ja että eurokriisi ei aiheuta suurta häiriötä. Kolmannen neljänneksen tulosten perusteella EADS vahvistaa aiemman ohjeistuksensa tälle vuodelle.

Vuonna 2012 Airbusin arvioidaan toimittavan kaikkiaan noin 580 lentokonetta, joista 30 A380-koneita. Bruttotilausten odotetaan ylittävän toimitukset ja nousevan 600–650 lentokoneeseen.

Jos euron arvo on 1,30 dollaria, EADS:n arvion mukaan koko vuoden liikevaihto kasvaa yli 10 prosenttia. EBITin ennen kertaluonteisia eriä odotetaan olevan noin 2,7 miljardia euroa.

Tulevaisuudessa tulokseen vaikuttaa vahvasti konsernin kyky viedä menestyksekkäästi läpi A400M:n, A380:n ja A350 XWB:n kaltaisia monimutkaisia ohjelmia asiakkaille tehtyjen sitoumusten mukaisesti. Tuloksiin vaikuttavat myös valuuttojen vaihtelut.

Alkuperäinen tiedote on kokonaisuudessaan liitteenä. Mikäli suomenkielisessä ja englanninkielisessä tiedotteessa on eroavaisuuksia, englanninkielinen pätee.

Lisätietoa:

EADS Corporate Communications: Martin Agüera +49 175 227 4369
Cocomms: Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

EADS Twitterissä http://twitter.com/EADSpress

EADS
EADS on ilmailu-, avaruus- ja puolustusteknologian ja niihin liittyvien palvelujen globaali johtaja. Konserniin kuuluvat Airbus-, Astrium-, Eurocopter- ja Cassidian-yhtiöt. EADS:n liikevaihto oli 49,1 miljardia euroa vuonna 2011. Työntekijöitä konsernissa on miltei 133 000. www.eads.com