EADS:n vuoden 2010 tulos: vakautuksesta laajentumiseen

-       Kaikki tärkeimmät mittarit ohjeistuksen yläpuolella
-       Tilaukset kasvoivat 81 prosenttia 83,1 miljardiin euroon erityisesti Airbusin liikennelentokoneiden ansiosta
-       Liikevaihto nousi 7 prosenttia (45,8 miljardia euroa), lentokoneita toimitettiin ennätykselliset 510 kappaletta
-       EBIT ennen kertaluonteisia eriä 1,3 miljardia euroa
-       Vapaa kassavirta 2,7 miljardia euroa, odotettua selvästi parempi
-       Paluu osingon maksajaksi, ehdotus 0,22 euroa osakkeelta
-       Nettotulos 553 miljoonaa euroa (EPS 0,68 euroa osaketta kohden)
-       Ennätykselliset nettorahavarat: 11,9 miljardia euroa

EADS-konsernin vuoden 2010 tulos parani selvästi makroekonomisen ja kaupallisen ympäristön odotettua nopeamman elpymisen tukemana. Institutionaalisia markkinoita, esimerkiksi helikopteri-, puolustus- ja julkisen sektorin budjetteja, on edelleen seurattava tarkkaan kuten myös mahdollisia öljyn ja raaka-aineiden hintoihin, Pohjois-Afrikan lentoliikenteeseen ja valuuttakursseihin liittyviä riskejä.

Vuonna 2010 konserni sai tilauksia 83,1 miljardin euron arvosta. Tähän vaikutti etenkin kaupallisen lentoliikenteen kasvu. EADS:n yli 448 miljardin euron tilauskirjat luovat vahvan perustan tuleville toimituksille. Liikevaihto nousi korkeammalle kuin koskaan eli 45,8 miljardiin euroon. Myös kannattavuus ja kassavirta olivat odotettua paremmat. 11,9 miljardin euron nettokassavarat olivat odotettua korkeammalla tehokkaan kassanhallinnan ja ennakoitua paremman tilaustilanteen takia. Kassan hyvä tilanne on avainasemassa yhtiön kasvattamisessa.

”2010 oli merkittävän edistyksen vuosi EADS:lle. Liikelentokoneiden tilaukset ylittivät odotuksemme, ja kassavirtamme on erinomainen. Edistyimme selvästi avainohjelmissamme: A400M-ohjelman riskiä on pienennetty olennaisesti ja A380-koneiden tuotanto kehittyy tasaisesti”, EADS:n pääjohtaja Louis Gallois sanoo.

“Kiinnitämme erityistä huomiota A350-ohjelmaan, puolustus- ja avaruusbudjettien kehitykseen sekä helikopterimarkkinoiden elpymiseen. Lähtiessämme nyt toiselle vuosikymmenellemme meille on tärkeintä parantaa kannattavuuttamme edelleen, jotta voimme luoda pohjan kestävälle kasvulle.”

EADS:n tuloslehdistötilaisuus on seurattavissa internetissä klo 12.30 Suomen aikaa osoitteessa http://www.eads.com. Analyytikoille klo 10.30 Suomen aikaa järjestetty puhelinneuvottelu on myös seurattavissa internetissä. Molemmista on myöhemmin saatavissa tiivistelmä.

Alkuperäinen tiedote on kokonaisuudessaan liitteenä. Mikäli suomenkielisessä ja englanninkielisessä tiedotteessa on eroavaisuuksia, englanninkielinen pätee.

Lisätietoa:
EADS Corporate Communications: Alexander Reinhardt, puh. +49 171 765 0320
Cocomms: Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

EADS

EADS on ilmailu-, avaruus- ja puolustusteknologian ja niihin liittyvien palvelujen globaali johtaja. Konserniin kuuluvat Airbus-, Astrium-, Eurocopter- ja Cassidian-yhtiöt. EADS:n liikevaihto oli 42,8 miljardia euroa vuonna 2009. Työntekijöitä konsernissa on yli 119 000. www.eads.com