EasyJet sai sadannen Airbus A319 -lentokoneensa

Eurooppalainen halpalentoyhtiö EasyJet sai tänään sadannen A319-koneensa Airbusilta. EasyJetin Airbus-konekanta on laajentunut erittäin nopeasti, sillä yhtiö sai ensimmäisen Airbusinsa alle neljä vuotta sitten syyskuussa 2003. Kaikista A319-koneiden käyttäjistä EasyJet on suurin: se on tähän mennessä tilannut kaikkiaan 192 kappaletta A319-konetta ja sillä on osto-oikeus vielä 123:een uuteen koneeseen.

Yhtiöllä on yksi maailman tuoreimmista konekannoista, jossa uusin teknologia pitää polttoaineen kulutuksen alhaalla ja näin säästää luontoa.

“Olemme kasvaneet nopeasti viime vuosina ja yritämme ottaa ympäristön mahdollisimman hyvin huomioon laajentumisessamme. Käytämme markkinoiden puhtaimpia ja hiljaisimpia lentokoneita. Koneiden keskimääräinen vain noin 2,2 vuoden ikä ja korkea käyttöaste merkitsevät sitä, että hiilidioksidipäästömme matkakilometriä kohden ovat 27 prosenttia pienemmät kuin perinteisillä lentoyhtiöillä. EasyJetin matkustajan ympäristöjälki on näin pienempi kuin yhden Toyota Priuksen”, EasyJetin pääjohtaja Andrew Harrison sanoo.

”EasyJetin menestys osoittaa, että Airbusin koneita voidaan lisätä menestyksekkäästi jo vakiintuneeseen konekantaan”, Airbusin pääjohtaja Louis Gallois toteaa.

A320-koneperheeseen kuuluvat A318-, A319-, A320- ja A321-mallit. Koneperheen käyttökustannukset ovat markkinoiden saman luokan yhden käytävän koneista alhaisimmat. Uusimmissa malleissa aerodynamiikkaa on kehitetty entisestään, mikä vähentää polttoaineen kulutusta edelleen. Lisäksi uusittu matkustamo on aiempaa kevyempi, mutta samalla sen melutasoa on alennettu sekä matkustajille ja käsimatkatavaroille varattua tilaa lisätty.

Airbus on myynyt A320-perheen koneita yli 5000, joista yli 3000 on toimitettu yli 180 asiakkaalle. Luvut tekevät koneperheestä kaikkien aikojen myydyimmän malliston.

Lisätiedot:

Competence Communications, Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen@cocomms.com