Ensimmäiset matkustajakokemukset A350 XWB -konetyypillä

A350 XWB MSN2 päätti onnistuneesti kaksi matkustajalentoa sisältävän ”Early Long Flight” -kampanjan. Air Francen ja Lufthansan matkustamohenkilökunnat liikennöivät perättäiset lennot MSN2-koneella 2. ja 3. päivä kesäkuuta. Testeillä varmistettiin, että A350 XWB -konetyyppi on valmis lentoyhtiöiden käyttöön.

”Early Long Flight” -lennot antavat Airbusille mahdollisuuden arvioida matkustamoympäristön ja -järjestelmät lennolla. Lentojen avulla voidaan taata, että lentoyhtiöt saavat käyttöönsä täysin valmiit lentokoneet kaupallisen toiminnan ensimmäisestä päivästä lähtien.

Molemmat ”Early Long Flight” -lennot operoitiin 252-paikkaisella A350 XWB MSN2 -koneella, johon on asennettu matkustamo. Lennot lähtivät Toulosesta ja laskeutuivat Toulouseen. Ensimmäinen lento oli päivälento ja kesti seitsemän tuntia. Toinen 12 tuntia kestävä lento oli yölento.

Lennoilla oli mukana 500 matkustajaa, jotka olivat Airbusin työntekijöitä ja matkustamoasiantuntijoita. Lentojen aikana matkustajien tehtävänä oli testata A350 XWB:n matkustamon järjestelmiä, kuten ilmastointia, valaistusta, akustiikkaa, IFE-järjestelmää, keittiöitä, sähköjä, vessoja ja jätejärjestelmää.

A350 XWB sertifioidaan suunnitellusti tämän vuoden kolmannella neljänneksellä, jonka jälkeen se astuu palvelukseen vuoden viimeisellä neljänneksellä. Nyt käytössä olevat ensimmäiset neljä A350 XWB:tä ovat lentäneet yhteensä 1 900 testituntia ja yli 440 lentoa. Viides lentokone täydentää testilaivueen tulevina viikkoina.

A350 XWB on täysin uusi keskikokoinen lentokoneperhe pitkille reiteille. Siihen kuuluu kolme eri koneversiota, joihin mahtuu 276‒369 matkustajaa. Toukokuun loppuun mennessä Airbus oli saanut konetyypistä 812 tilausta 39 asiakkaalta ympäri maailmaa. Finnair on tilannut 11 A350 XWB -konetta.

Nina Jousenkylä, puh. 040 940 1314, nina.jousenkyla(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.