EQT Infrastructure ostaa Fortumilta johtavan ulkoistettujen energiaratkaisujen toimittajan

• EQT Infrastructure ostaa Fortumin ulkoistettujen energiaratkaisujen liiketoiminnan sekä siihen liittyvät pienimuotoiset kaukolämpöliiketoiminnat Suomessa ja Virossa
  • Velaton kauppahinta on 200 miljoonaa euroa
  • Transaktio on EQT Infrastructuren ensimmäinen investointi Suomessa

EQT Infrastructure -rahasto (“EQT Infrastructure”) on allekirjoittanut sopimuksen suomalaisen Fortum Energiaratkaisut Oy:n (“FER”) ja virolaisen Termest AS:n (”Termest”) ostosta Fortum Oyj:ltä (”Fortum”). Velaton kauppahinta on 200 miljoonaa euroa. Molemmat yhtiöt kuuluvat kaupan toteutumiseen saakka Fortumin Heat-divisioonaan. Yhtiöitä kehitetään jatkossa yhtenä liiketoimintayksikkönä.

FER ja Termest ovat ulkoistettujen teollisten ja kaupallisten energiapalveluiden johtavat toimittajat Suomessa ja Virossa. Yhtiöt rakentavat, omistavat ja operoivat höyry-, lämpö-  ja jäähdytyslaitoksia asiakkaidensa tuotantolaitosten yhteydessä sekä omistavat ja operoivat kaukolämpöverkkoja. FER ja Termest toimittavat energiaa asiakkaidensa yli 230 toimipaikalle Suomessa ja Virossa. Liikevaihdosta suurin osa syntyy Suomessa, jossa FER on teollisuuden ulkoistettujen energiaratkaisujen markkinajohtaja. Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2010 oli noin 151 miljoonaa euroa ja energian myynti noin 3.4 TWh.

Suomen ja Viron ulkoistettujen energiapalveluiden markkinaa kasvattaa fossiilisia polttoaineita kuten öljyä ja maakaasua käyttävien laitosten korvaaminen biopolttoaineita kuten puuta ja pellettejä käyttävillä laitoksilla sekä lisääntyvässä määrin kehittyneillä uusilla ratkaisuilla kuten lämpöpumpuilla. Näiden laitosten rakentaminen ja käyttö vaatii pitkälle erikoistunutta osaamista, jota FER ja Termest tarjoavat. Asiakkaiden näkökulmasta ulkoistaminen FER:lle ja Termestille on siksi erittäin kustannustehokas ja luotettava ratkaisu, erityisesti verrattuna vanhempiin fossiilisiin polttoaineisiin perustuviin vaihtoehtoihin.

“FER ja Termest ovat erittäin hyvin hoidettuja yhtiöitä, ja niiden johto sekä koko henkilöstö ovat hyvin motivoituneita ja ammattitaitoisia. Näemme huomattavia kasvumahdollisuuksia sekä nykyisten asiakkaiden tuotantolaitosten konvertoinnissa käyttämään biopolttoaineita että uusien asiakkaiden hankinnassa. Kasvua haetaan niin ikään maalämpö- ja hybridi-lämpö/jäähdytysratkaisuista, joissa FER:llä on markkinajohtajan asiantuntemus”, sanoo Risto Riekko, Fortumin Heat-divisioonan entinen johtaja ja EQT Infrastructuren ostamien yhtiöiden tuleva hallituksen puheenjohtaja.

“EQT Infrastructure on erittäin sopiva omistaja ja kumppani meille. Sillä on vahva paikallistuntemus ja toimialaosaaminen sekä pitkä kokemus kasvavien yhtiöiden kehittämisestä. Siksi sekä minä että koko henkilöstö ja johtoryhmä olemme erittäin motivoituneita ja innostuneita aloittamaan yhteistyön uuden hallituksen ja EQT Infrastructuren kanssa – tulevaisuutemme ja kasvunäkymämme ovat lupaavia”, kertoo Jussi Ojanen, FER:n nykyinen ja koko yhdistyneen liiketoinnan tuleva toimitusjohtaja.

Uuden yhtiön hallituksen jäseninä tulevat toimimaan Risto Riekon lisäksi Lars Frithiof (Swedegas Ab:n hallituksen puheenjohtaja, E.ON:n Pohjoismaiden toimintojen entinen johtaja) sekä Kurt Håkansson (Swedegasin hallituksen jäsen, aikaisemmin ABB:n sekä Arevan ja Ahlstomin ylimmässä johdossa). Uudella hallituksella on erittäin laaja kokemus liiketoimintojen kehittämisestä ja kasvattamisesta energiatoimialalla.

Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Lisätietoja antaa:   EQT Infrastructuren tiedottaja Johan Hähnel, +46 8 506 55 334

EQT on Pohjois-Euroopan johtava pääomasijoitusyhtiö. Se on kerännyt eri sijoitusstrategioilla toimiviin rahastoihinsa yhteensä lähes 18 miljardin euron sijoituspääomat. Yhdessä erittäin vahvan teollisten neuvonantajien verkostonsa kanssa EQT toteuttaa liiketoimintamalliaan hankkimalla tai rahoittamalla korkeatasoisia keskikokoisia ja suuria yrityksiä Pohjois- ja Itä-Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Yhtiöitä kehitetään panostamalla kasvua painottaviin teollisiin strategioihin. Perustamisestaan lähtien EQT on sijoittanut yli 10,8 miljardia euroa noin 100 yhtiöön ja on myynyt näistä lähes 50. EQT:n kontrolloimissa yrityksissä työskentelee yli 550 000 työntekijää.

EQT Infrastructure -rahasto sijoittaa lähinnä olemassa olevaan infrastruktuuriin Pohjois- ja Itä-Euroopassa, mutta voi investoida myös muilla maantieteellisillä alueilla, erityisesti Pohjois-Amerikassa.

EQT Partners toimii sijoitusneuvonantajana kaikille EQT-rahastoille. Sen palveluksessa toimii noin 120 teollista ja finanssiosaamista edustavaa sijoitusammattilaista. EQT Partnersilla on toimistot Frankfurtissa, Helsingissä, Hong Kongissa, Kööpenhaminassa, Lontoossa, Münchenissä, New Yorkissa, Oslossa, Shanghaissa, Singaporessa, Tukholmassa, Varsovassa ja Zürichissä.

Lisätietoja: www.eqt.fi