EQT:n Infrastruktuurirahasto ostaa Ruotsin maakaasun runkoverkkoyhtiö Swedegasin

• EQT:n Infrastruktuurirahasto ostaa Swedegasin E.ON Ruhrgasilta, Statoililta, DONG Energyltä ja Fortumilta • Swedegas omistaa ja operoi suurinta osaa Ruotsin kaasunsiirtoverkosta • Swedegas on olennainen osa Ruotsin energiainfrastruktuuria, ja sillä on keskeinen rooli asiakkaidensa energiahuollossa

EQT:n Infrastruktuurirahasto (EQT Infrastructure Fund) ostaa Swedegasin koko osakepääoman sen neljältä nykyiseltä omistajalta E.ON Ruhrgasilta, Statoililta, DONG Energyltä ja Fortumilta. Swedegas omistaa suurimman osan Ruotsin kaasunsiirron runkoverkosta ja vastaa sen käytöstä ja ylläpidosta. Swedegas on EQT:n Infrastruktuurirahaston kolmas sijoitus ja ensimmäinen sijoitus Ruotsiin. “Olemme hyvin tyytyväisiä saadessamme EQT:n Infrastruktuurirahastosta riippumattoman ja sitoutuneen omistajan tälle tärkeälle infrastruktuuriliiketoiminnalle. Uskomme, että EQT:n Infrastruktuurirahastolla on kaikki edellytykset kehittää Swedegasia edelleen Ruotsin kaasumarkkinoiden keskeisenä toimijana”, sanoo Swedegasin toimitusjohtaja Lars Gustavsson. Swedegas omistaa suurimman osan Ruotsin kaasunsiirron runkoverkosta, yhteensä 390 kilometriä kaasuputkistoa Etelä- ja Länsi-Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto oli 218 miljoonaa Ruotsin kruunua vuonna 2008. Swedegasin toimintaa säätelee Ruotsin energiamarkkinoiden valvontaviranomainen (Energimarknadsinspektionen), ja se toimii Ruotsin valtion myöntämän toimiluvan turvin. Yhtiö tulee myös jatkossa toimimaan tämän viranomaisvalvonnan puitteissa. Swedegas tuo verkkonsa maakaasun maahan Tanskasta Dragørin kautta. Tämä on Ruotsin ainoa rajasiirtoyhteys muun Euroopan kaasunsiirtoverkkoon. Tulevaisuudessa Swedegasin kaasuverkko voi toimia lisäksi merkittävässä roolissa Ruotsin biokaasupotentiaalin kehittämisessä. Vaikka vain noin kaksi prosenttia koko Ruotsin kokonaisenergiankulutuksesta katetaan kaasulla, Swedegasin siirtoverkon kattavilla alueilla Ruotsin etelä- ja länsiosissa kaasun osuus yltää noin 20 prosenttiin. ”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän sijoitukseen, joka sopii erinomaisesti EQT:n Infrastruktuurirahaston strategiaan. Kaasumarkkinoiden vakauden ja kehityksen edistämisen sekä nykyisten asiakassuhteiden parantamisen lisäksi näemme kiinnostavia mahdollisuuksia öljyn korvaamisessa kaasulla teollisuuden polttoaineena. Haluamme vastata myös ajoneuvoissa käytettävän kaasun kasvavaan kysyntään. Lisäksi biokaasun siirtäminen on lupaava mahdollisuus”, sanoo johtaja Juhani Bonsdorff EQT:n Infrastruktuurirahaston neuvonantajana toimivalta EQT Partnersilta. Kasvihuonekaasu hiilidioksidin päästöjä voidaan laskea 25 prosentilla käyttämällä öljyn sijaan polttoaineena maakaasua. Myös kaasua hyödyntävät ajoneuvot tuottavat huomattavasti vähemmän hiilidioksidia kuin bensiini- tai dieselkäyttöiset ajoneuvot. Vuonna 2008 ruotsalainen ajoneuvokaasu sisälsi keskimäärin 58 prosenttia biokaasua. Omistus ja hallitus Yrityskauppa rahoitetaan omalla pääomalla ja lainalla. Kaupan jälkeen EQT:n Infrastruktuurirahasto, hallitus ja johto yhdessä omistavat 100 prosenttia Swedegasista. Rahoituksesta noin puolet koostuu omasta pääomasta ja loput Nordea Bank AB:n ja Skandinaviska Enskilda Banken AB:n myöntämästä pankkilainasta. Yrityskaupan osapuolet ovat sopineet, että kaupan taloudellisia yksityiskohtia ei julkaista tässä vaiheessa. Swedegasin uuden hallituksen jäseniin tulevat kuulumaan seuraavat EQT:n teolliset neuvonantajat: • Lars Frithiof – E.ON Ruotsin ent. toimitusjohtaja • Kurt Håkansson – ABB:n ja Arevan (Alstom) ent. siirtoverkkoliiketoiminnan johtaja • Pär Nuder – Ruotsin ent. valtiovarainministeri Nordea Corporate Finance toimi yrityskaupassa EQT:n Infrastruktuurirahaston taloudellisena ja Vinge juridisena neuvonantajana. Kauppa vaatii toteutuakseen tiettyjen ehtojen täyttymisen ja sen odotetaan toteutuvan lopullisesti vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen aikana.