Etihad Airways tilaa 89 lentokonetta Airbusilta

Kalustoaan modernisoiva Arabiemiirikuntien lentoyhtiö Etihad Airways on tehnyt sitovan tilauksen, johon sisältyy 50 A350 XWB- ja 36 A320neo-matkustajakonetta sekä yksi A330-200F-rahtikone.

Etihadilla on tällä hetkellä käytössä 23 A320-sarjan konetta, 25 A330-konetta ja 11 A340-konetta. Näin tilatut lentokoneet sopivat saumattomasti nykyisin käytössä olevaan pitkien reittien kalustoon, mikä pitää toiminnan tehokkaana ja kulut pieninä.

”Kymmenen vuotta sitten juhlimme ensimmäistä A330-lentoa Abu Dhabista. Nyt olemme yksi maailman johtavista lentoyhtiöistä, ja Airbusin merkitys nopeasti kasvavassa toiminnassamme on suurempi kuin koskaan”, Etihad Airwaysin pääjohtaja James Hogan sanoo.

A350 XWB (Xtra Wide-Body) on täysin uusi keskikokoinen tuoteperhe pitkille reiteille. Koneiden runko on optimoitu Airbusin 18 tuuman istuimille, jotka parantavat lentomukavuutta turistiluokassa. A350 XWB -lentokoneet ovat myös 25 prosenttia tehokkaampi kuin nykyiset saman kokoluokan koneet.

Aikataulun mukaan A350 XWB -koneet tulevat liikenteeseen vuonna 2014. Tähän mennessä Airbus on saanut 764 sitovaa tilausta 39 asiakkaalta.

A320neo-lentokoneissa on uudet, tehostetut moottorit sekä suuret Sharklet-kärkisiivet, jotka yhdessä pienentävät polttoaineen kulutusta jopa 15 prosenttia. Lokakuun 2013 loppuun mennessä Airbus oli saanut neo-koneista 2 487 sitovaa tilausta 44 asiakkaalta, mikä tekee perheestä nopeimmin myyvän matkustajakoneen kautta aikojen.

A330-200F on maailman nykyaikaisin keskikokoinen rahtikone, joka pystyy kuljettamaan 70 tonnia rahtia enimmillään 4 000 merimailin matkan.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.