• Cocomms Oy/

Euro NCAP testasi ensimmäisen kerran autojen etuistuimien turvallisuutta peräänajossa: jopa 80 % istuimista tarvitsee parannuksia

Euro NCAP on testannut ensimmäistä kertaa 25 automallin etuistuimet peräänajossa. Vain joka viides piiskaheilahdustestin istuin sai Euro NCAPin arvosteluperustein hyvän tuloksen. Peräti kahdeksan uutta automallia sai huonon arvosanan. Monella autonvalmistajalla onkin vielä työn sarkaa edessään matkustajien turvallisuuden parantamisessa.

Peräänajon vaikutusta loukkaantumisriskiin ei korosteta nykyisellään tarpeeksi. Selkärangan äkilliset liikkeet voivat johtaa vakaviin ja pitkäaikaisiin kipuihin tai jopa vammautumiseen. Peräänajo tapahtuu tyypillisimmin kaupunkiliikenteessä. Niistä aiheutuneista loukkaantumisista johtuneet kulut ovat Euroopassa vuosittain miljardeja euroja. Lisäksi piiskaheilahduksen aiheuttama kipu selkärangassa on vaikea sekä diagnisoida että hoitaa.

Testiryhmä koostui tämän vuoden aikana kolaristestissä olleista autoista. Hyvän tuloksen testeissä sai vain viidennes autoista, ja nämä olivat Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, uusi Volkswagen Golf, Audi A4 ja Opel Insignia. Niissä istuinten turvallisuus peräänajossa arvioitiin esimerkilliseksi muille.

Euro NCAPissa oltiin yllättyneitä siitä, miten harvassa uudessa autossa on kiinnitetty huomiota istuinten rakenteisiin. Peräti kahdeksan istuimen kohdalla tulos oli huono. Niissä matkustajien loukkaantumisriski on selvästi suurempi jo alhaisessa törmäysnopeudessa. Huonoksi arvioitiin seuraavien autojen istuimet: Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308 CC ja Suzuki Splash.

Euro NCAPin uusin testi huomioi sekä istuimen rakenteen, pääntuen muodon ja koon, pääntuen sijainnin matkustajaan nähden sekä tietysti myös pääntuen toiminnan peräänajossa. Piiskaheilahdustesti suoritetaan asentamalla istuin erilliseen kelkkaan, jota liikutellaan simuloiden eri nopeuksissa tapahtuneiden peräänajojen vaikutuksia. Osassa testatuista istuimista pääntuen tarjoama suoja heikkeni oleellisesti nopeuden kasvaessa.

Merkittävää on myös se, että huonoista tuloksista kolme meni viiden tähden autoille. Nämä Euro NCAPin kolaritestissä aikuismatkustajan turvallisuudesta täydet tähdet saanvuttaneet autot olivat Citroën C5, Ford Kuga ja Peugeot 308 CC. Koska Euro NCAP haluaa kiinnittää huomiota autojen kokonaisturvallisuuteen, kolaritestien arvosteluperusteet muuttuvat ensi vuonna. Uusien kriteerien mukaan edellä mainitun kolmikon kokonaistulos olisi kärsinyt istuimen heikosta suojasta johtuen.

Ääripäiden välillä 12 autoa sai kohtalaisen tuloksen. Ne tarjosivat jonkinlaista suojaa, mutta parannuksia tarvitaan. On myös mielenkiintoista havaita, ettei tulos ole sidoksissa auton hintaan. Esimerkiksi BMW X3 ja Mercedes-Benz ML eivät yllä niihen kohdistuneihin odotuksiin.

Euro NCAPin pääsihteeri Michiel van Ratingen arvioi uusia tuloksia: ”Piiskaheilahdustestin merkittävyys tuli esille heti ensimmäisissä kokeissa. Kuluttajien on mahdotonta arvioida istuinten merkitystä turvallisuuteen ilman puolueettomia testejä. Viiden tähden auton ostaminen ei takaa hyvää suojaa peräänajossa. Uusin testimme pakottaa autonvalmistajat kiinnittämään enemmän huomiota istuinten rakenteisiin.”

Tulokset paremmuusjärjestyksessä ja pistemäärät:

Hyvä tulos
Volvo XC60 (3,54), Alfa Romeo MiTo (3,35), Volkswagen Golf (3,31), Audi A4 (3,15), Opel Insignia (3,06)

Kohtalainen tulos
Renault Koleos (2,94), BMW X3 (2,44), Lancia Delta (2,43), Renault Kangoo (2,38), Renault Mégane (2,38), Honda Accord (2,26), Skoda Superb (2,22), Ford Fiesta (2,21), Hyundai i30 (2,21), Seat Ibiza (1,96), Mercedes-Benz ML (1,82), Dacia Sandero (1,58)

Huono tulos
Daihatsu Cuore (1,10), Citroën Berlingo (1,04), Hyundai i10 (0,94), Citroën C5 (0,57), Ford Kuga (0,44), Daihatsu Terios (0,00), Peugeot 308 CC (0,0), Suzuki Splash (0,00)