Extreme Networks lahjoittaa tietoverkkokytkimiä Informaatioteknologian instituutille

Yrityksille ja operaattoreille tietoliikenneratkaisuja tarjoava Extreme Networks on lahjoittanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun Informaatioteknologian instituutille (IT-instituutti) kymmenen tietoverkkokytkintä, joiden arvo on yhteensä noin 45 000 euroa. IT-instituutin tietoverkkolaboratorio hyödyntää laitteita opetus- ja tutkimustoiminnassaan.

Suomessa ainutlaatuinen SpiderNet-tietoverkkolaboratorio siirtyy lahjoituksen ansiosta uusimpaan tekniikkaan. Laajenevassa laboratorioympäristössä alan edistyksellisimpiä tekniikoita ja lähiverkko-ominaisuuksia päästään testaamaan aidossa ympäristössä.

Extremen laitteet mahdollistavat etäkäytön, joten ne sopivat hyvin IT-instituutin laboratorioympäristöön. Etäkäytön ansiosta laitetta voidaan hallita niin, että yhteys laitteeseen ei katkea esimerkiksi oppilaan tekemän virheen takia.

– Tietoverkkokytkimien lahjoitus on merkittävä päänavaus Extreme Networksin yhteistyölle tekniikan koulutusyksiköiden kanssa, Extreme Networksin maajohtaja Jukka Saarenmaa sanoo.

– Extreme Networks on uuden teknologian kehittäjänä kansainvälisesti vahva tekijä. Yhtiön tuotteet soveltuvat meille hyvin uusien teknologioiden tutkimuksessa ja koulutuksessa, IT-instituutin tietoverkkotekniikan koulutuspäällikkö Jari Hautamäki toteaa.

Tietoverkkotekniikan opiskelijat saavat lahjoituksen ansiosta kokemusta eri tavoin hallittavista verkoista ja alan uusimmasta tekniikasta. IT-instituutilla on jo nyt etulyöntiasema verrattuna muihin Suomessa toimiviin testilaboratorioihin, ja uusien laitteiden myötä etumatka kasvaa entisestään. SpiderNet on puhtaasti laboratorioympäristö eikä sitä yhdistetä tuotantoverkkoon, kuten monissa muissa oppilaitoksissa. Suomessa toimii useita tietoverkkojen pienlaitetestiympäristöjä, mutta SpiderNetin kaltaisia suuria verkkoympäristöjä saa hakea Keski-Euroopasta asti.