Extreme Networksin tuorein käyttöjärjestelmäversio tiukentaa verkon tietoturvaa

Extreme Networks on tuonut markkinoille uuden 11.6-version modulaarisesta ExtremeXOS-käyttöjärjestelmästään, jonka Network Access Control -ratkaisu (NAC) parantaa entisestään verkon tietoturvaa. Uuden käyttöjärjestelmän avulla kytkin voi valvoa liikennettä verkon rajalla ja torjua käyttäjät, joiden yhteys ei noudata organisaation tietoturvasääntöjä. Parantuneen valvonnan ansiosta verkon ylläpitäjät voivat hyödyntää NAC-ratkaisua turvallisesti joko DHCP- tai 802.1x-palvelimen kautta.

NAC-teknologiaa hyödyntävät yritykset ovat tähän asti käyttäneet pääasiassa DHCP-palvelimia, jotka ovat jättäneet suojaukseen aukkoja. Käyttäjät, joilta on evätty pääsy järjestelmään, ovat pystyneet kiertämään kiellon ottamalla käyttöön staattisen IP-osoitteen. Extreme XOS 11.6 poistaa tämän porsaanreiän, sillä kytkin sallii verkkoyhteydet ainoastaan DHCP:n antamista, luvallisista IP-osoitteista. Kytkin torjuu automaattisesti käyttäjät, jotka koettavat kiertää NAC-ratkaisut, ja ilmoittaa yrityksestä valvojalle.

ExtremeXOS tehostaa myös 802.1x-tunnistusta. Innovatiivinen Universal Port -ratkaisu yksinkertaistaa verkon toimintaa jakamalla resursseja automaattisesti sitä mukaa, kun uusia käyttäjiä tai laitteita kytkeytyy verkkoon. Yhdistettynä 802.1x-tunnistukseen Universal Port mahdollistaa entistä tarkemman sääntöjen täytäntöönpanon, kuten käyttäjäkohtaisen palvelun laadun, kaistan nopeuden säätelyn ja dynaamiset pääsylistat.

Molempia uusia ominaisuuksia voidaan käyttää yhdessä Extreme Networksin NAC-ratkaisun eli Sentriant AG:n kanssa, joka pitää verkon reunat turvattuina. Ratkaisu syväluotaa verkkoon pyrkivät yhteydet ilman erillistä agenttia. Sentriant AG tukee sekä DHCP:tä että 802.1x:ää, minkä ansiosta se on helppo liittää mihin tahansa verkkoympäristöön.

– Kytkimen toiminnallisuuden vahvistamisen seurauksena pystymme nyt tarjoamaan verkon reunoille avointa ja kustannustehokasta tietoturvaa. Asiakkaamme arvostavat joustavia ratkaisuja, jotka mahdollistavat sekä DCHP:n että 802.1x:n käytön. ExtremeXOS 11.6:n ansiosta he voivat valita mieleisensä tietoturvaratkaisun, käyttivätpä kumpaa palvelinta tahansa, sanoo Extreme Networksin maajohtaja Jukka Saarenmaa.