Finnair tilaa ensimmäisenä siipiulokkeellisia A321-lentokoneita

​Laivastorakenteen harmonisointi tähtää polttoaineen kulutuksen vähentämiseen ja ekotehokkuuteen

Finnair aikoo allekirjoittamansa aiesopimuksen mukaisesti hankkia viisi Airbusin A321-lentokonetta, jotka on varustettu polttoaineen kulutusta alentavilla Sharklet-siipiulokkeilla. Finnair tilaa ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa A321-koneita, joissa on Sharkletit. Verrattuna nykyisin käytössä oleviin A321-koneisiin Sharklet-lentokoneen parantunut ekotehokkuus merkitsee Finnairille neljän prosentin polttoainesäästöjä.

Tilaus heijastaa Finnairin kattavan harmonisointitutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia keinoja parantaa laivastorakenteen kustannustehokkuutta. Uusi konemalli parantaa Finnairin mahdollisuuksia hyödyntää mittakaavaetuja: vain Airbusin koneissa lentäjien kelpuutus kattaa useita konemalleja, jolloin lentäjän konetyypistä toiseen siirtyminen sujuu ilman lisäkoulutuksia. A321 Sharklet -koneiden toimitusten suunnitellaan alkavan vuonna 2013.

“Finnair näkee uudet Sharklet-siipiulokkeet merkittävänä edistysaskelena polttoaineen kulutuksen ja ylläpitokulujen alentamisessa sekä hyötykuorma–lentokantama-suorituskyvyn parantamisessa.   A321 Sharkletin ansiosta voimme harmonisoida keskipitkien matkojen toimintojamme. Hyödymme samalla entistä enemmän Airbusin tuoteperheen ohjaamoiden samankaltaisuudesta, joka pienentää lentäjien ja huoltohenkilökunnan koulutuskustannuksia.”

“Olemme hyvin iloisia, että Finnair katsoi rohkeasti tulevaisuuden vaikeasta taloudellisesta ympäristöstä ja Euroopan lentoyhtiöiden haasteista huolimatta ja otti pitkän askeleen kohti vihreää ilmailua”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo.

“Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Finnairin kanssa vuodesta 1998, eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun Finnair on ensimmäisenä liikkeellä kanssamme. Suomalaiset kumppanimme tekivät ensimmäisen sitovan tilauksen yhdestätoista A350 XWB -lentokoneesta vuonna 2007.”

Finnairilla on tällä hetkellä käytössä 41 Airbus-konetta: 29 A320-perheen lentokonetta ja 12 A330/A340-mallia.

Airbusin Sharklet-siipiulokkeet on suunniteltu parantamaan A320-lentokoneiden ekotehokkutta ja hyötykuorma–lentokantama-suorituskykyä. Niiden arvioidaan vähentävän polttoaineen kulutusta ainakin 3,5 prosenttia pitkillä matkoilla, mikä vastaa noin 700 tonnin vähennystä kunkin lentokoneen hiilidioksidipäästöihin.

A320-lentokoneperhe (A318, A319, A320 ja A321) on menestyksekkäin kapearunkokoneiden mallisto. Koneita on myyty yli 6500 ja toimitettu noin 4200 kappaletta yli 310 asiakkaalle ympäri maailmaa.

Tiedotusvälineille: videokuvaa saatavissa osoitteessa www.airbus.com/broadcastroom ja EBU exchangessa (B-rolls and stock shots in QT DV PAL format).

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. (09) 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.