Fujitsu ryhtyy määrittämään tuotteidensa hiilijalanjäljen

Asiakkaat voivat ottaa hiilijalanjälkitiedon huomioon valitessaan tietotekniikkatuotteita

Fujitsu julkaisee hankkeen Fujitsu Technology Solutionsin uusien tuotteiden kehityksen ja valmistuksen aiheuttaman hiilijalanjäljen määrittämiseksi ja raportoimiseksi. Hanke perustuu Fujitsun usean vuoden kokemukseen tuotteiden elinkaaren arvioinnista Japanissa. Tuotteen hiilijalanjälki saavuttaa jalansijaa tuotteen koko elinkaaren aikaisten kasvihuonepäästöjen kokonaismäärän mittarina. Elektroniikkatuotteiden monimutkaisuuden takia niiden hiilijalanjäljen määrittäminen on haastavaa, ja alan standardit ovat vasta valmisteilla. Fujitsu aikoo omalla hankkeellaan valmistautua tulevaan jo etukäteen ja kertoa asiakkailleen tuotteidensa hiilijalanjälkitiedot heti, kun raportointistandardit ovat olemassa. Tieto hiilijalanjäljestä voi vaikuttaa asiakkaiden valintaperusteisiin sekä auttaa valitsemaan tuotteita, joilla on mahdollisimman pieni jalanjälki ja siten auttaa vähentämään päästöjä. Fujitsu Technology Solutionsin Augsburgin-tehtaan vetämä hanke on maailmanlaajuinen pilottiprojekti Fujitsu-konsernille. Mukana on edustajia Fujitsu Technology Solutionsin eri yksiköistä sekä ulkopuolisia kumppaneita, kuten analyyseissa auttava Bayernin ympäristöinstituutti bifa sekä tulokset tarkastava Fraunhofer Institute for Reliability and Microintegration. Tuotteen hiilijalanjälki -hanke on viimeisin vaihe Fujitsun pitkäjänteisessä työssä hallita toimintansa ympäristövaikutuksia. Vuonna 2007 Fujitsu julkisti aikeensa vähentää hiilidioksidipäästöjään seitsemän miljoonaa tonnia Japanissa tilikausina 2007–2010. Äskettäin tavoite laajennettiin 15 miljoonaan tonniin maailmanlaajuisesti tilikausina 2009–2012. Keskipitkän tähtäimen tavoitteeksi Fujitsu on asettanut hiilidioksidipäästöjen vähentämisen Japanissa 30 miljoonalla tonnilla vuodessa. Fujitsu on myös mukana tietotekniikan ympäristövaikutusten ja virransyöttöjärjestelmien energiatehokkuuden arviointimetodien standardoinnissa (www.itu.int/ITU-T/studygroups/com05/area.html).