Fujitsulta ensimmäinen täysin biohajoava hiiri

Korkealaatuisia oheislaitteita voidaan valmistaa ilman muovia

Fujitsu tuo markkinoille maailman ensimmäisen täysin biohajoavan hiiren, jossa ei ole käytetty lainkaan muovia. Uusiutuviin raaka-aineisiin pohjautuvien materiaalien ansiosta ECO-hiiri on kokonaan kierrätettävissä. Valmistuksessa ei tarvita öljypohjaisia tuotteita, kuten kovaa muovia tai PVC:tä.

Fujitsun M440 ECO -hiiri on valmistettu selluloosapohjaisista ARBOFORM- ja BIOGRADE-aineista, joita käytetään muovin korvaajina. Käyttämällä biohajoavia, uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja materiaaleja Fujitsu alentaa oman tuotantonsa hiilidioksidipäästöjä. Tuotteen elinkaaren lopussa hiirestä jää vain hyvin vähän kaatopaikalle päätyvää jätettä.

“Pienistä puroista syntyy virta. Tämän takia teemme jatkuvasti työtä vähentääksemme uusiutumattomien raaka-aineiden käyttöä tuotteissamme. Kehitystyössä on kuitenkin otettava huomioon se, ettei tuotteiden kestävyys tai käyttömukavuus heikkene. Lisäksi tuotteen hinnan on pysyttävä kilpailukykyisenä. Vihreimmät tuotteemme otamme mukaan proGREEN-valikoimaan, johon myös ECO-hiiri kuuluu”, Fujitsun tuotepäällikkö Uki Heng sanoo.

M440 ECO näyttää samanlaiselta kuin tavalliset muoviset hiiret, mutta materiaalinsa takia se on käytössä mukavampi. BIOGRADE-kuori on muita uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja materiaaleja ja muovia joustavampaa, minkä ansiosta hiiri on voitu muotoilla erittäin hyvin käteen sopivaksi.

Hiiren toiminnallisuudesta tai suorituskyvystä ei ole tingitty. Oikea- ja vasenkätisille sopivassa hiiressä on vierityspyörä, ja 1000 dpi:n optisen anturin ansiosta se seuraa käden liikkeitä tarkasti. M440 ECO toimii useimmilla pinnoilla.

Viime vuonna Fujitsu toi markkinoille ensimmäisen näppäimistön, jossa 45 prosenttia muoviosista on korvattu uusiutuvista raaka-aineista tehdyillä materiaaleilla. Menestyksekäs KBPC PX ECO -näppäimistö on auttanut Fujitsua vähentämään muovin käyttöä, yhtiön arvion mukaan noin 60 000 kiloa vuodessa.

M440 ECO -hiiren toimitukset ovat jo alkaneet. Verollinen hinta on noin 25 euroa.

Fujitsu Technology Solutions
Tuotepäällikkö Uki Heng
puh. 050 3411 251, sähköposti: uki.heng@fi.fujitsu.com

Fujitsun kuvapankki on toimitusten käytettävissä osoitteessa

Kuva M440 ECO -hiirestä:

Kuvia KBPC PX ECO -näppäimistöstä:

Fujitsusta
Fujitsu on maailman kolmanneksi suurin it-palvelutoimittaja, joka työllistää 170 000 palvelu- ja järjestelmäosaajaa 70 maassa. Fujitsun ict-ratkaisut, tietojenkäsittely- ja viestintätuotteet sekä maailmanlaajuinen järjestelmä- ja palveluasiantuntijoiden joukko edustavat kehityksen kärkeä ja auttavat asiakkaita menestymään. Vuonna 1935 perustetun yhtiön pääkonttori on Tokiossa. Maaliskuussa 2010 päättyneellä tilikaudella konsernin liikevaihto oli 35,4 miljardia euroa. Noin kaksi kolmasosaa liikevaihdosta tulee Japanista, ja vajaat 15 prosenttia Euroopasta.

Suomessa Fujitsu on maan johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja, joka työllistää 2 800 ihmistä. Yrityksen tavoitteena on helpottaa yritysten ja yhteisöjen toimintaa edistyksellisten ict-toimintamallien ja teknologioiden avulla. Fujitsun Patja- ja Sohva-palvelut huolehtivat asiakkaiden tieto- ja viestintätekniikasta sekä sovellusten tukipalveluista, toiminnasta ja kehittämisestä. Teknologiatuotteiden valikoima kattaa tietokoneiden koko kirjon kannettavista päätelaitteista aina konesaliratkaisuihin saakka.

Lisää tietoa: www.fujitsu.com, www.fujitsu.com/fi, www.net-lehti.com