• Cocomms Oy/

Fujitsun uudenlainen palvelinratkaisu vastaa pilvitietojenkäsittelyn yleistymisen haasteisiin

PRIMERGY CX1000 -pilvipalvelin pienentää lämmöntuottoa ja virrankulutusta sekä tehostaa tilankäyttöä

Fujitsun PRIMERGY CX1000 tekee pilvitietojenkäsittelystä edullisempaa kuin koskaan ennen. Tietokeskuksissa nousevat ongelmiksi yhä useammin palvelinten virrankulutus, lämmöntuotto ja tilantarve, joihin Fujitsun uusi pilvipalvelin on ratkaisu. Lisäksi se skaalautuu ennennäkemättömällä tavalla pilvitietojenkäsittelyn kaltaisessa käytössä, joissa tarvitaan paljon monen palvelimen suorituskykyä. ”Tietokeskusten kasvaessa lisääntyvät myös virrankulutuksen, lämmöntuoton ja tilan riittävyyden haasteet. Jos palvelinten suorituskyky per watti pysyy nykyisellä tasolla pari seuraavaa vuotta, energiakustannukset ylittävät helposti laitekustannukset, jopa moninkertaisesti. Nykyisellään suurin osa olemassa olevista tietokeskuksista ei selviydy virrankulutuksen ja lämmöntuoton haasteista tulevaisuudessa”, Fujitsun tuotepäällikkö Jukka Vehviläinen sanoo. PRIMERGY CX1000 on suunniteltu siten, että neliömetriin mahtuu mahdollisimman paljon tietojenkäsittelytehoa alhaisimpaan mahdolliseen hintaan. Yhdessä laitekehikossa on 38 palvelinkehikkoa. Virrankulutus ja jäähdytyksen tarve pienenevät vähintään 20 prosenttia verrattuna tavallisiin kehikkoasennettaviin palvelimiin. Tämä pienentää myös laitteiden hiilijalanjälkeä. Laitekehikossa on uudenlainen jäähdytysarkkitehtuuri, jonka ansiosta kuuma ilma poistuu palvelimesta kehikon päältä eikä takaa kuten perinteisissä laitekehikkoratkaisuissa. Tällöin tietokeskukseen tai konehuoneeseen ei tarvitse varata kuumailmakäytävää laitekehikon taakse palvelimista poistettavaa kuumaa ilmaa varten. Laitekehikot voidaan asentaa kiinni toisistaan takaa, jolloin tilan säästö voi olla jopa 40 prosenttia. PRIMERGY CX1000 on rakennettu peruskomponenteista. Erittäin suurta skaalautuvuutta vaativissa sovelluksissa ja täysin virtualisoiduissa ympäristöissä vikaantuneen palvelimen palvelut siirtyvät ohjelmallisesti toiseen palvelimeen ja käynnistyvät uudelleen (niin kutsutut palvelinfarmit). Näin palvelimiin ei tarvita kalliita käytön aikana vaihdettavia, kahdennettuja komponentteja, jotka nostavat laitteiden hintaa. Kun palvelut ovat käynnistyneet uudessa palvelimessa, vikaantunut palvelin voidaan irrottaa kehikosta ja vaihtaa uuteen. Vaihtotoimenpide käy kädenkäänteessä. PRIMERGY CX1000 -palvelimessa käytetään Intelin uuden sukupolven suorittimia.