• Cocomms Oy/

GE Healthcare tarjoaa huippuluokkaista kuvantamisteknologiaa Lontoon 2012 olympialaisten dopingtestitiimille

Lontoon kesäolympialaisten sponsorina toimivan GE:n Healthcare-yksikkö on kehittänyt huippuluokkaisen kuvantamislaitteen, jolla on tärkeä rooli dopingin vastaisessa työssä olympialaisten ja paralympialaisten aikana.

GE Healthcareen kuuluva GE Healthcare Life Sciences-osasto on kehittänyt uuden kuvantamislaitteen nimeltään ImageQuantTM LAS4000, jonka avulla tutkitaan urheilijan veressä olevan erytropoietiinin eli EPO:n määrää. EPO on listattu doping-aineeksi, sillä se edistää punasolutuotantoa ja parantaa näin urheilijan suorituskykyä.

EPO-testi on yksi monista doping-testeistä, joita suoritetaan olympialaisten aikana Anti-Doping Science Centressä, olympialaisten historian edistyneimmässä testauslaboratoriossa. GlaxoSmithKline (GSK) tarjoaa testaustilat ja -välineet, joita Lontoon King’s Collegen tutkijat käyttävät tässä Maailman antidopingtoimiston WADA:n hyväksymässä laboratoriossa.

Tutkijoiden ryhmää johtaa professori David Cowan, Drug Control Centren johtaja Lontoon King’s Collegesta. Christiaan Bartlett, professori Cowanin kanssa työskentelevä analyytikko, kommentoi:

“Tavallisesti testaamme noin 7000 näytettä vuodessa, mutta olympialaisten aikana testaamme 5000 näytettä 17 päivässä ja paralympialaisten aikana noin 1250 näytettä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtuneen digitaalisen kuvantamisen kehityksen ansioita LAS4000 saa aikaan laadukkaita ja tarkkoja kuvia hyvin lyhyessäkin ajassa. GE Healthcaren teknologia antaa meille yksityiskohtaista informaatiota, jonka avulla voimme tunnistaa tarkasti EPO:a käyttävän urheilijan ja suojella samalla muiden urheilijoiden oikeutta kilpailla reilusti.”

“Meistä on hienoa, että professori Cowan valitsi ImageQuantin tiiminsä avuksi olympialaisien doping-testeihin”, sanoo Johan von Heijne, tutkimustuote-toimialueen johtaja, GE Healthcare Life Sciences.

ImageQuant on olennainen osa testausprosessia Lontoon olympialaisissa, mutta sitä käytetään myös monissa muissa WADA:n hyväksymissä laboratorioissa. Lisäksi monet tutkijat ympäri maailma käyttävät laitetta kehittäessään tulevaisuuden lääkehoitoja.

GE ja Lontoo 2012
GE toimittaa yksinoikeudella laajan valikoiman innovatiivisia tuotteita ja palveluita, jotka ovat olennainen osa onnistuneiden olympiakisojen luomisessa. GE tekee tiivistä yhteistyötä monien isäntämaiden, kaupunkien ja järjestelytoimikuntien kanssa tarjotakseen ratkaisuja eri olympialaisiin. Näitä ovat esimerkiksi sähkö-, valaistus-, vesihuolto- ja kuljetusratkaisut. GE toimittaa myös paikallisille sairaaloille kuvantamislaitteita ja muita IT-ratkaisuja terveydenhuoltoon, kuten ultraääni- ja magneettikuvauslaitteita sekä elektronisia terveydenhoidon tietojärjestelmiä. Lisätietoja voi lukea sivuilta www.ge.com/olympicgames.

GE Healthcare
GE Healthcare tarjoaa uraauurtavia terveydenhoidon teknologioita ja palveluita, jotka muokkaavat tulevaisuuden potilastyötä. Laaja ammattitaitomme terveysalan kuvantamis- ja informaatioteknologioista, diagnostiikasta, potilasseurantajärjestelmistä, lääkkeiden kehittämisestä ja valmistamisesta sekä suorituskyvyn parantamisesta auttavat asiakkaitamme hoitamaan potilaitaan entistä paremmin ja kustannustehokkaammin. Lisäksi teemme yhteistyötä johtavien terveydenhoitoalan toimijoiden kanssa, jotta alan järjestelmistä saataisiin kestävämpiä globaalilla tasolla.

”Healthymagination”-visiomme ohjaa meitä kehittämään jatkuvasti uusia innovaatioita, jotka keskittyvät terveydenhuollon kustannusten vähentämiseen, saatavuuden helpottamiseen ja laadun parantamiseen kaikkialla maailmassa. GE Healthcare on osa General Electric Companya ja sen pääkonttori sijaitsee Isossa-Britanniassa. GE Healthcaren työntekijät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisia ja heidän potilaitaan yli sadassa maassa. Lisätietoja GE Healthcaresta voit lukea osoitteesta www.gehealthcare.com ja uusimmat uutisemme löytyvät osoitteesta http://newsroom.gehealthcare.com.

GE Healthcare työllistää Suomessa yli 800 ammattilaista tuotekehityksessä ja potilasmonitoreiden valmistuksessa.

Lehdistökontaktit:

Pilar Anton Serrano