GE:ltä 160 miljoonan euron avoin haaste sähköverkostojen kehittämiseksi

- GE ecomagination Challenge: Powering the Grid etsii parhaita ideoita sähkön tuotannon, siirron ja käytön kehittämiseen
- Eurooppalaisilla osallistujilla mahdollisuus voittaa myös Science|Business Innovation Board -palkinto

Globaali monialayritys General Electric (GE) kutsuu eurooppalaisia tutkijoita ja innovaattoreita osallistumaan avoimeen, 160 miljoonan euron (200 miljoonan dollarin) innovaatiohaasteeseen. Yhtiö etsii uudenlaisia ideoita entistä älykkäämmän, puhtaamman ja tehokkaamman sähköverkoston kehittämiseksi sekä tehokkaampien sähköverkkojen käyttöönoton nopeuttamiseksi.

GE Internationalin toimitusjohtaja Nani Beccalli korostaa GE:n halua nopeuttaa teknologian kehitystä avoimen yhteistyön sekä julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön kautta.

“Haasteessa kutsumme tutkijoita, yrittäjiä ja aloittelevia yrityksiä mukaan jakamaan ideoitaan ja löytämään yhdessä ratkaisuja yhteen maailman suurimmista tehtävistä: lisätä älyä sähköverkkoihin ja vastata siten yhteiskunnan tarpeisiin sekä energiahaasteisiin. GE ecomagination -haasteen tarkoitus on toimia katalysaattorina joka tukee uusien teknologioiden esiintuloa ja edistää entistä puhtaamman ja tehokkaamman talouden kehitystä”, Nani Beccalli sanoo.

”Vähähiiliset innovaatiot toteutuvat vain, jos yksityinen ja julkinen sektori tekevät yhteistyötä. Uskon, että innovaatio on avain seuraavaan kasvun ja kehityksen kauteen Euroopassa. Oikeissa olosuhteissa voimme pysyä vähähiilisten innovaatioiden johtavana keskuksena.”

Ehdotuksia halutaan kolmessa eri luokassa: uusiutuva energia, sähköverkko sekä ekokodit/ekorakennukset. Yksi kaikkien aikojen suurimmista haasteista on jo avoinna. Ehdotuksia voi jättää osoitteessa www.ecomagination.com/challenge syyskuun loppuun asti.

Parhaille ehdokkaille tarjotaan mahdollisuutta yhteistyöhön GE:n kanssa. Haasteen 160 miljoonaa euroa sijoitetaan lupaaviin uusiin yrityksiin ja ideoihin. Rahoituksen lisäksi GE voi auttaa kilpailijoita  liiketoimintastrategian arvioinnissa tai ehdokas voi päästä GE:n kumppaniksi kaupallisesti tai teknologisesti. Yhteistyön lisäksi parhaat ehdotukset saavat 100.000 dollarin palkinnon.

"Tämä on erinomainen mahdollisuus uuden teknologian parissa toimiville pohjoismaisille yrityksille ja yrittäjille, jotka tarvitsevat vahvan kumppanin tai kasvurahoitusta. Puhdas energia ja energiatehokkuus ovat elintärkeitä kestävälle kehitykselle, joten hyvien ideoiden ja teknologioiden on päästävä markkinoille asti”, GE:n Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Hans Enocson sanoo.

Euroopassa GE tekee yhteistyötä Science|Business -mediayhtiön (www.sciencebusiness.net) kanssa, jotta Euroopan terävimmät aivot osallistuivat haasteeseen. Eurooppalaiset ehdotukset osallistuvat paitsi GE:n haasteeseen myös vuosittain yliopistojen spin-out-yrityksille järjestettävään ACES Academic Enterprise Awards -kilpailuun. Science|Business Innovation Board arvioi kilpailuun osallistujat.

Haasteessa GE:n yhteistyökumppaneita ovat Emerald Technology Ventures-, Foundation Capital-, Kleiner Perkins Caufield & Byer- ja RockPort Capital -pääomasijoittajat sekä Wired-lehden päätoimittaja Chris Anderson. Haaste on osa ecomagination-hanketta, jossa GE on sitoutunut kehittämään puhtaan energian tekniikkaa ja auttamaan lupaavimpien ideoiden rahoituksessa.

Elma Peters
elma.peters@ge.com

Hugh Gillanders
Puh.  +32 473 926 914