GE:n Healthymagination: kuusi miljardia dollaria terveydenhuollon kehittämiseen

GE investoi seuraavan kuuden vuoden aikana kolme miljardia dollaria terveydenhuollon innovaatioihin, joiden avulla voidaan tarjota parempaa hoitoa yhä useammalle aiempaa pienemmillä kustannuksilla. Lisäksi yhtiö lupaa kaksi miljardia dollaria rahoitusta ja yhden miljardin dollarin arvosta GE-teknologiaa ja tietoa terveydenhuollon tietotekniikan ja palvelujen edistämiseen maaseutualueilla ja kehittyvillä alueilla. Globaalin healthymagination-ohjelman tavoitteena on supistaa terveydenhuollon kustannuksia, kehittää laatua ja parantaa miljoonien ihmisten pääsyä hoitoon.

Ohjelman tavoitteet vuoteen 2015 mennessä:

• GE sijoittaa kolme miljardia dollaria tutkimus- ja kehitystyöhön ja lanseeraa ainakin 100 innovaatiota, jotka vähentävät terveydenhuollon kustannuksia ja parantavat sen saatavuutta ja laatua 15 prosenttia. Tavoitteisiin pääsemiseksi yhtiö soveltaa palveluosaamistaan ja toiminnanparannusmenetelmiään. Nämä toimet vahvistavat GE Healthcaren liiketoimintamallia.
• GE kumppaneineen kehittää innovaatioita neljällä avainalueella: terveydenhuollon tietotekniikan tehostaminen, edullisten huipputeknologiatuotteiden tuoteryhmän kasvattaminen, saatavuuden parantaminen kehittyvillä alueilla ja terveydenhuollon kehittäminen käyttäjien näkökulmasta.
• GE panostaa oman henkilöstönsä hyvinvointiin kehittämällä uusia hyvinvointi- ja työterveysohjelmia mutta pitämällä kustannusten kasvun inflaatiota pienempänä.
• GE kasvattaa GE Healthcaren terveydenhuoltokustannusten ja liikevoiton välistä ”arvokuilua” omistaja-arvon kasvattamiseksi.
• GE sitoutuu tavoitteisiin ja tiedottaa edistymisestään. Yhtiö sitouttaa asiantuntijoita ja johtajia näihin menettelytapoihin ja ohjelmiin sekä perustaa terveysasioiden neuvottelukunnan (GE Health Advisory Board), johon kuuluvat Yhdysvaltain entiset senaattorit Bill Frist ja Tom Daschle sekä muita maailman terveydenhuollon johtavia asiantuntijoita.

Healthymagination hyödyntää kaikkien GE-yhtiöiden osaamista, mukaan lukien GE Healthcare, GE Capital, GE Water, NBC Universal, GE Global Research Center ja hyväntekeväisyyssäätiö GE Foundation.

”Terveydenhuollon haasteena ovat paisuvat kustannukset, eriarvoisuus hoidon saatavuudessa ja laatuongelmat”, sanoo GE:n pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jeffrey R. Immelt. ”Kaivataan uusia ratkaisuja. Meidän on yhdistettävä teknologia innovaatioihin ja aiempaa järkevämpiin menetelmiin, jotka auttavat lääkäreitä ja sairaaloita tarjoamaan parempaa terveydenhoitoa useammille ihmisille, entistä edullisemmin.”

”Healthymagination-ohjelmamme tavoitteena on auttaa ihmisiä elämään terveempinä, tukea asiakkaidemme menestystä ja kasvattaa GE:tä. Sijoitamme innovaatioihin, jotka pienentävät merkittävästi kustannuksia ja parantavat saatavuutta ja laatua. Tämä tarkoittaa edullisempaa teknologiaa entistä yhä asiakkaille, paikallisiin tarpeisiin vastaavia tuotteita ja menetelmäosaamista asiakkaan hyödyksi.”

”Näemme terveydenhuollossa uusia mahdollisuuksia”, Jeff Immelt sanoo. ”Tuoreimmat innovaatiomme – edulliset digitaaliset röntgenlaitteet, kannettavat ultraäänilaitteet ja entistä edullisemmat sydänlaitteet – säästävät lääkäreiden, sairaaloiden, valtion, perheiden ja yritysten kuluja. Tuomme terveydenhuoltoon tasa-arvoa. Innovaatioidemme ansiosta paras teknologia tulee edullisesti saataville niin maaseudulla, kaupungissa kuin kehitysmaissakin.”

”Koimme samantyyppisen käännekohdan neljä vuotta sitten, kun käynnistimme onnistuneen ecomagination-ympäristöohjelman. Havaitsimme silloin, että tekniset innovaatiot voivat tuoda ratkaisuja ja arvoa asiakkaille, sijoittajille, henkilöstöllemme ja suurelle yleisölle. Nyt sovellamme samaa toimintatapaa terveydenhuoltoon, ja omistamme kaiken osaamisemme, tarmomme ja mielikuvituksemme sen onnistumiseen.”

GE Healthcaren toimitusjohtaja John Dineen sanoo: ”On aika ottaa terveydenhuollon liiketoiminnallemme uusi suunta, joka huomioi toimialan muutokset ja haasteet. Asiakkaamme haluavat tuottavuutta ja ratkaisuja haasteisiinsa. Keskitymme tuotteisiin, prosessien osaamiseen ja yhteistyöhön, jotka parantavat terveydenhuollon saatavuutta ja alentavat sen kuluja.”

Yhdysvaltain entinen senaattori Tom Daschle, joka työskentelee jatkossa healthymaginationin neuvottelukunnassa, toteaa: ”Terveydenhuollon ongelmiin löytyy ratkaisuja vain, kun elinkeinoelämä, valtio ja muut toimijat tekevät yhteistyötä. GE:n antamat lupaukset ovat hieno pelinavaus ja merkki yhtiön johtajuudesta terveydenhuollossa. Odotan innolla yhteistyötämme.”

Kuluihin, saatavuuteen ja laatuun keskittyvät innovaatiot

GE yli kaksinkertaistaa panostuksensa terveydenhuollon tutkimus- ja kehitystyöhön. Vuoteen 2015 mennessä investoidaan kolme miljardia dollaria, mikä tarkoittaa, että vähintään puolet GE Healthcaren investointikuluista kohdistetaan innovaatioihin, jotka:

• vähentävät toimenpiteiden ja menetelmien kuluja 15 prosenttia GE:n teknologian ja palveluiden avulla
• lisäävät 15 prosenttia terveydelle välttämättömien palvelujen ja teknologioiden saatavuutta ja saavuttavat vuosittain 100 miljoonaa ihmistä enemmän
• lisäävät laatua ja tehokkuutta 15 prosenttia yksinkertaistamalla ja parantamalla terveydenhuollon menetelmiä ja hoitovaatimuksia.

Lisäksi GE Capital rahoittaa terveydenhuollon tietotekniikan kehittämistä kahdella miljardilla dollarilla. Useat GE:n liiketoimintayksiköt käyttävät seuraavan viiden vuoden aikana miljardi dollaria healthymaginationiin liittyviin yhteistyökumppanuuksiin, mediasisältöihih ja palveluihin.

Kansainvälinen riippumaton tutkimus- ja konsulttiyritys Oxford Analytica arvioi GE:n sitoutumista tuote- ja palveluinnovaatioihin selvittääkseen, vastaavatko ne healthymaginationin vaatimuksiin. Tähän mennessä konsulttiyrityksen arvion on läpäissyt seitsemän tuotetta, jotka tuottavat 15 prosentin parannuksen kustannuksissa, saatavuudessa ja laadussa. Arvioitavana on vielä 20 tuotetta. GE:n tavoitteena on, että 100 healthymagination-innovaatiota läpäisee arvoinnin vuoteen 2015 mennessä.

Asiakkaille

GE kumppaneineen kehittää innovaatioita neljällä avainalueella:

Teknologian suuntaaminen edullisempiin lopputuloksiin
GE rajoittaa teknologian vaikutusta kustannuksiin ottamalla käyttöön uusia tuotekehitysmenetelmiä. GE julkistaa kaksi uutta aloitetta:

• GE tuo markkinoille 50 edullista tuotetta, jotka tarjoavat tehokasta teknologiaa yksinkertaisessa muodossa. Tavoitteena on vähentää kustannuksia keskimäärin 15 prosenttia. Tuotteet räätälöidään alueille, joilla terveydenhuollon teknologian saatavuus on rajoitettua.
• GE:n Performance Solutions -palveluyksikkö on asettanut tavoitteekseen vähentää asiakkaiden kuluja miljardilla dollarilla seuraavan viiden vuoden kuluessa. Tavoitteeseen päästään parantamalla sairaaloiden tehokkuutta suunnittelemalla prosessit uusiksi.

Terveydenhuollon tietotekniikan nopeuttaminen ja tehostaminen
GE pyrkii lisäämään sähköisen potilasrekisteriteknologian ja muun viestintää nopeuttavan, virheitä karsivan ja kustannuksia hillitsevän tietotekniikan käyttöä. GE julkistaa kaksi uutta aloitetta:

• GE, Intermountain Healthcare ja Mayo-klinikka ovat kehittäneet lääkäreille sähköisen, tietoon ja kokemukseen perustuvan päätöstukijärjestelmän. Vuonna 2010 markkinoille tuotava järjestelmä tarjoaa pääsyn korkealaatuisimpaan mahdolliseen hoitoon paikasta riippumatta.
• GE Capital rahoittaa kahdella miljardilla dollarilla toimintaa, jonka tavoitteena on auttaa terveydenhuollon tarjoajia maaseudulla ja kehittyvillä alueilla hyödyntämään terveyttä edistäviä ja kustannustehokkaita innovaatioita. Rahoitus kohdistetaan siten, että se edistää sähköisen päätöstukijärjestelmän käyttöönottoa ja terveystietojen vaihtamista. Arviolta puolet lääketieteen harjoittajista Yhdysvalloissa ei pääse käsiksi näihin teknologioihin. GE auttaa terveydenhuollon tarjoajia siirtymään sähköisiin työkaluihin ja terveystietojen vaihtamiseen ennen vuotta 2011, jotta ne täyttävät liittovaltion talouskannustinten vaatimukset määräaikaan mennessä. Edistämällä päätöstukijärjestelmän ja terveystietojen vaihtamisen käyttöönottoa GE arvioi leikkaavansa terveydenhuoltojärjestelmän kustannuksia 28 miljardilla dollarilla. Samalla hoidon laatu ja saatavuus paranevat.

Innovaation mahdollistaminen kaikille
Yli kahdella miljardilla ihmisellä ei ole pääsyä terveellisen elämän perusedellytyksiin kuten puhtaaseen veteen tai lääkärikäynteihin. GE on kehittänyt raskaana olevien naisten ja sydänpotilaiden hoitoa varten joukon uusia tuotteita, jotka on räätälöity maaseutualueiden ja kehittyvien alueiden markkinoille. GE julkistaa kaksi uutta aloitetta:

• GE laajentaa raskaana olevien naisten ja vastasyntyneiden lasten hoitotuotteiden tarjontaa 35 prosenttia. Yhtiö panostaa yhteistyöhön Nobelin-palkinnon voittaneen Grameen Bank -pankin kanssa ja laajentaa sitä kymmeneen maahan vuoteen 2015 mennessä. GE ja Grameen Bank aikovat yhdessä luoda maaseudun olosuhteisiin tarkoitetun, kestävän terveydenhuoltomallin, joka vähentäisi odottavien äitien ja vastasyntyneiden kuolleisuutta yli 20 prosentilla.
• Developing Health Globally -hankkeensa myötä GE nostaa tukemiensa julkisten terveysasemien lukumäärän kehitysmaissa 30:stä sataan. Ensimmäiset kuusi klinikkaa käynnistävät toimintansa Kambodžassa vuonna 2009.

Tehoa kuluttajalähtöiseen terveyden edistämiseen
Diabeteksen ja verenpainetaudin kaltaiset krooniset sairaudet tappavat 1,7 miljoonaa amerikkalaista vuodessa ja koskettavat seitsemää ihmistä kymmenestä. Näiden sairauksien hoitokustannukset kasvavat nopeasti. GE kertoi äskettäin aloittavansa Intelin kanssa yhteistyön tarjotakseen tuotteita vanhusten ja kroonisista sairauksista kärsivien terveyden etäseurantaan. Lisäksi GE julkistaa seuraavat uudet aloitteet:

• NBC Universal ja NBC News sitoutuvat tuomaan vuosittain ajankohtaista ja tehokasta terveys- ja hyvinvointisisältöä kuluttajille yli 5 000 terveys- ja hyvinvointiaiheisen televisio-ohjelman ja niitä tukevien verkkosisältöjen muodossa.
• MSNBC lanseeraa kesäkuun alussa uuden terveystietouteen keskittyvän ohjelman. Ohjelman juontajana toimii terveysasiantuntija, NBC Newsin lääketieteellinen toimittaja Nancy Snyderman, joka käsittelee kaikkea terveys- ja hyvinvointivinkeistä ja lääketieteellisistä saavutuksista aina syvällisiin katsauksiin terveyspolitiikkaan.
• Tunnettu Cleveland-klinikka tekee yhteistyössä GE:n ja NBC:n kanssa tutkimusta, jonka tavoitteena on pohtia, miten median myötävaikutuksella saataisiin kuluttajat ei vain tietoisiksi terveysasioista vaan myös muuttamaan omaa käyttäytymistään.

Henkilöstölle

GE:n hallituksen varapuheenjohtaja John Rice ryhtyy vetämään hanketta, jonka tavoitteena on parantaa yhtiön henkilöstön ja eläkeläisten terveyttä sekä hillitä terveydenhuoltokuluja. Yhdessä valtioiden ja muiden yritysten kanssa GE aikoo laatia työyhteisöille terveyslaatuohjelman. Yhtiö muuttaa 175 työterveysasemaansa hyvinvointiklinikoiksi ja ottaa käyttöön uusia kannustimia työntekijöidensä terveyden edistämiseksi ja sairastumisen ehkäisemiseksi. Työntekijät saavat henkilökohtaiset terveysotteet, joiden avulla terveysriskit ja haitalliset elintavat voidaan tunnistaa. Lisäksi kaikki GE:n työpaikat muutetaan savuttomiksi.

Näiden hankkeiden avulla GE pyrkii laskemaan terveydenhuoltokustannustensa kasvun inflaatiotason alapuolelle. Tämän pitäisi tehdä monista työympäristöistä entistä kilpailukykyisempiä maailmanmarkkinoilla.

”Opimme aina vain paremmin edistämään työntekijöiden terveyttä yli 600 GE toimipaikassa ympäri maailmaa”, Rice sanoo. ”Asettamalla työntekijöidemme hyvinvoinnin etusijalle ja antamalla työntekijöillemme heidän tarvitsemansa keinot terveellisten valintojen tekemiseen pystymme samalla hillitsemaan omia kustannuksiamme.”

Sijoittajille

GE uskoo Healthymaginationin kiinnostavan sijoittajia ecomagination-ohjelman lailla. Healthymaginationin tavoitteena on kasvattaa GE Healthcaren liikevaihtoa pitkällä tähtäimellä 2–3 kertaa bruttokansantuotteen kasvua nopeammin. Lisäksi GE:n positiivinen ”arvokuilu” eli GE Healthcaren liikevoiton ja henkilöstön terveydenhoitokulujen välinen ero on yhteensä 500 miljoonaa dollaria. GE pyrkii kasvattamaan tätä erotusta keskittymällä innovaatioihin, jotka ratkaisevat asiakkaiden ongelmia ja luovat terveempiä ja tuotteliaampia työyhteisöjä.

Suurelle yleisölle

GE perustaa terveysasioiden neuvottelukunnan, jonka jäseniin kuuluvat muun muassa entiset senaattorit Bill Frist ja Tom Daschle. Neuvottelukunta konsultoi GE:tä sen terveyshankkeissa, sijoituksissa ja menettelytavoissa sekä osallistuu säännölliseen julkiseen raportointiin GE:n toiminnasta.

”Healthymagination-aloite on yhtenäinen maailmanlaajuisen kasvustrategiamme kanssa, jonka mukaan liiketoimintamme kohdistetaan seuraavan vuosikymmenen suurimpiin kasvumahdollisuuksiin. Keskittymisemme ympäristöön ja edulliseen terveydenhuoltoon muodostavat kantavan strategian, jonka avulla jatkamme kasvuamme seuraavalla vuosikymmenelle”, Jeff Immelt sanoo.

Lisätietoja healthymagination-hankkeesta löytyy osoitteesta www.healthymagination.com/news. Voit myös seurata keskustelua sivuilta Twitter at #GEhealth tai @GE_reports.

This document contains “forward-looking statements”- that is, statements related to future, not past, events. In this context, forward-looking statements often address our expected future business and financial performance and financial condition, and often contain words such as “expect,” “anticipate,” “intend,” “plan,” believe,” “seek,” “see,” or “will.” Forward-looking statements by their nature address matters that are, to different degrees, uncertain. For us, particular uncertainties that could cause our actual results to be materially different than those expressed in our forward-looking statements include: the severity and duration of current economic and financial conditions, including volatility in interest and exchange rates, commodity and equity prices and the value of financial assets; the impact of U.S. and foreign government programs to restore liquidity and stimulate national and global economies; the impact of conditions in the financial and credit markets on the availability and cost of GE Capital’s funding and on our ability to reduce GE Capital’s asset levels and commercial paper exposure as planned; the impact of conditions in the housing market and unemployment rates on the level of commercial and consumer credit defaults; our ability to maintain our current credit rating and the impact on our funding costs and competitive position if we do not do so; the soundness of other financial institutions with which GE Capital does business; the adequacy of our cash flow and earnings and other conditions which may affect our ability to maintain our quarterly dividend at the current level; the level of demand and financial performance of the major industries we serve, including, without limitation, air and rail transportation, energy generation, network television, real estate and healthcare; the impact of regulation and regulatory, investigative and legal proceedings and legal compliance risks; strategic actions, including acquisitions and dispositions and our success in integrating acquired businesses; and numerous other matters of national, regional and global scale, including those of a political, economic, business and competitive nature. These uncertainties may cause our actual future results to be materially different than those expressed in our forward-looking statements. We do not undertake to update our forward-looking statements.