Hampurilaisikoni Big Macia on myyty Suomessa jo 30 vuotta

McDonald’s-ketjun Big Macista on vuosien varrella muodostunut rokkitähteen verrattavissa oleva ikoni. Kolmikerroksinen klassikko on vakiinnuttanut paikkansa myös suomalaisten suosikkina. Big Mac -hampurilaista on nautittu Suomessa jo 30 vuotta.

Big Macista on tullut maailman suosituin hampurilainen, jota myydään yli sadassa maassa. Pikaruoka-alan ”ilmiötuotteen” vaikutusvoimaa kuvaa muun muassa The Economist -talouslehden luoma Big Mac -indeksi, jolla mitataan eri maiden hintatasoa ja seurataan koko maailman taloutta.

Big Mac valmistetaan kahdesta 100-prosenttisesta naudanlihapihvistä, salaatista, juustosta, suolakurkusta, sipulista ja seesaminsiemenillä kuorrutetusta sämpylästä – salaisella reseptillä valmistettua kastiketta unohtamatta. Kolmikerroksisesta hampurilaisesta on kiittäminen yhdysvaltalaista McDonald’s-yrittäjää Jim ”MJ” Delligattia, joka loi Big Macin vuonna 1967 silloisen ravintolansa aikuisia asiakkaita silmällä pitäen. Hampurilaisesta tuli menestys ja se ilmestyi McDonald’s-ravintoloiden viralliselle ruokalistalle vuonna 1968.

Suomeen suuren suosion saavuttanut hampurilainen saapui ensimmäisen McDonald’s-ravintolan avaamisen myötä vuonna 1984. Big Macin syöjien kärjessä ovat amerikkalaiset, jotka nauttivat vuosittain noin 550 miljoonaa Big Macia. Seuraavaksi eniten hampurilaissuosikkia myydään Japanissa, jossa syödään noin 150 miljoonaa Big Mac -hampurilaista vuosittain. Merkkivuoden kunniaksi Big Mac muistuttaa kampanjalla suomalaisia ykkösasemastaan hampurilaisten joukossa.

Linkki Big Macin Stadionkeikka-kampanjafilmiin: http://youtu.be/F6DPX3X2MjA

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen, puh. 040 501 7179, heli.ryhanen(at)fi.mcd.com

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. McDonald’s-ravintoloita on 119 maassa yhteensä reilut 30 000 kpl. Suomen ensimmäinen McDonald’s-ravintola avattiin Tampereella 1984. McDonald’s juhlistaa 30-vuotista taivaltaan Suomessa vuonna 2014. McDonald’sin toiminta perustuu vahvasti lisenssinhaltijoiden eli franchising-yrittäjien ja ketjun väliseen yhteistyöhön. Tällä hetkellä McDonald’s-ravintoloita on Suomessa 83, joista 88 % on yrittäjävetoisia. Ketju työllistää Suomessa noin 3 200 henkilöä. www.mcdonalds.fi