Heinäallergian hoito helpottuu: Siedätyshoitotabletille Kela-korvattavuus Suomessa

Suomen ensimmäinen siedätyshoitotabletti heinäallergian hoitoon pääsee Kela-korvattavuuden piiriin 1.11. alkaen. Siedätyshoito vähentää allergiaoireita ja oirelääkityksen tarvetta.

Reseptilääke GRAZAX® -siedätyshoitotabletti on tarkoitettu heinän siitepölyn aiheuttamien allergisten oireiden hoitoon 18–65-vuotiailla.

Suomessa joka viidennellä aikuisella on jokin hengitystieallergia. Heistä noin puolet saa oireita heinien siitepölystä. Allergista nuhaa ja allergista silmätulehdusta on jopa miljoonalla ihmisellä.

Alkukesästä alkava heinän siitepölykausi aiheuttaa heinäallergikoille vaihtelevia oireita ja heikentää elämänlaatua. Nenä vuotaa ja on tukkoinen, silmät kutiavat, punoittavat ja turpoavat, iho kutisee ja yskä vaivaa. Väsymys ja alentunut keskittymiskyky tekevät olon kurjaksi.

Siedätyshoito on ainoa hoitomuoto, joka sekä lievittää allergiaoireita että hoitaa allergiaa syynmukaisesti parantamalla vastustuskykyä allergeeneille. Siedätyshoitoa on aikaisemmin annettu vaikeaan siitepölyallergiaan ainoastaan ihonalaisina pistoksina lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.

Heinän (timotein) siedätystabletti sulaa nopeasti kielen alla ja hoidon voi toteuttaa kotona. Siedätyksen perusedellytys on oikea diagnoosi. Ensimmäinen kielenalustabletti otetaan hoitopaikassa, jolloin varmistetaan hoidon oikea toteutus.

Hoidon tehosta julkaistut tutkimustulokset ovat yhdeltä heinän siitepölykaudelta. Monikansalliseen tutkimukseen osallistuneista allergikoista 82 prosenttia tunsi voivansa paremmin tai huomattavasti paremmin jo ensimmäisen hoitojakson jälkeen verrattuna edellisiin siitepölykausiin, jolloin he eivät saaneet siedätyshoitoa. Hoito aloitettiin vähintään 16 viikkoa ennen heinien siitepölykauden alkua.¹ Toisen hoitovuoden tulokset tukevat kielenalustabletin tehoa.

HYKS Iho- ja allergiasairaalan ylilääkärin, professori Tari Haahtelan mukaan sietokyvyn lisääminen on heinäallergian täsmähoitoa.

– Ihonalainen pistossiedätys on tehokasta, mutta kielenalustabletti tuo kätevyytensä ja siedettävyytensä vuoksi monille potilaille tervetulleen vaihtoehdon. Uusi hoito maksaa enemmän kuin vanha, mutta on todella merkittävä hoitolisä, Haahtela toteaa.

Uudet kansainväliset ja kansalliset allergian hoitolinjaukset korostavat allergisen nuhan siedätyshoidon varhaista aloittamista.

– Monissa tapauksissa voidaan estää sairauden paheneminen. Lääkärillä on mahdollisuus aloittaa uusi hoito sellaisille potilaille, jotka kokevat allergiaoireiden haittaavan voimakkaasti jokapäiväistä elämää, toteaa allergologian erikoislääkäri ja Suomen siedätyshoidon Käypä hoito -työryhmän puheenjohtaja Erkka Valovirta.

Lääkkeen kehittäjä ja myyntiluvan haltija on maailman johtava siedätyshoitoihin erikoistunut tanskalainen lääkeyhtiö ALK-Abelló A/S.

Lisätiedot:
Klaus Idänpään-Heikkilä, maajohtaja ALK-Abelló Nordic, puh. 050 574 6895
Karin Ganlöv, Medical Director, ALK-Abelló Nordic, puh. +46 706 79 88 15
Erkka Valovirta, allergologian erikoislääkäri, Turun Allergiakeskus, puh. 040 510 2101

Lähdeviitteet:
¹ Dahl Ronald et al; Efficacy and Safety of Sublingual Immunotherapy with Grass Allergen Tablets for Seasonal Allergic Rhinoconjunctivis: The Journal of Allergy and Clinical Immunology, Vol. 118, August 2006.