• Cocomms Oy/

Helsinkiläinen Jekaterina Saveljeva ainoana suomalaisena töihin Lontoon olympialaisten McDonald’siin

Helsinkiläinen 24-vuotias Jekaterina Saveljeva on päässyt ainoana suomalaisena töihin Lontoon olympialaisten McDonald’s-ravintolaan. Jekaterina valikoitui 1200 työntekijän joukkoon tiukkojen testien ja haastattelujen jälkeen, sillä työn on sujuttava moitteettomasti kiireisessä ympäristössä.

Helsingin keskustan Sokoksen McDonald’s-ravintolassa vuoropäällikkönä työskentelevällä Jekaterina Saveljevalla on kuuden vuoden kokemus työstään, joten Lontoon kisaravintolassa työskentely ei jännitä.

Tykkään olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa, ja tiedän, että olen tehokas kovassakin kiireessä. Työhön valikoituivat tiukkojen testien kautta McDonald’s-ravintoloiden huippuammattilaiset eri puolilta maailmaa, joten yhdessä teemme varmasti hienoa työtä, Jekaterina sanoo.

Hän puhuu suomen kielen lisäksi toisena äidinkielenään venäjää, ja lisäksi englantia, ranskaa sekä saksaa. Kielitaito olikin yksi hänen valteistaan, kun hän osallistui karsintoihin, joiden kautta valittiin Suomen McDonald’s-työntekijä Lontoon kisaravintolaan.

Jekaterina selvitti todella tiukan karsinnan, jossa arvioitiin vuoropäälliköiden taitoja johtaa vuoroa ravintolassa eli henkilökunnan ohjaamista ruoan valmistamiseen, siivoamiseen sekä asiakaspalveluun. Jekaterinalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot, sanoo McDonald’s Oy:n henkilöstö- ja koulutusjohtaja Maarit Latvala.

Lontoon vilskeessä

Vuoden 2012 kesäolympialaiset järjestetään Lontoossa 27.7.–12.8. Kaupunki täyttyy 80 000 olympiavieraasta, joihin kuuluvat urheilijat, toimitsijat, sponsorit ja media. Kaikkiaan olympialaisten arvioidaan tuovan kaupunkiin noin 650 000 ihmistä.

Jekaterinan työrupeama osuu kisojen kolmesta ns. aallosta keskimmäiseen eli hän on Lontoossa 25.7.–1.8. Työntekijöiden majoitus on järjestetty lähelle työpaikkaa, joten työhön kulkeminen on helppoa ja nopeaa.

Kaksikerroksinen, maailman suurin McDonald’s palvelee noin 1200 kisavierasta tunnissa, ja istumapaikkoja on 1200. Samassa vuorossa työskentelee noin 200 työntekijää ja kassapisteitä on yli 20. Ravintolan lisäksi McDonald’s palvelee urheilijoita ja lehdistöä erillisissä toimipisteissään. Ravintoloiden arvioidaan myyvän 29 päivää kestävien kisojen aikana vajaat kaksi miljoonaa ateriaa. Olympialaisten jälkeen ravintola puretaan ja rakennusmateriaali kierrätetään.

Jään itse interrailille Englantiin kisojen jälkeen. Mutta ennen sitä saan todella mielenkiintoisen työkokemuksen kansainvälisessä ympäristössä. Itselläni on lentopalloilutausta ja lisäksi voimistelu on laji, joka kiinnostaa näissä olympialaisissa, Jekaterina kertoo.

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen, puh. 040 501 7179, heli.ryhanen@fi.mcd.com

McDonald’sin Champions Crew -edustaja Jekaterina Saveljeva, puh. 040 769 1951

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. McDonald’s-ravintoloita on 119 maassa yhteensä reilut 30 000 kpl. McDonald’s on toiminut Suomessa yli 27 vuotta. Suomen ensimmäinen McDonald’s-ravintola avattiin Tampereella 1984. McDonald’s perustaa toimintansa pitkälle lisenssinhaltijoiden eli franchising-yrittäjien ja ketjun väliseen yhteistyöhön. Tällä hetkellä McDonald’s-ravintoloita on Suomessa 82, joista 85 % on yrittäjävetoisia. Ketju työllistää Suomessa noin 3 200 henkilöä. www.mcdonalds.fi