IAG ja British Airways valitsivat Airbusin A350-lentokoneen

Perinpohjaisen valintaprosessin jälkeen British Airways ja International Airline Group (IAG) ovat tehneet aiesopimuksen 18 A350-1000-lentokoneen hankinnasta Airbusilta. Sopimukseen sisältyy myös optio 18 lisäkoneesta. Hankinta on osa lentoyhtiön käynnissä olevaa kaluston uudistusta.

Lisäksi British Airwaysin ja Iberian omistaja IAG on neuvotellut sellaiset toimitusehdot ja -ajat, jotka voivat johtaa sitoviin tilauksiin Iberialta. Sitovia tilauksia voidaan kuitenkin tehdä vasta, kun Iberia pystyy kasvamaan kattavasti kulujen leikkausten ja uudistusten jälkeen.

British Airways päätti tilata 12 A380-lentokonetta vuonna 2007. Näistä ensimmäinen toimitetaan ensi kesän aikana.

“A350-1000-koneen koko ja toimintamatka sopivat erinomaisesti olemassa olevaan verkostoomme, ja aiempaa pienempien yksikkökustannusten ansiosta mahdollistaa uusien kohteiden ottamisen verkostoomme kannattavasti. Tämä merkitsee lisää joustavuutta verkostoomme mutta myös enemmän vaihtoehtoja asiakkaillemme”, IAG:n pääjohtaja Willie Walsh sanoo.

Airbusin kaikissa lentokoneissa käytetään pitkälti samankaltaisia runkoja, järjestelmiä ja ohjaamoja, mikä alentaa lentoyhtiöiden käyttökustannuksia merkittävästi. Lentäjät voivat myös siirtyä konemallista toiseen vähäisellä lisäkoulutuksella.

A350-1000 on suurin A350 XWB -perheen koneista. Siihen mahtuu 350 matkustajaa kolmessa luokassa. Koneen toimintamatka on 15 500 kilometriä.

British Airwaysillä on tällä hetkellä käytössä 112 A320-perheen lentokonetta. Se on yksi harvoja lentoyhtiöitä maailmassa, jolla on kaikkia A320-perheen konetyyppiä: A318, A319, A320 and A321. British Airways sai ensimmäisen Airbus-lentokoneensa vuonna 1988.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.