IBS tehostaa Normetin huoltoliiketoimintaa

IBS toimittaa kaivosten ja tunneleiden liikkuvia työkoneita valmistavan Normet Oy:n toiminnanohjausjärjestelmään huoltomoduulin, joka mahdollistaa tehokkaan konekannan ylläpidon. Ohjelmiston avulla Normet tehostaa ja kasvattaa huoltoliiketoimintaansa.

Normetin tuotteilla on kymmenen vuoden varaosatoimitustakuu. Tuotantolinjalta valmistuvaa laitetta seurataan koko sen elinajan.

– Huoltomoduulin avulla vähennämme varaosien toimitusvirheitä, jotka tulevat aina kalliiksi. Järjestelmä tuo helpotusta rutiineihin ja lisää varaston kiertonopeutta, sanoo Normet Oy:n Global LTC Director Heikki Ulvila.

Syksyllä käyttöön otettava huoltomoduuli koostuu laitekohtaisista sähköisistä korteista. Laitekortista käyvät ilmi laitteen tekniset ominaisuudet, ja sitä päivitetään aina huollon ja muutosten yhteydessä. Jatkossa huoltotoimenpiteitä voidaan ennakoida ja tehdä myös kustannuslaskentaa.

Myös asiakaspalvelu paranee. Huoltomoduuliin kuuluvan, päivitettävän varaosakirjan ansiosta tarvittava varaosa tilataan aina voimassa olevasta varaosakirjasta. Varaosien muuttumisesta voidaan myös tiedottaa. Järjestelmä parantaa ennustettavuutta: jos laite poistuu aktiivikäytöstä, ei tarvita enää varaosiakaan.

Normet ja IBS ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1982. IBS:n ohjelmistojen avulla pyörivät muun muassa Normetin toiminnanohjausjärjestelmä, jonka keskeisiä toimintoja ovat tuotannonohjaus, varastonhallinta, radiopäätejärjestelmä ja taloushallinto.