Ilmattaren Haminan tuulipuistohankkeeseen huomattava laajennus

Ilmatar Windpower Oyj:n Haminassa sijaitseva Neuvottoman tuulipuistohanke laajenee Kotkan kaupungin alueelle sekä alkuperäisestä noin 20 tuulivoimalasta 40 voimalaan. Hankkeen uusi nimi on Mäyränmäen tuulipuistohanke.

Ilmatar on solminut alueella maanvuokrasopimukset tähän mennessä 113 kiinteistön osalta. Alueen kokonaispinta-ala on noin 2 650 hehtaaria, josta noin 1 600 hehtaaria sijaitsee Haminan alueella ja 1 050 hehtaaria Kotkan alueella. Alue on Kymenlaakson maakuntakaavaan merkitty suuren tuulivoimapuiston alue. Alueelle suunniteltujen tuulivoimaloiden yhteenlaskettu nimellisteho on 120−240 MW.

Ilmatar on aloittanut hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn sekä osayleiskaavoitusmenettelyn syksyllä 2012. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma on nähtävillä mm. Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Ilmattaren internetsivuilla. Sähköntuotanto puistossa alkaa arvion mukaan vuoden 2014 loppupuolella.

"Mäyränmäen hankealueella on poikkeuksellisen pirstaloitunut maanomistus. Tästä johtuen hankkeessa mukana olevien maanomistajien määrä on harvinaisen suuri. Maanomistusrakenteen takia hankealueella on myös käytetty täysin uutta maanvuokrausmallia, joka on tasapuolinen kaikille mukaan lähteneille. Mielestämme maanomistajien laaja mukanaolo ja uusi maanvuokrasopimusmalli lisäävät tuulivoiman hyväksyttävyyttä”, Ilmattaren operatiivinen johtaja Mikko Toivanen toteaa.

Ilmatar Windpower Oyj, operatiivinen johtaja Mikko Toivanen, puh. 0500 595 471

Ilmatar on suomalainen tuulivoimayhtiö, jonka tavoitteena on vuoden 2015 loppuun mennessä rakentaa Suomeen noin 300 MW tuulivoimakapasiteettia. Määrä vastaa noin 100 uutta tuulivoimalaa, jos käytettäisiin tyypillisiä 3 MW nimellistehon tuulivoimaloita. Ilmattaren nykyiset tuulivoimahankkeet sijaitsevat Raaseporissa, Luhangassa, Hartolassa, Jämsässä, Saarijärvellä, Alajärvellä, Somerolla sekä Haminan ja Kotkan alueella. Näiden hankkeiden suunniteltu tuulivoimakapasiteetti on yhteensä arviolta noin 300 MW. Lisäksi Ilmatar kartoittaa mahdollisuuksia käynnistää useita uusia tuulivoimahankkeita eri puolilla Suomea.

www.ilmatarwind.fi

Avainsanat: