InterSystems yhteistyökumppaneineen tarjoaa joustavan ratkaisun Apotti-hankkeeseen

InterSystemsin, Elisan ja Mawell Caren tarjoama kokonaisuus on jo monilta osiltaan todettu hyväksi suomalaisen terveydenhuollon arjessa

Apotti-hankkeeseen on tarjolla joustava ratkaisu, joka on helposti integroitavissa olemassa oleviin terveydenhuollon tietojärjestelmiin, tukeutuu suomalaiseen osaamiseen ja työllistää paikallisesti. InterSystems tarjoaa suomalaisten yhteistyökumppaneidensa Elisan ja Mawell Caren kanssa kokonaisuuden, joka kattaa kaikki terveydenhuollon ja sosiaalipuolen prosessit ja osa-alueet, muun muassa hallinnon, terveyskeskustoiminnan, erikoissairaanhoidon kuten leikkaustoiminnot ja tehohoidon sekä sosiaalihuollon.

Ratkaisu tarjoaa Apotin piirissä oleville pääkaupunkiseudun kaupunkien, HUS:in ja Uudenmaan kuntien terveydenhuollon ammattilaisille pääsyn potilastietoihin millä päätelaitteella tahansa ja mahdollistaa reaaliaikaisen kokonaisnäkymän potilas- ja asiakastietoihin. Tiedot ovat käytettävissä toimintayksiköstä riippumatta.

Lisäksi kokonaisuus on modulaarinen, eli siitä voidaan valita halutut osiot ja jatkaa haluttaessa olemassa olevien järjestelmien käyttämistä. Uusia osia voidaan lisätä myöhemmin.

InterSystemsillä yhteistyökumppaneineen on laaja kokemus suomalaisesta sosiaali- ja terveydenhuoltoalasta ja sen tietojärjestelmistä sekä kansainvälistä kokemusta myös Apottia laajempien hankkeiden toteuttamisesta.

”InterSystems on toteuttanut onnistuneesti esimerkiksi Skotlannin National Health Servicelle Apottia vastaavan potilasjärjestelmän. Se palvelee yli 70 prosenttia Skotlannin väestöstä ja sitä käyttää yli 114 000 terveydenhuollon ammattilaista. Yhtiöllämme on yli 30 vuoden kokemus vaativien integraatiojärjestelmien toteuttamisesta globaalisti. EU:ssa meillä on toteutuksia myös Ranskassa ja Italiassa“, kuvaa InterSystemsin asiakasjohtaja Antti Larsio.

Elisa ja Mawell Care ovat jo pitkään toimineet suomalaisen terveydenhuollon ICT-palvelujen tarjoajiana. Heidän tarjoamansa ratkaisut ovat luotettavia ja terveydenhuollon arjessa hyväksi havaittuja.

“Elisa on jo pitkään toiminut yhteistyössä sairaanhoitopiirien ja kuntien kanssa rakentamalla ICT-palveluita ja teknisiä ratkaisuja, joilla tuotetaan keskeisiä asiakaspalveluja, kuten ajanvarausta, omahoitoa, kotihoitoa ja asiakaspalvelua tukevia ICT-palveluita. Olemme esimerkiksi kytkeneet kaikki HUS:n alueen lukuisat eri potilastietojärjestelmät yhdeksi aluetietojärjestelmäksi ja vastanneet kansainvälisesti huomiota herättäneestä Navitas-järjestelmästä yli 10 vuoden ajan. Navitasta käyttää 26 kuntaa, ja se kattaa noin 50 järjestelmää. Sillä on lähes 7 000 aktiivista käyttäjää, jotka tekevät noin 5,2 miljoonaa tiedonkatselua vuodessa”, Elisan valtionhallinnon asiakkuuksista vastaava johtaja Ari Ranto toteaa.

”Mawell Care vastaa tällä hetkellä muun muassa pääkaupunkiseudun ympärivuorokautisesta terveysneuvonnasta sekä Tampereen kaupungin ikäihmisten Kotitori-palvelusta. Yhteensä Mawell Care hoitaa Suomessa noin miljoona terveydenhuollon ja sosiaalitoimen palvelutapahtumaa vuosittain. Mawell-konserni on toimittanut myös muun muassa Oulun Omahoitoratkaisun ja Ruotsin kansallisen ListOn-järjestelmän terveyskeskuksen valitsemiseksi sekä infektioiden kansallisen hallintajärjestelmän”, kertoo toimitusjohtaja Timo Koistinen Mawell Caresta.

”Päädyimme juuri tähän kokoonpanoon, koska yhdessä pystymme tarjoamaan ketterän ja Apotin kaikki vaatimukset täyttävän ratkaisun”, tiivistää Larsio.

InterSystemsin Cache ja Ensemble ovat käytössä 13:ssa Suomen 18:sta sairaanhoitopiiristä ja yli 80 prosentissa laboratorioita. Haluamme olla suomalaisen terveydenhuollon luotettava strateginen kumppani. Olemme maailman johtava yhtiö e-terveydenhuollon tietojärjestelmissä. Skotlannin lisäksi meillä on alan toteutuksia muun muassa Chilessä, Australiassa ja Yhdysvalloissa, nämä kattavat yhteensä 82 miljoonaa kansalaista. Tarjontamme on globaalisti kattava, ja lisäksi taipuu maakohtaisiin vaatimuksiin ja työprosesseihin”, sanoo InterSystemsin strategiajohtaja Paul Grabscheid.

InterSystems on ratkaisun kokonaisvastuullinen toimittaja. Se tarjoaa Apotin perustaksi InterSystems TrakCare -ohjelmiston, joka on modulaarinen selainpohjainen tietojärjestelmä, ja HealthShare-tietojärjestelmäalustan.  Elisa tuottaa InterSystemsin ratkaisua tukevat ICT-palvelut kokonaisuudessaan. Mawell Care vastaa terveydenhuollon 24/7 contact center -toiminnasta ja potilasrajapinnan hoitamisesta Suomessa. Apotin sosiaalihuollon moduulin kokonaisuuteen integroi InterSystems.

Lisätietoja Apotti-hankkeesta: http://www.hel.fi/hki/apotti/fi/Etusivu

Antti Larsio, InterSystems

+358 40 566 2219, antti.larsio(at)intersystems.com

Erica Bennett, InterSystems