• Cocomms Oy/

Inventurelta päänavaus opetuksellisiin mobiilipeleihin – Pelistudio BeiZ keräsi miljoonan dollarin rahoituksen

Teknologiasijoittaja Inventure sijoittaa yhdessä koti- ja ulkomaisten enkelisijoittajien ja Tekesin kanssa 1 miljoonaa dollaria (0,8 miljoonaa euroa) opetuksellisia pelejä tuottavaan BeiZiin. Itse kehittämiensä pelien lisäksi BeiZ julkaisee myös kumppaneidensa pelejä useimmille digitaalisille alustoille.

BeiZ perustettiin 2010, jolloin se osti vuotta aiemmin perustetun BeiZ Ltd:n liiketoiminnan Hong Kongista. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Tampereella. Tuotantoa yhtiöllä on Tampereen lisäksi Pekingissä. Työntekijöistä kahdeksan on Tampereella ja kuusi Pekingissä.

BeiZin keihäänkärkituotteita ovat Lolan Aakkosjuna ja Lolan Matikkajuna -pelit. Lolan Aakkosjuna on 3–8-vuotiaille tarkoitettu laaja kirjaimien ja kirjoittamisen oppimiseen tähtäävä peli, joka toimii suomeksi iPhone- ja iPad -laitteissa. Peli on ollut myynnissä maailmalla jo kaksi vuotta, ja se on jo nyt yksi maailmanlaajuisesti eniten myytyjä lasten opetuksellisia mobiilipelejä. Markkinoille on tuotu juuri myös suomenkielinen versio peleistä.

”Uskomme, että väkivallattomat mobiilipelit, joissa on lasten oppimista tukevia elementtejä, on seuraava kuuma alue pelimaailmassa. BeiZillä on lupaava pelivalikoima, ja se on jo alkuvaiheessaan kansainvälisesti verkostoitunut. Sillä on kaikki edellytykset saavuttaa tavoitteensa niin liikevaihdon kuin markkinaosuuden kasvun osalta”, Inventuren Tuomas Kosonen kertoo.

Maailman johtavaksi opetuksellisten mobiilipelien kehittäjäksi tähtäävä BeiZ voitti viime kuussa Aasian suurimman internetalan konferenssin GMIC:n kasvuvaiheen yritysten sarjan. Voitto meni ensimmäistä kertaa Aasian ulkopuolelle.

”Sijoituksen avulla tarkennamme toimintamme painopistettä ja panostamme pelien laadun kehittämiseen ja markkinointiin. Rakennamme uniikkeja lasten kehittäviä pelejä, joista on laadukkaat lokalisoidut versiot useille yleisille kielille. Inventure on meille erinomainen kumppani, koska heidän toimistonsa Kiinassa tarjoaa meidän Kiinan toiminnoillemme tukea ja ennen kaikkea arvokkaita kontakteja”, BeiZin toimitusjohtaja Mika Heikinheimo sanoo.

Mika Heikinheimo, toimitusjohtaja, BeiZ
mika@beiz.com, puh. 040 546 4150

Tuomas Kosonen, partner, Inventure
tuomas.kosonen@inventure.fi, puh. 050 400 2110

BeiZ:
BeiZ on pelistudio, joka tuottaa digitaalisesti jaettavia lasten kehittäviä pelejä. BeiZ julkaisee myös kumppaneidensa pelejä useimmille digitaalisille alustoille. BeiZin pääkonttori on Tampereella ja tuotanto Tampereella ja Pekingissä. Lisätieto
a www.beiz.com.

Inventure:

Inventure Oy on venture capital -sijoittaja, joka tukee kasvuhakuisia yrittäjiä suomalaisten menestystarinoiden kansainvälistämisessä. Inventuren yrittäjähenkinen tiimi on tiiviisti mukana sijoituskohteidensa toiminnassa ja tuo niiden käyttöön oman osaamisensa sekä koko verkostonsa tuen. Vuonna 2005 perustettu Inventure hallinnoi 53 miljoonan euron pääomasijoitusrahastoja. Inventuren sijoituskohteita ovat mm.
Beneq, Canatu, Conmio, Freespee, Rightware, Silex Microsystems ja Thinglink. Lisätietoa www.inventure.fi