IP-Only uudistaa operaattoriverkkonsa Extremen Ethernet-ratkaisuilla

Ruotsalainen riippumaton tietoliikenneoperaattori IP-Only on ottanut käyttöön Extreme Networksin BlackDiamond 12 K -kytkinratkaisun uusitussa, täysin Ethernet-pohjaisessa verkossaan. IP-Only korvasi kaikki SDH- ja Layer 3 -laitteensa Ethernet-kytkimillä, jotka ovat langattomasti toisiinsa suorassa yhteydessä. Näin syntyi aiempaa luotettavampi ja taloudellisempi, usean eri maan kattava Ethernet-palveluverkko.

IP-Only on yksi Ruotsin neljästä facilities-based-operaattorista, jotka tarjoavat vain verkkoinfrastruktuurin mutta eivät lainkaan palveluja. IP Only palvelee yrityksiä, joilla on suuret tarpeet kaistanleveydelle, käytettävyydelle ja luotettavuudelle. Yrityksen toiminta-ajatuksena on tarjota selkeitä, yksinkertaisia ja tehokkaita palveluja, jotka perustuvat massiiviseen infrastruktuuriin ja runkoverkkoon, joka toimii sisällöntuottajien verkkoliikennekeskuksena niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

– Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille samalla rahalla kilpailijoita suurempaa kaistanleveyttä ja parempaa käytettävyyttä. Ethernetin avulla asiakkaat pystyvät yhdistämään toimipisteensä huomattavasti pienemmillä kustannuksilla ja suuremmalla kaistanleveydellä kuin mitä muiden operaattorien SDH-pohjaiset ratkaisut mahdollistaisivat. Extreme Networksin BlackDiamond 12K -runkokytkimen rooli on ratkaisussa kriittinen, sanoo IP-Onlyn teknologiajohtaja Mikael Philipsson.

IP-Onlyn verkko koostuu useasta eri kerroksesta, joista yksi palvelee runkoverkkoa ja toinen paikallista käyttöä. Hyödyntämällä Extreme Networksin MAC-in-MAC-ominaisuuksia, joilla tuetaan operaattorien välistä liikennettä, IP-Onlyn on mahdollista tarjoata entistä parempaa skaalautuvuutta, erinomaista liikennemäärien valvontaa ja Quality of Service (QoS) -ominaisuuksia. Ne mahdollistavat tiukat palvelutasomääritykset.

– IP-Only on hyvä esimerkki edistyksellisestä operaattorista, joka huolehtii asiakkaidensa tulevista kaistanleveys- ja palvelutarpeista sekä kustannuksista. Useat asiakkaat ovat havainneet, että Layer 3 -pohjainen runkoverkko on kallis ja monimutkainen ratkaisu, joka edellyttää käyttöhenkilöstöltä erityisosaamista, sanoo Extreme Networksin maajohtaja Jukka Saarenmaa.