Istuintestissä ei yhtään erinomaista arvosanaa

Lasten turvaistuinten turvallisuudessa on edelleen isoja eroja eri mallien välillä. Yksikään Autoliiton tänään julkaiseman turvaistuintestin istuimista ei saanut erinomaista arvosanaa. Varsinkin istuinten sivutörmäyssuojaan ja virheettömän käytön helppouteen tulisi kiinnittää yhä enemmän huomiota.

Eurooppalaisten autojärjestöjen yhteisessä EuroTest-istuintestissä oli mukana jopa 28 erimallista ja eri ikäluokille sopivaa lastenistuinta. Testissä selvitettiin istuinten turvallisuutta, käytön helppoutta, istuimen mukavuutta lapselle sekä istuimen huoltoa. Istuimen antaman suojan osalta istuimille tehtiin sekä etu- että sivutörmäystestit. Suomesta testin toteuttamisessa olivat mukana Autoliitto ja Kuluttajavirasto. Yksikään nyt testatuista istuimista ei saanut erinomaista kokonaisarvosanaa. Sen sijaan jopa viisi istuinta sai heikon arvosanan. Sivutörmäystestistä alle puolet istuimista sai hyvän arvosanan. ”Sivutörmäystesti ei kuulu pakollisena lastenistuinten lakisääteiseen testaukseen, mikä heijastuu osin istuintestin tuloksiin. Istuinten sivutörmäyssuojaa täytyy parantaa entisestään, vaikka osassa istuimista tämä on jo hyvällä tasolla”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kommentoi. Kaksi testatuista turvaistuimista ei läpäissyt etutörmäystestiä, joka on lakisääteisiä testejä tiukempi: Emmaljunga First Class 0+ telakka ja Renolux 360°. Istuinten olennaiset osat pettivät törmäyksessä ja koenukke lensi – joko turvaistuimen kera tai ilman istuinta – pitkin poikin autoa. Renolux 360° sai testissä arvosanan heikko myös käytön helppoudesta, koska riski asentaa istuin väärin on erittäin suuri. Tämän johdosta istuimen kokonaisarvosanakin jäi heikoksi. Testissä näkyy hyvin, että lastenistuimet, joilla matkustetaan selkä menosuuntaan päin, suojaavat lasta erittäin hyvin etutörmäyksessä. Tämän takia on suositeltavaa, että vanhemmat vaihtaisivat lapsen istuimen kasvot menosuuntaan mahdollistavaan istuimeen mahdollisimman myöhään. Niemisen mukaan vanhempien tulisi perehtyä huolella istuimen ja oman auton istuimia koskeviin ohjeisiin. ”Vaikka istuin olisi kuinka turvallinen, vasta sen käyttäminen ja kiinnittäminen ohjeiden mukaan takaa sen turvallisuuden.” Kaikkien testattujen turvaistuinten tulokset löytyvät Autoliiton internetsivuilta osoitteesta http://www.autoliitto.fi/turvaistuimet. Tulokset ovat verrattavissa edellisten vuosien vastaaviin testeihin. *** Turvaistuinten käyttöohjeita 1. Alle 3-vuotiaita kuljetettaessa on aina käytettävä tyyppihyväksyttyjä turvalaitteita. Vain taksissa saa käyttää pelkkää turvavyötä muulla kuin etuistuimella. Turvallisinta on kuljettaa lasta mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan. 2. Varmista asiantuntevalta myyjältä istuimen sopivuus autoon ja lapselle. 3. Kiinnitä istuin tarkasti ohjeiden mukaan, ja varmista istuimen tukevuus: istuin ei saa liikkua pitkittäin eikä poikittain. Kiinnitä erityistä huomiota turvatyynyllisen auton erityisohjeisiin, istuimen painorajoituksiin, sopiviin istuma-asentoihin, vöiden reititykseen ja istuimen kiinnityssuuntaan. Selkä menosuuntaan sijoitettavia turvaistuimia ei saa asentaa etumatkustajan paikalle, kun turvatyyny on aktivoitu! 4. Sovita istuimen turvavyöt lapsen mittojen mukaan, ja muista tarkistaa mitoitus säännöllisesti lapsen kasvaessa. Vöihin ei saa jäädä löysää. 5. Varmista, ettei matkustamossa ole irtonaisia painavia tai teräviä esineitä, jotka voivat aiheuttaa vahinkoa mahdollisessa äkkijarrutustilanteessa tai onnettomuudessa. 6. Kiinnitä myös tyhjä istuin aina auton turvavöillä. Painava istuin saattaa lähteä liikkeelle jarrutuksessa tai törmäyksessä. ***