Juhlista vessaasi kansainvälisenä wc-päivänä

Kansainvälistä vessapäivää vietetään taas torstaina 19.11. Hygieniayritys Initial haluaa muistuttaa suomalaisia siitä, miten arvokkaita asioita toimiva wc ja saniteettihygienia ovat. YK:n mukaan neljännes maailman ihmisistä on ilman toimivia ja puhtaita wc-tiloja. Ulkokäymäläajoista ei Suomessakaan ole kuin kuutisenkymmentä vuotta.

Nykyaikaisten wc-tilojen puute ja puutteellinen viemäröinti johtaa vakaviin sairauksiin erityisesti kehittyvissä maissa. YK:n mukaan lähes 500 tuhatta lasta kuolee vuodessa ripuliin huonon hygienian ja saastuneen veden vuoksi.

”Initial juhlistaa kansainvälistä vessapäivää työn merkeissä tarjoten hygieniapalveluita asiakkailleen suomalaissa wc-tiloissa ja kylpyhuoneissa. Nykyään kehittyneissä maissa on vesivessat ja mahdollisuus pestä kädet huolellisesti saippualla wc-käynnin jälkeen. Hyvä käsihygienia estää bakteerien leviämistä omalta osaltaan ja on merkittävässä osassa terveyden ylläpitämisessä. Kansainvälinen vessapäivä on tärkeä muistutus siitä, että asiat eivät ole yhtä hyvin joka puolella maailmaa”, sanoo Initialin avainasiakaspäällikkö Erja Hietala.

Suomessa käymälät alkoivat yleistyä vasta 1800-luvun loppupuolella. Niin maaseudulla kuin kaupungissakin käymälät olivat tavallisesti maapohjaisia ja siksi pintavedet pääsivät usein huuhtelemaan niitä, saastuttaen avovesiä ja kaivoja. Vesiklosetti keksittiin jo 1800-luvulla ja Suomen ensimmäinen vesivessa rakennettiin Lapinlahden mielisairaalaan Helsinkiin vuonna 1841[1].  Sotien jälkeen vesiklosetti alkoi yleistyä myös maaseudulla ja lopullisen läpimurron vesihuuhteinen käymälä teki 1960-luvulla.

Samoihin aikoihin yleistyi myös wc-paperin käyttö. Nykymuotoista pehmopaperia alettiin tehdä vuonna 1961. Vielä edellisellä vuosikymmenellä suomalaisten ulkohuoneista löytyi laatikko, jossa oli vanhoja sanomalehtiä, joista leikattiin paloja. Suomessa wc-paperin valmistus aloitettiin G. A. Serlachius Oy:n Mäntän tehtaalla jo 1900-luvun alkupuolella.  Sekä vesivessan että wc-paperin yleistyminen ovat osaltaan olleet vaikuttamassa hyvään hygieniatasoon Suomessa.

Erja Hietala, Initial
Sähköposti: erja.hietala@rentokil-initial.com

Initial
Initial on maailman johtava hygieniatuotteita ja -palveluita tarjoava yritys, joka toimii yli 40 maassa. Initial tarjoaa ympäristöystävällisiä ja innovatiivisia ratkaisuja yrityksille ja yhteisöille. Palvelu- ja tuotevalikoimaista löytyy hygieniaratkaisuja niin käsi- kuin wc-hygieniaan. www.initial.fi