Karjalasta sotahistoriallinen tiekartta

Karjala Sotahistorian tiekartta
Karttakeskus 2013
Kirjastoluokka 92.73

Toisen maailmansodan sotatapahtumat Karjalassa on koottu yhdelle kartalle, jolta saa helposti yleiskuvan talvisodan, jatkosodan ja Lapin sodan taistelujen sijainneista. Koska pohjalla on nykytilannetta kuvaava kartta, uutuutta voidaan käyttää oppaana sotahistoriallisilla matkoilla Karjalaan.

Kartalla on esitetty sotien taistelupaikkoja sekä sotahistoriaan liittyviä kohteita nykyisen Suomen ja Venäjän alueella suomalaisesta näkökulmasta. Kartalle on merkitty muun muassa merkittävimmät puolustusasemat, taistelupaikat, rannikkolinnoitukset ja lentotukikohdat. Kartalta löytyy myös sotamuseoita, kenttähautausmaita ja lähinnä suomalaisten pystyttämiä muistomerkkejä. Eri sotien taisteluilla on omat tunnusvärinsä.

Sotahistoriallisten tietojen pohjalla oleva kartta kuvaa nykyistä tilannetta ja tiestöä. Siten karttaa voi käyttää kotisohvan historianharrastuksen lisäksi myös Karjalaan suuntautuvilla sotahistorian matkoilla tiekarttana ja oppaana. Nykyiset venäläiset paikannimet on merkitty sekä kyrillisin että latinalaisin kirjaimin, ja mukana ovat myös vanhat suomalaiset nimet.

Karttakeskuksen sotahistoriallinen tiekartta kokoaa tiedot tiettävästi ensimmäistä kertaa yhdelle karttalehdelle.

Kartta kattaa Venäjän Karjalan sekä Itä-Suomen, ja se ulottuu Jäämerelle, Vienanmerelle ja Äänisen itäpuolelle saakka. Kartan mittakaava on 1:800 000, ja Karjalan kannas sekä Laatokan Karjala on esitetty myös suuremmassa 1:400 000-mittakaavassa.

Lisätietoa tuotteesta:
Mikko Lantz, tuotepäällikkö, Karttakeskus Oy, p. 0205 777 421
Sähköposti: mikko.lantz@karttakeskus.fi
www.karttakauppa.fi

Arvostelukappaleet sekä kuvat tuotteen kannesta:
Johanna Duarte, markkinointiassistentti, p. 0205 777 416
sähköposti: johanna.duarte@karttakeskus.fi

Karttakeskus Oy

Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 11,9 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa digitaalisten navigointi- ja karttapalvelujen lisäksi asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja sekä ulkoistuspalveluja. Karttakeskus on Suomen suurin karttojen kustantaja ja jakelija.

Lisätietoja: www.karttakeskus.fi.