Karttakeskukselta kirja Pohjois-Suomen autiotuvista

Karttakeskuksen kustantama Retkeilijän autiotuvat -kirja esittelee yli neljäsataa suomalaista autiotupaa retkeilijöiden iloksi. Kirjasta löytyy kuvia ja tietoa tupien varustelutasosta, tupien koordinaatit ja sijainti kartalla sekä värikkäitä tarinoita tupien historiasta.

Autiotuvat ovat luonnossa liikkuville avoimia ja ilmaisia majapaikkoja, joihin liittyy usein mielenkiintoisia tarinoita. Jokainen käyttäjä on jatkanut tupien pitkää historiaa osaltaan. Julkaistu teos on kattavin olemassa oleva kokoelma tuvista ja niiden tarinoista.

Kirjan kirjoittaneet Jouni Laaksonen ja Joel Ahola ovat intohimoisia retkeilijöitä. Kirjan sisältö perustuukin kirjoittajien vuosien mittaiseen retkeilyhistoriaan. Esitellyissä tuvissa on käynyt aina vähintään toinen kirjoittajista.

”Kirja sopii Pohjois-Suomen tunturikeskuksista päiväretkiä suunnittelevien tietolähteeksi, kokeneempien vaeltajien, kalastajien ja metsästäjien oppaaksi vähemmän kuljetuille alueille tai ihan keinutuolilukemiseksi. Se on tietokirja, tarkka ja täsmällinen hakuteos sekä samalla katsaus autiotupien kulttuurihistoriaan”, Jouni Laaksonen summaa.

”Kirjan kasaaminen on vaatinut pitkäjänteisyyttä, innostuneisuutta ja ripauksen tervettä hulluutta. Kirja yhdistää tietoja vieraskirjoista, verkkokeskusteluista, historiateoksista, vanhoista paikallislehdistä ja meidän kirjoittajien omista havainnoista paikan päällä. Kuvitus ja elävöittävät lainaukset tekevät siitä mielenkiintoisen kaikenlaisille lukijoille”, Joel Ahola jatkaa.

Retkeilijän autiotuvat -teos sisältää esittelyt 400 yöpymiskelpoisesta kämpästä ja kammista sekä yli 100 entisestä autiotuvasta. Mukana on lisäksi Pohjois-Suomen kartta 1:400 000 tupamerkinnöin, ohjeet tupaelämään, syventäviä artikkeleita tupien historiasta ja alkuperästä sekä yli 280 valokuvaa tuvista ja kämppäelämästä.

Retkeilijän autiotuvat -teos on myynnissä kirjakaupoissa, retkeilyliikkeissä, marketeissa ja www.karttakauppa.fi -verkkokaupassa.

Retkeilijän autiotuvat – tiedot, taustat ja tunnelmat
ISBN 978-952-266-064-0
nidottu, 208 sivua
koko 17 × 24 cm

Arvostelukappaleet ja kuvat tuotteen kannesta:
Johanna Duarte
markkinointiassistentti
sähköposti: johanna.duarte@karttakeskus.fi

Lisätietoja oppaasta:
Mikko Lantz
tuotepäällikkö
sähköposti: mikko.lantz@karttakeskus.fi

Karttakeskus Oy

Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli runsaat 11,5 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa digitaalisten navigointi- ja karttapalvelujen lisäksi asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja sekä ulkoistuspalveluja. Karttakeskus on Suomen suurin karttojen kustantaja ja jakelija.

Lisätietoja: www.karttakeskus.fi.