Karttakeskukselta uudet pääkaupunkiseudun kansallispuistojen retkeilyoppaat

Karttakeskus on julkaissut uudet retkeilyoppaat Nuuksion ja Sipoonkorven kansallispuistoista. Sipoonkorvesta saa nyt ensimmäistä kertaa oppaan mobiililaitteisiin, ja suosittu Nuuksion retkeilyopas on uudistettu perusteellisesti.

Sipoonkorven mobiili retkiopas Android-laitteisiin

Sipoonkorven retkioppaan saa nyt Android-puhelimiin ja -tabletteihin. Mobiiliversiossa on sama korkealaatuinen ulkoilukartta aivan pääkaupungin kupeessa sijaitsevasta kansallispuistosta kuin Karttakeskuksen painetussa retkioppaassa.

Mobiili retkiopas esittelee sekä luonto- että kulttuurikohteita, ja sen avulla käyttäjä löytää helposti vaikkapa Kalkkiruukin laavun, seuraa Ponun Perinnepostia -luontopolkua tai katsoo reitin Palménin kyläkaupalle.

Paikannustoiminto näyttää käyttäjän sijainnin kartalla, joten valmiiden reittien seuraaminen on helppoa.

Oppaan kartta kattaa Sipoonkorven alueen retkeilyreitit ja latuverkoston. Kartalle on merkitty 30 käyntikohdetta, joiden esittelytekstin ja kuvat käyttäjä saa auki kohdetta napauttamalla. Kohdetietoja voi selata myös sovelluksen sisällysluettelon kautta, ja esittelyissä on suoria linkkejä kohteista lisätietoa tarjoaville verkkosivuille.

Sipoonkorpi Pieni retkiopas, mobiiliversio
Ilmestynyt 3/2014
Ladattavissa Google Play -latauskaupasta
Android 4.0 tai uudempi

Nuuksion opas johdattaa järviylängön salaisuuksiin

Painettu Nuuksio retkeilyopas ja kartta esittelee suositun kansallispuiston ja järviylängön reitistöt sekä Suomen luontokeskus Haltian, joihin on viime vuosina panostettu merkittävästi. Alueen retkeilypalveluihin on tehty suuria muutoksia, jotka esitellään perusteellisesti uudistetussa oppaassa.

Nyt teos kattaa aiempaa suuremman alueen ja mukaan on otettu peräti sata uutta käyntikohdetta. Vierailukohteita on yhteensä 230: kaikkea kalliomaalauksista myllypuroihin, luolista hiidenkirnuihin ja leiripaikoista jääkiipeilykohteisiin.

Jokaisesta kohteesta on annettu koordinaatit, joiden avulla on helppo suunnistaa perille GPS-paikantimen avulla.

Kirjassa esitetyt kohteet on merkitty oppaan liitteenä olevaan ulkoilukarttaan, johon on painettu mittakaavassa 1:20 000 myös seudun laajat kesä- ja talviretkeilyreitistöt palveluineen ja taukopaikkoineen.

Oppaassa Nuuksion kansallispuisto ja järviylänkö on jaettu seitsemään luonnoltaan ja retkeilypalveluiltaan erityyppiseen alueeseen. Lisäksi kirja sisältää kymmenen retkiehdotusta tuomaan vaihtelua Nuuksion tunnetuimpiin reitteihin.

Nuuksio Retkeilyopas ja kartta
opaskirjan koko 12 × 22 cm, nidottu, 96 sivua
ulkoilukartan koko avattuna 110 × 85 cm, pakattu muovitaskuun
ISBN 978-952-266-085-5
kirjastoluokka 79.4
suositushinta 29,90 €

Molemmat oppaat on kirjoittanut retkeilytoimittaja ja tietokirjailija Joel Ahola.

Oppaita myyvät Karttakeskus (www.karttakauppa.fi) ja jälleenmyyjät, kuten hyvin varustetut kirjakaupat, tavaratalot, maanmittaustoimistot ja retkeilytarvikeliikkeet.

Lisätietoja Sipoonkorven mobiilioppaasta:

Jyrki Kanerva
tuotepäällikkö
sähköposti: jyrki.kanerva@karttakeskus.fi
Lisätietoja Nuuksion oppaasta:

Mikko Lantz
tuotepäällikkö
sähköposti: mikko.lantz@karttakeskus.fi

Karttakeskus Oy

Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2013 oli 12,2 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 120. Karttakeskus tarjoaa digitaalisten navigointi- ja karttapalvelujen lisäksi asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja sekä ulkoistuspalveluja. Karttakeskus on Suomen suurin karttojen kustantaja ja jakelija.

Lisätietoja: www.karttakeskus.fi