Karttakeskuksen Tasku Loisto -navigointiohjelmasta Android-sovellus

Tasku Loisto -navigointiohjelman uuden Android-version avulla maasto- ja merikartat kulkevat taskussa mukana melontamatkoille ja kaikenlaisille retkille luontoon.

Jo venemessuilla julkaistusta PC-versiosta tutut maastokartat ovat nyt käytettävissä myös monissa erilaisissa Android-päätteissä, jotka soveltuvat veneilyn lisäksi hyvin myös ulkoilukäyttöön. Tasku Loisto for Android -sovellus sisältää koko Suomen maastokartat mittakaavassa 1:20 000.

”Android-sovellukseen on ollut paljon kiinnostusta, joten Tasku Loisto on varmasti monen navigointiapuna kesäretkillä halki Suomen”, arvelee Karttakeskuksen tuotepäällikkö Jyrki Kanerva.

Sovellukseen kuuluu kolmen Liikenneviraston merikartta-aineistojen pohjalta tehdyn veneilykarttasarjan paketti. Karttasovellus yhdistää meri- ja maastokartat, mikä auttaa esimerkiksi rantautumispaikan valinnassa, löytämään hyviä kalapaikkoja ja suunnittelemaan kanoottireittejä.

Mobiilista Tasku Loistosta hyötyy entistä laajempi käyttäjäjoukko. Se sopii yhtä hyvin ulkoilijalle ja retkeilijälle, marjastajalle ja metsästäjälle kuin pyöräilijälle tai moottorikelkkailijalle.

Ominaisuudet pitävät sisällään paikannuksen, automaattireitityksen ja suuntiman. Ruudun voi jakaa kahtia, jolloin maasto- ja merikarttaa voi lukea yhtä aikaa.

Kattavalla kartta-aineistolla varustettu navigointi- ja karttaohjelma on saatavilla huomattavan edullisesti. Sovellus toimitetaan muistikortilla, ja rekisteröinnin jälkeen se ei tarvitse verkkoyhteyttä toimiakseen. Käyttöoikeus on pysyvä ja käytöstä ei aiheudu esimerkiksi kuukausittaisia lisäkuluja.

Tasku Loisto for Android -navigointiohjelmia käytetään myös kilpapurjehduskäytössä. Ohjelmaa käyttää muun muassa Audi X Sail Racing -kilpapurjehdustiimi.

”Valitsimme Tasku Loiston, koska sen saa helposti mobiililaitteisiin ja se on erittäin helppokäyttöinen. Kilpailujen rata-alueilla on usein kiviä ja matalikkoja, jotka näkyvät Tasku Loiston kartoissa hyvin”, kertoo Audi X Sail Racing Teamin Samuli Leisti.

Tasku Loistot ovat käytössä myös karttoina siirtopurjehduksissa ja reitin suunnittelussa. Seuraavaksi veneet siirtyvät Helsingistä Hankoon GP-kilpailuun.

Myyntipaketit sisältävät koko Suomen maastokarttojen lisäksi kolme tarkkaa veneilykarttasarjaa:

- A+B+D (Suomenlahti ja Saaristomeri)
- C+D+E (Saaristomeri, Ahvenanmeri ja Selkämeri)
- E+F+G (Selkämeri, Merenkurkku ja Perämeri)
- G+T+480 (Perämeri, Oulujärvi ja Inarijärvi)
- L+M+V (Saimaan vesistö)
- J+K+N (Päijänne, Näsijärvi ja Keitele)

Veneilykarttasarjoja voi hankkia lisää Karttakauppa.fi:stä. Tasku Loistosta on mahdollista hankkia myös pelkästään maastokartat sisältävä versio.

Pakettien hinta on 59,90 € + toimituskulut. Jokainen paketti sisältää valitut veneilykarttasarjat sekä koko Suomen kattavat tarkat maastokartat 1:20 000.

Järjestelmävaatimukset

- Android 4.0 tai uudempi mobiililaite
- GPS-paikannustoiminto
- muistikorttipaikka vähintään 8 gigatavun korteille
- näytön erottelukyky vähintään 480 x 800 pikseliä
- keskusmuistia (RAM) vähintään 1 gigatavua
- prosessorin nopeus, suositus 1 GHz tai nopeampi, vähintään kaksiytiminen prosessori

Jyrki Kanerva
jyrki.kanerva@karttakeskus.fi

Lisätietoja Audi X-Sail Racing -kilpapurjehdustiimistä:

Samuli Leisti
puhelin 040 746 0958,
samuli@x-sailracing.fi

Karttakeskus Oy
Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 11,9 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa digitaalisten navigointi- ja karttapalvelujen lisäksi asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja sekä ulkoistuspalveluja. Karttakeskus on Suomen suurin karttojen kustantaja ja jakelija.

www.karttakeskus.fi.