Käytetyille tietokoneille syntymässä uusi markkina

Fujitsulta Salibandyliitolle re-use-tietokoneet, joita käytetään myös salibandyn MM-kisoissa

Suomeen on syntymässä muun Euroopan tapaan re-use-koneiden markkina: yrityskäytöstä poistuneita tietokoneita voidaan hyödyntää kunnostettuina vielä muussa käytössä ennen niiden lopullista romuttamista ja materiaalien kierrättämistä. Fujitsu laitetoimittajana tukee tätä kehitystä.

Re-use-koneet menevät usein sellaisiin kohteisiin, joihin ei ole mahdollista hankkia uusia koneita. Tiukan budjetin ostajille käytetyt koneet ovat tapa hankkia tietokoneensa edullisesti. Samalla kaikki osapuolet tukevat kestävää kehitystä.

”Laitteemme ovat käyttökelpoisia vielä sen jälkeenkin, kun ne on korvattu yrityksissä uusilla koneilla. Tuottajavastuu tarkoittaa meille sitä, että valmistamme laitteita pitkää elinkaarta ajatellen. Tietokoneet valmistetaan laadukkaista materiaaleista uusinta teknologiaa hyödyntäen, ja laitteiden ylläpito ja huolto on järjestetty niin, että koneet palvelevat mahdollisimman pitkän ajan. Näin koneilla on markkina-arvoa vielä yrityskäytön jälkeenkin”, Fujitsun teknologiatuotteiden ympäristöasioista Suomessa vastaava Sakari Hietala sanoo.

Fujitsun laitteiden pitkä käyttöikä sekä kierrätys tukevat osaltaan Fujitsun tavoitetta vähentää ympäristökuormitustaan. Yhtiö huolehtii tuotteidensa uudelleenkäytön, materiaalikierrätyksen ja muun jätehuollon järjestämisestä sekä tästä aiheutuvista kustannuksista.

Re-use-tietokoneet lehdistön käytössä salibandyn MM-kisoissa

Fujitsu on toimittanut re-use-tietokoneita Salibandyliitolle, joka käyttää niitä myös huomenna Helsingissä käynnistyvien salibandyn MM 2010 -kisojen lehdistökeskuksessa. Kisoissa käytössä olevat Fujitsun tietokoneet on alun perin otettu käyttöön suuressa suomalaisessa organisaatiossa neljä vuotta sitten. Kierrätyksen yhteydessä koneet on kunnostettu: niiden kiintolevyt on puhdistettu Blancco-Data-Cleaner-ohjelmalla, koneisiin on lisätty muistia ja niihin on asennettu käyttöjärjestelmä uudelleen.

Koneiden asennuksesta ja ylläpidosta huolehti Fujitsun jälleenmyyjä PH Data, jolla on monivuotinen yhteistyösopimus Suomen Salibandyliiton kanssa. Lehdistökeskuksen re-use-koneet on myös varustettu uusilla, nykyaikaisilla ledinäytöillä, joiden sähkönkulutus on alhainen ja elinkaarin pitkä.

Business Development Manager
Sakari Hietala
puh. 050 543 2643, sähköposti: sakari.hietala@ts.fujitsu.com

Fujitsun kuvapankki on toimitusten käytettävissä osoitteessa

Fujitsusta
Fujitsu on maailman kolmanneksi suurin it-palvelutoimittaja, joka työllistää 170 000 palvelu- ja järjestelmäosaajaa 70 maassa. Fujitsun ict-ratkaisut, tietojenkäsittely- ja viestintätuotteet sekä maailmanlaajuinen järjestelmä- ja palveluasiantuntijoiden joukko edustavat kehityksen kärkeä ja auttavat asiakkaita menestymään. Vuonna 1935 perustetun yhtiön pääkonttori on Tokiossa. Maaliskuussa 2010 päättyneellä tilikaudella konsernin liikevaihto oli 35,4 miljardia euroa. Noin kaksi kolmasosaa liikevaihdosta tulee Japanista, ja vajaat 15 prosenttia Euroopasta.

Suomessa Fujitsu on maan johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja, joka työllistää 2 800 ihmistä. Yrityksen tavoitteena on helpottaa yritysten ja yhteisöjen toimintaa edistyksellisten ict-toimintamallien ja teknologioiden avulla. Fujitsun Patja- ja Sohva-palvelut huolehtivat asiakkaiden tieto- ja viestintätekniikasta sekä sovellusten tukipalveluista, toiminnasta ja kehittämisestä. Teknologiatuotteiden valikoima kattaa tietokoneiden koko kirjon kannettavista päätelaitteista aina konesaliratkaisuihin saakka.

Lisää tietoa: www.fujitsu.com, www.fujitsu.com/fi, www.net-lehti.com