Kia esittelee SPORTSPACE-konseptin ja uudistuneita tuotantomalleja Geneven autonäyttelyssä

Kia esittelee Geneven autonäyttelyssä täysin uuden Kia SPORTSPACE -konseptiauton ja kaksi uudistettua tuotantomallia sekä viimeisimmän voimansiirtoteknologiansa.

Kia SPORTSPACE -konseptimalli on maailman ensiesittelyssä Genevessä 3. maaliskuuta. Konseptiauton rinnalla Kia esittelee uuden Kia cee’d GT Linen ja uudistuneen Kia Picanton. Näiden lisäksi Kia esittelee täysin uuden turboahdetun 1.0-litraisen T-GDI-moottorin ja Kian kehittämän uuden 7-portaisen DCT-kaksoiskytkinvaihteiston.

Kia SPORTSPACE – kiehtova konsepti

Maailman ensiesittelyn saava Kia SPORTSPACE on luotu pitkän matkan ajoon. Auto on suunniteltu nopeaan ja tehokkaaseen matkustamiseen maksimaalisen mukavuuden huomioiden. SPORTSPACE ilmentää olemuksessaan “grand touring” -perinnettä tehden viikonloppumatkoista nautinnon.

Kia SPORTSPACE -konseptiauton on suunnitellut Kian Frankfurtin muotoilukeskus päämuotoilija Gregory Guillaumen johdolla. SPORTSPACE-konseptille on ominaista ainutlaatuinen ja kiehtova muotoilu. Auto tarjoaa tyyliä ja elämyksellisyyttä neljälle matkustajalle runsaita tiloja ja toimivuutta unohtamatta.

SPORTSPACE-auton tunnistaa Kian ”tiger-nose” -keulamaskista, vaikuttavista mitoista ja yksinkertaisista, puhtaista linjoistaan. Auton rohkeat ja dynaamiset muodot luovat vahvaa läsnäolon tunnetta tielle. Samalla se tarjoaa huippuluokan matkustusmukavuutta.

Kia SPORTSPACE -autoa ei voi kategorisoida yhteen luokkaan. Auto edustaa pikemminkin käyttäjiensä elämäntapaa.

”Kialla ei ole farmaria tässä tärkeässä segmentissä Euroopan markkinoilla, mutta olin päättäväinen, että meidän pitää luoda jotain uutta”, selvittää Kian Euroopan päämuotoilija Gregory Guillaume.

Kia SPORTSPACE eroaa perinteisestä farmarista ja jopa shooting brake -malleista hienostuneella ja täysin erilaisella muotoilullaan.

”Normaali farmariratkaisu olisi käsittänyt kolmannen pitkän sivutakaikkunan näyttäen tavaratilan kuljetuskapasiteetin. Laittamalla autoon voimakkaan D-pilarin ja viistomman perän, olemme antaneet auton takaosalle vahvan ja urheilullisen luonteen”, Guillaume luonnehtii.

Auton sisätiloissa korostuvat yksinkertainen ja rohkea, mutta tyylikäs muotoilu. Ylellinen nahka on tasapainossa nykyaikaisten teknisten materiaalien kuten hiilikuidun ja alumiinin kanssa. Auton mittaristoon on integroitu muokattava digitaalinen järjestelmä. Lisäksi kuljettajalla on käytössään suuri infotainment-näyttö, jota voidaan ohjata vaihteenvalitsimen vieressä olevasta säätimestä.

Kia SPORTSPACE -auton voimanlähteenä on Kian uusi diesel-sähkö T-Hybrid -järjestelmä, joka esiteltiin Optima T-Hybrid -konseptissa Pariisin autonäyttelyssä viime syksynä. Kompaktissa ja kevyessä 1.7-litraisessa dieselmoottorissa on nyt kaksi turboahdinta. Perinteistä turboahdinta avustaa sähkötoiminen ahdin. Tämä 48V:n ahdin parantaa moottorin vääntömomenttia ja kiihtyvyyttä.

Urheilullinen Kia cee’d GT Line

Kia esittelee Geneven autonäyttelyssä uuden Kia cee’d GT Line -malliston. Uusi GT Line on yhdistelmä urheilullisuutta ja monipuolisuutta. Näkyvien uudistusten lisäksi Kia esittelee GT Line -mallien yhteydessä täysin uuden 3-sylinterisen, 1.0-litraisen T-GDI-turbobensamoottorin ja uuden 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston.

Uusi GT Line yhdistää cee’d GT:n urheilullisen ulkonäön ja suorituskyvyn cee’d-malliston monikäyttöisyyteen. GT Line on saatavana cee’din kaikkiin kolmeen – 5-ovinen cee’d, 3-ovinen pro_cee’d ja cee’d Sportswagon – korimalleihin.

Ulkoisesti GT Line ammentaa muotoilukielensä cee’d GT:stä. Ice-cube LED -päiväajovalot ja voimakkaasti muotoiltu puskuri ympäröivät Kian tunnusmerkkiä ”tiger-nose” -keulasäleikköä. 5-ovisessa cee’d hatcback ja pro_cee’d -malleissa on takana leveämpi GT-puskuri ja tuplapakoputket. Sportswagon-mallissa kaksoispakoputkisto on sijoitettu takadiffuusorin yhteyteen. Kaikissa GT Line -malleissa on vakiona sivulevikkeet, LED-valot takana ja uudet 17” vanteet.

Uusien cee’d GT Line -mallien sisustuksessa korostuvat laatu ja urheilullisuus. Ohjaamo on saanut vaikutteensa turbomoottorisista cee’d GT ja pro_cee’d GT -malleista. GT Linen sisustaa hallitsee tyylikäs valkomusta verhoilu harmailla tikkauksilla. Matkustamoa koristavat GT Line -logot. Urheilullisuutta korostavat nahkainen musta ohjauspyörä ja alumiiniset polkimet Kian suorituskykyisten GT-mallien tavoin. Kojelauta on myös varustettu uudella alumiinisella start-stop-käynnistyspainikkeella. GT-mallien vaikutteita on niin ikään kojelaudan keskiosan muotoilussa, USB- ja aux-in-porteissa ja uusissa ilmasuutinten kromisomisteissa sekä sähkötoimisten ikkunoiden painikkeissa.

Uusi 1.0-litrainen turbomoottori

Kia esittelee uuden GT Linen yhteydessä täysin uuden 1.0-litraisen T-GDI-moottorin. Turboahdettu 3-sylinterinen moottori on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä tarjoten kuitenkin vahvaa suorituskykyä. Uusi voimanlähde on Kian ensimmäinen uuden sukupolven moottoreista.

1.0-litrainen T-GDI moottori tuottaa tehoa 120 hevosvoimaa ja vääntöä 172 Nm. Sen CO2-päästö on suunniteltu pienemmäksi kuin cee’d-malliston 1.6-litraisen GDI-moottorin. 1.0-litrainen cee’d GT Line on varustettu Kian polttoainetta säästävällä Idle Stop & Go -järjestelmällä parantaen päästöjä ja polttoainetaloudellisuutta liikenteessä.

Kian uudessa turboahdetussa moottorissa, joka on sen itsensä kehittämä yhtiön Namyangin tutkimuskeskuksessa Koreassa, on korkeapainesuorasuihkutus ja kehittynyt jäähdytys, jotka osaltaan pienentävät päästöjä. Pakosarjaan integroitu turboahdin toimii tehokkaasti säästäen samalla painoa ja tilaa.

Moottorin kehitystyön kulmakiviä ovat olleet sen välitön vastine kaasuun ja tehokas palaminen. Täysin uusi 1.0-litrainen T-GDI -moottori tulee myöhemmin muihin Kia-malleihin Euroopassa.

Myös cee’din 1.6-litraista CRDi-dieselmoottoria on päivitetty uusiin GT Line -malleihin. Moottorin teho on kasvanut 128 hevosvoimasta 133 hevosvoimaan. Vääntöä moottori tarjoaa 285 Nm aikaisemman 265 Nm:n sijaan. Kohentuneen suorituskyvyn lisäksi moottori vääntää entistä alemmilta kierroksilla tarjoten vaivatonta kiihtyvyyttä kaikissa tieolosuhteissa. Parantuneista ominaisuuksistaan huolimatta CRDi-dieselmoottorin CO2-päästöjen odotetaan hieman laskevan, kun moottorin tyyppihyväksyntä on valmis.

Täysin uusi 7-portainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto

Uuden cee’d GT Linen yhteydessä esitellään Kian toinen tekninen uudistus. Kian täysin uusi 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto tulee saataville 133-hevosvoimaisen, 1.6-litraisen CRDi-dieselmoottorin kanssa. Kian uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään vääntöä 300 Nm. Se on enemmän kuin nykyinen 6-vaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, jonka uusi 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto tulee korvaamaan cee’d GT Line -malleissa.

Uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on uuden 1.0-litrainen T-GDI-moottorin tavoin Kian kehittämä. Se on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta. Vaihteisto tarjoaa urheilullista ajamisen tunnetta manuaalitilassa, mukavuutta ja pehmeyttä automaattiasetuksella.

Uusi DCT-vaihteisto tarjoaa nopeamman vaihtotapahtuman lisäksi pienempiä ylläpitokustannuksia. Uuden DCT-vaihteiston odotetaan vähentävän CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta nykyiseen 6-portaiseen automaattivaihteistoon verrattuna. Kian kehitystiimi on asettanut uuden vaihteiston tavoitteeksi 3–5 prosentin parannuksen kiihdytyksissä ja 5–7 prosentin vähennyksen polttoaineen kulutuksessa. Uusi DCT-vaihteisto tulee cee’d GT Linen jälkeen muihin tulevaisuuden Kia-malleihin.

Uusi Kia cee’d GT Line tulee Euroopassa myyntiin vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä. Kian ainutlaatuinen 7 vuoden takuu kuuluu GT Line -malleihin vakiona muiden Kia-mallien tavoin.

A-segmentin suosikki – uudistunut Kia Picanto

Kia esittelee Genevessä uudistuneen A-segmentin suosikin Kia Picanton. Auto on saanut useita parannuksia säilyttäen kuitenkin parhaat ominaisuutensa. Picanto on Suomessa segmenttinsä myydyin malli.

Uudistunut Kia Picanto on saanut uudelleen muotoillun keulailmeen ja takapuskurin, jotka antavat autolle aiempaa rohkeamman ulkonäön. Tarjolle tulee myös uusia 14” kevytmetallivanteita ja valinnainen Sport-paketti. Nämä tekevät uudistuneesta Picantosta luokkana parhaimman näköisen auton 3- ja 5-ovisina versioina.

Picanton sisäilmettä koristavat kojelaudan uudet kromitehosteet. Auto on saanut myös uuden sisäverhoilun, joka korostaa sen nuorekasta vaikutelmaa. Picantoon tulee tarjolle uusia mukavuusvarusteita, kuten Kian uusin AVN-järjestelmä (audio-video navigation) 7” näytöllä ja vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella. Uudistunut Picanto on mahdollista yksilöidä mieleisekseen erilaisilla sisäväripaketeilla.

Kia Picanto on aiempaa turvallisempi. Auto on varustettu suuremmilla jarrulevyillä, joiden ansiosta auton jarrutusmatka on lyhentynyt 100 km/h vauhdista 2 metriä.

Uudistuneen Kia Picanton 1.0-litrainen MPI-moottori on päivitetty täyttämään Euro 6 -päästönormit.

Kia Picanto on valmistetu Kian Seosanin tehtaalla Koreassa. Malli oli 2014 Kian parhaiten myyviä automalleja Euroopassa 51 102 kappaleen kokonaismyynnillään.

Suomeen uudistunut Kia Picanto saapuu maaliskuussa.

Kuvat:

Kia SPORTSPACE - Exterior 1_Download

Kia SPORTSPACE - Exterior 2_Download

Kia SPORTSPACE - Exterior 3_Download

Kia SPORTSPACE - Exterior 4_Download

Kia SPORTSPACE - Exterior 5_Download

Kia SPORTSPACE - Exterior 6_Download

Kia SPORTSPACE - Interior 1_Download

Kia SPORTSPACE - Interior 2_Download

Kia cee'd 5-Door GT Line (front)_Download

Kia cee'd 5-door GT Line (rear)_Download

Kia cee'd Sportswagon GT Line (front)_Download

Enhanced Kia Picanto 1_Download

Enhanced Kia Picanto 2_Download

Lisätietoja
Lauri Puintila, PR-päällikkö, Kia-maahantuonti, Lauri.Puintila (at) delta.fi, 040 584 4685

Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation on vuonna 1944 perustettu eteläkorealainen autonvalmistaja. Kia-autojen vuosittainen tuotanto on yli 2,7 miljoonaa ajoneuvoa. Kialla on yhdeksän valmistus- ja kokoonpanotehdasta viidessä eri maassa ja myyntiverkosto toimii noin 150 maassa. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 30,97 miljardia euroa. Kialla on maailmanlaajuisesti yli 47 000 työntekijää.
Kian maahantuontiyhtiö Suomessa on Delta Motor Group.