Kuntien verkkosivustojen toimivuudessa merkittäviä eroja

Useiden kuntien verkkosivuilla yli 50 tuntia käyttökatkoksia joulukuun 2009 ja tammikuun 2010 aikana Kuntien verkkosivujen toimivuudessa on suuria eroja. Joulukuun 2009 ja tammikuun 2010 aikana kuntien verkkosivut olivat poissa käytöstä keskimäärin 6 tuntia. Parhaimmissa kunnissa sivustot toimivat moitteettomasti koko kahden kuukauden tarkastelujakson ajan, mutta heikoimmissa käyttökatkoksia oli jopa yli 130 tuntia eli yli viisi vuorokautta.

Verkkopalveluiden ulkoista valvontaa tarjoava SiteScanner tutki suomalaisten kuntien verkkosivujen toimivuutta joulukuun 2009 alusta tammikuun 2010 loppuun*. Seurantajakso osoitti, että kuntien verkkosivut olivat poissa käytöstä keskimäärin 6 tuntia. Erot kuntien välillä olivat suuria, sillä noin kolmanneksella kunnista verkkosivut toimivat hyvin koko vertailuajan. Sen sijaan 42 kunnan sivut olivat kansalaisten saavuttamattomissa seurantajakson aikana yli 10 tuntia. Listan häntäpäätä pitävät Salla, Kuusamo, Suomussalmi, Posio, Taivalkoski, Pyhäjärvi, Pernaja, Vesanto, Myrskylä, Kerimäki, Askola, Hattula, Pälkäne ja Kuhmalahti yli 50 tuntia kestäneillä käyttökatkoksilla. Heikoiten kansalaisia palvelleissa verkkopalveluissa katkokset kestivät jopa yli 130 tuntia eli yli viisi vuorokautta seurantajakson aikana. ”Hyvän tavoitettavuuden rajana voidaan pitää sitä, että sivusto toimii 99,98 prosenttia ajasta. Tarkastellulla ajanjaksolla tämä sallii noin kahdenkymmenen minuutin katkoksen, kuten esimerkiksi suunnitellun huoltokatkoksen. Varsinkin julkishallinnon tulee pyrkiä korkeaan tavoitettavuuteen, sillä sen sivustot palvelevat kansalaisia samalla tavalla kuin puhelinyhteydet”, SiteScannerin johtaja Kim Norrgård sanoo. ”Verkkosivujen alle 99,5 prosentin tavoitettavuutta voidaan pitää jo ongelmallisena – näin oli 61 suomalaisen kunnan kohdalla. Tarkasteluajanjaksolla tämä tarkoittaa yli 7 tunnin katkoksia. Katkoksia ei pidä väheksyä, sillä esimerkiksi valtiovarainministeriön teettämän tutkimuksen**, mukaan kuntien verkkosivut ovat käytetyin julkishallinnon verkkopalvelu. Myös ministeri Tanskasen johtaman kasvutyöryhmän vasta julkistettu väliraportti toi esille julkisen sektorin sähköisten palveluiden kehittämisen tarpeen”, Norrgård jatkaa. Yksittäisen kunnan sijoittumisen vertailussa voi tarkistaa alla olevasta linkistä: Kuntien verkkosivujen tavoitettavuus joulukuu 2009 – tammikuu 2010 http://www.sitescanner.fi/Kuntatutkimus/tabid/218/language/en-US/Default.aspx * Tutkimus toteutettiin 1.12.2009 - 31.1.2010. SiteScanner seurasi kahden kuukauden ajan kuntien verkkopalvelujen etusivua vuorokauden ympäri. SiteScannerin valvontatyökalujen avulla simuloitiin tavallista verkkosivujen kävijää. Sivujen saatavuutta mitattiin useista eri mittauspisteistä Pohjois-Euroopassa. Seurannassa valvottuun verkko-osoitteeseen lähetettiin http-kysely viiden minuutin välein. Mikäli kahteen peräkkäiseen kyselyyn ei saatu vastausta, palvelu määriteltiin kaatuneeksi. **Julkishallinnon verkkopalvelut 2008 -tutkimus on valtiovarainministeriön teettämä ja Taloustutkimus Oy:n toteuttama. Tutkimus on tehty marras–joulukuussa 2008.