Kuuden kunnan verkkosivuilla toimintakatkos lähes kolmen päivän ajan

Kuuden kunnan verkkosivuilla oli useita päiviä kestänyt toimintakatkos joulukuun 27. päivän iltayhdeksästä lähtien. Toimintahäiriön huomasi verkkopalvelujen ulkoista valvontaa tarjoava SiteScanner. Kyseessä olivat Askolan, Brändön, Kerimäen, Myrskylän, Pernajan ja Vesannon kuntien verkkosivut. Verkkosivut saatiin toimimaan vasta 30.12. klo 15.48. Hätätapauksien ja kriisien varalta kuntien verkkosivujen tulisi toimia aina ja viranomaisten pitäisi olla tavoitettavissa niiden kautta. Toimimattomat verkkosivut ovat yhtä vakava ongelma kuin esimerkiksi katkenneet puhelinyhteydet. Verkkosivujen toimivuuden tärkeys korostuu parhaillaan sikainfluenssan takia, kun kansalaisia pyydetään hankkimaan lisätietoa esimerkiksi rokotuksista juuri kuntien verkkosivuilta. ”Mielestäni on häpeällistä, että jonkin kunnan verkkosivut ovat alhaalla monen arkipäivän ajan. Mikäli tavoitteena on kehittää yhteiskuntamme palveluita verkkopohjaisiksi, kuntien on huolehdittava verkkopalveluidensa toimivuudesta ja niillä on oltava asianmukaiset varajärjestelmät. Viime kädessä on kysymys kansalaisoikeuksista”, sanoo johtaja Kim Norrgård, SiteScanner Finland Oy:sta. Toimintakatkos johtui Serviaan kohdistuneesta hakkeroinnista. Servia tarjoaa kaikille edellä mainituille kunnille web hosting -palveluita.