Lapsiturvallisuudesta hyviä tuloksia uusissa Euro NCAP -testeissä

Uusimmissa Euro NCAP:n törmäystesteissä kaikki testatut seitsemän autoa saivat lapsiturvallisuudesta neljä tähteä. Testatut autot, Audi A4, Skoda Superb, Citroén Berlingo, Ford Kuga, Volkswagen T5 Caravelle, Hyundai i10 ja Seat Ibiza, kuuluvat viiteen eri kokoluokkaan.

Lapsiturvallisuus on ollut osa Euro NCAP:n testiohjelmaa vuodesta 2003 lähtien. Tähän mennessä yksikään auto ei ole vielä saanut viittä tähteä lapsiturvallisuudesta.

Lapsiturvallisuustestissä selvitetään sekä puolitoistavuotiaan että kolmevuotiaan lapsen suojausta törmäystilanteessa. Testaus suoritetaan autovalmistajan suosittelemalla turvaistuimella. Testi koostuu etu- ja sivutörmäystesteistä. Pisteitä annetaan myös käyttäjälle annettavasta turvaistuimeen liittyvästä tiedosta kuten Isofix-kiinnikkeiden sijainnista.

”Tavoitteena on lisätä istuinvalmistajien ja autonvalmistajien yhteistyötä, joka on osoittautunut lasten turvallisuuden parantamisen heikoksi lenkiksi”, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Suurin osa vanhemmista ymmärtää lasten turvaistuinten käytön tärkeyden. Tutkimusten mukaan 60 prosenttia turvaistuimista ei kuitenkaan käytetä tarkoitetulla tavalla. Tähän voi olla useita syitä: istuin voi olla väärin asennettu, istuimen valjaiden käyttö on hankalaa tai käytössä on vääränlainen istuin. Euro NCAP uskoo, että yksi tärkeä syy tähän on tiedon puute turvaistuinten käytöstä. Euro NCAP ehdottaakin, että niin turvaistuinten valmistajat, autonvalmistajat ja vanhemmat ottaisivat yhdessä vastuun autossa matkustavien lasten turvallisuudesta.

”Lasten tulee olla autossa yhtä hyvin suojattuja kuin aikuistenkin, mutta lapsiturvallisuus ei valitettavasti ole parantunut niin paljon kuin sen olisi pitänyt. Kuluttajilla on vastuu siitä, että heillä on käytössä oikeanlainen turvaistuin ja se asennetaan oikein. Mielestämme Isofix-kiinnitys on ainoa ratkaisu, jolla voidaan vähentää väärinasennuksen mahdollisuutta ja lisätä turvallisuutta. Onneksi Isofix-kiinnikkeet ovat vakiovarusteena yhä useammissa autoissa”, toteaa Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Testatuista autoista Audi A4, Ford Kuga, Skoda Superb ja Seat Ibiza sai täydet viisi tähteä aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta. Jalankulkijaturvallisuudesta paras tulos oli kolme tähteä neljästä, jonka sai kolme autoa. Jalankulkijaturvallisuudessa onkin eniten parannettavaa.

Autokohtaiset testitulokset ja lisätietoja löytyy Autoliiton internetsivuilta osoitteesta www.autoliitto.fi. Sivuilta löytyy suomeksi kaikkiaan lähes 300 auton testitulokset.